Hier nog een foto van Alblasserdam zoals het eens was.
Op de achtergrond de werf van Verolme, op de voorgrond Giessen De Noord, met een motorschip van Oosterwijk op de helling.
Boele en Oosterwijk.
Giessen de Noord
Groet,
Hans.
Hans.
Achilles met Rio Grande Opijnenstraat
Het voormalig Hoogstad terrein aan de Opijnenstraat in de Waalhaven, thans in gebruik bij MNO Vervat.
Op de twee uitstekende steigers stonden de kranen van Hoogstad
De 4 trechters, hier onder de kap, waren afkomstig uit Capelle.
Het kraanscheepje voor de wal is de Achilles van Van de Kamp.
Het schip tenslotte is de Rio Grande van Wim de Rover uit Hardinxveld.
Op de twee uitstekende steigers stonden de kranen van Hoogstad
De 4 trechters, hier onder de kap, waren afkomstig uit Capelle.
Het kraanscheepje voor de wal is de Achilles van Van de Kamp.
Het schip tenslotte is de Rio Grande van Wim de Rover uit Hardinxveld.
Groet,
Hans.
Hans.
Albatros transportband
Voor de volledigheid nog even de transportband van de Albatros in originele toestand aan de Nesserdijk.
Groet,
Hans.
Hans.
Dodo Volkerak Nesserdijk
Ik wilde vandaag eens iets nieuws proberen.
Kijken of dit ook werkt.
Klik op onderstaande link en kijk ..........
https://www.youtube.com/watch?v=Bht6NI3jclg
Kijken of dit ook werkt.
Klik op onderstaande link en kijk ..........
https://www.youtube.com/watch?v=Bht6NI3jclg
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
B&O
Hans, Ik heb het altijd machtig gevonden om te kijken naar een kraanmeester die zijn vak verstaat, mijn complimenten.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Boele en Oosterwijk
Ha die Kees,
Ik zal de complimenten doorgeven aan Aad Zeverboom. Hij was de kraanmachinist in het filmpje.
Ben er zelf trouwens ook zeer tevreden mee.
Ik zal de complimenten doorgeven aan Aad Zeverboom. Hij was de kraanmachinist in het filmpje.
Ben er zelf trouwens ook zeer tevreden mee.
Groet,
Hans.
Hans.
Laden over de ijk.
Op dit topic, en ook op dat over beunschepen, is eerder ter sprake gekomen het varen met gangborden onder water en het over de ijk laden.
Dat dit geen nieuw verschijnsel is blijkt uit onderstaande brief die Jaap Oosterwijk aan zijn varend personeel stuurde.
Met dank aan Ton de Ruiter voor het opduiken van deze brief in de archieven van de Volkerak.
Dat dit geen nieuw verschijnsel is blijkt uit onderstaande brief die Jaap Oosterwijk aan zijn varend personeel stuurde.
Met dank aan Ton de Ruiter voor het opduiken van deze brief in de archieven van de Volkerak.
Groet,
Hans.
Hans.
Sahara Boompjes
Onderstaande foto is gmaakt aan de Boompjes in Rotterdam.
De Sahara, nog niet aangepast met kalfdek, wordt gelost door een stoomkraan.
De naam van de kraan..... daar wordt nog over getwijfeld.
Is het een huurkraan of is het misschien toch de Toekan of de Ooievaar.
Wie het weet mag het zeggen.
Jan Bolt was in ieder geval zo vriendelijk om deze foto bij hem thuis van de muur en uit zijn lijst te halen en af te geven op de Nesserdijk.
Dank je wel Jan, hij komt zo snel mogelijk retour.
Groet,
Hans.
Hans.
Boele en Oosterwijk
Ik probeer via diverse kanalen wat meer aan de weet te komen over de Trias.
De Trias is als ponton betrokken geweest bij de aanleg van de Oosterscheldedam.
Hierop stond een grote kraan die zware stenen, heel voorzichtig, op de fundatie legde.
Hoort dat hier thuis zult u misschien denken.
Jazeker, want de betreffende ponton is opgebouwd uit de voormalige rumtevaarders Vissen, Weegschaal en Schorpioen.
Kop en kont zijn er destijds afgezaagd en van de overblijvende delen is een nieuwe ponton gefabriceerd.
Bovenstaande maakt ook mijn lijstje vrijwel compleet van waar de ruimtevaarders na hun verkoop zijn gebleven.
Ik zou nog eens een mailtje toegestuurd krijgen met daarin wat gevraagde informatie, maar zonder dat denk ik dat het lijstje er ongveer zo uit ziet.
Leeuw, Kreeft en Stier zijn onder hun eigen naam nog in bezit van Boskalis.
Vissen, Weegschaal en Schorpioen zijn door Boskalis verbouwd tot Trias. Mogelijk dat het ponton ergens op deze planeet nog dienst doet.
De Virgo is de Ruwatrans 3 geworden en de Waterman de Kolos. Beiden varen voor Cooperatie Kamar Bulk-Transport UA te Rotterdam.
De Ram, Boogschutter, Steenbok en Tweelingen zijn in particuliere handen en varen respectievelijk als Ram, Michael, Gigant en Devel in charter voor Imperial - De Grave B.V. in Zwijndrecht.
Dat maakt twaalf in getal.
Mocht ik nog wetenwaardigheden van de Trias aan de weet komen dan hoort u dat nog.
De Trias is als ponton betrokken geweest bij de aanleg van de Oosterscheldedam.
Hierop stond een grote kraan die zware stenen, heel voorzichtig, op de fundatie legde.
Hoort dat hier thuis zult u misschien denken.
Jazeker, want de betreffende ponton is opgebouwd uit de voormalige rumtevaarders Vissen, Weegschaal en Schorpioen.
Kop en kont zijn er destijds afgezaagd en van de overblijvende delen is een nieuwe ponton gefabriceerd.
Bovenstaande maakt ook mijn lijstje vrijwel compleet van waar de ruimtevaarders na hun verkoop zijn gebleven.
Ik zou nog eens een mailtje toegestuurd krijgen met daarin wat gevraagde informatie, maar zonder dat denk ik dat het lijstje er ongveer zo uit ziet.
Leeuw, Kreeft en Stier zijn onder hun eigen naam nog in bezit van Boskalis.
Vissen, Weegschaal en Schorpioen zijn door Boskalis verbouwd tot Trias. Mogelijk dat het ponton ergens op deze planeet nog dienst doet.
De Virgo is de Ruwatrans 3 geworden en de Waterman de Kolos. Beiden varen voor Cooperatie Kamar Bulk-Transport UA te Rotterdam.
De Ram, Boogschutter, Steenbok en Tweelingen zijn in particuliere handen en varen respectievelijk als Ram, Michael, Gigant en Devel in charter voor Imperial - De Grave B.V. in Zwijndrecht.
Dat maakt twaalf in getal.
Mocht ik nog wetenwaardigheden van de Trias aan de weet komen dan hoort u dat nog.
Groet,
Hans.
Hans.