Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V.
Een grijze dan alhoewel er geen werkspoor in staat..
De Schippersgracht werd in 1967 opgeleverd door D.Boot te Alphen an de Rijn onder nummer 1331. Uiteraard stond er dien tengevolge een Alphense motor in van good old Industrie.
In 1969 ging ze onder Antillen vlag en in 1977 werd ze verkocht als Algenib,1982 Fuzlaan, 1981 Sanak, 1987 Bismillah, 1990 Ghantout I, 1995 Shoveller, 1998 Clarion Star, 1999 Betsy, 1999 River I, 2002 Al Kathem en in 2003 viel de hamer te Alang.
De Mariner ging aanvankelijk te water als Jan F.Spliethoff maar kwam in 1966 in de vaart als Kraftca. Westera uit Appingendam kocht het schip in 1976 en gaf haar de naam Dicky. Lang duurde dit niet want in 1979 ging het schip naar Kwekkeboom in Veere onder de naam Armada Mariner de naam werd in 1983 ingekort tot Mariner. In 2003 volgde wederom een verkoop en kreeg ze de naam Keno waaronder ze in 2005 nog te boek stond.
Een stukje geschiedenis:
In 1921 werd het bedrijf opgericht door Johannes Frederik Spliethoff aanvankelijk in Rotterdam. Na enkele jaren vestigde het bedrijf zich te Amsterdam aanvankelijk aan de Keizersgracht. Er werd hoofdzakelijk in hout gedaan. J.F.Spliethoff echter was voor de oprichting van zijn eigen bedrijf al op zeer jonge leeftijd in de scheepvaart. Zo was hij mede direkteur van de H.A.A.S ( Hollandsche Algemen Atlantische Scheepvaartmaatschappij).
De Lilian Spliethoff was daar ingebracht. Herman Spliethoff treed geheel in navolging van zijn Vader al heel jong in de scheepvaart.. De oude J.F blijft aktief binnen het bedrijf tot aan zijn dood in 1964 echter de jonge Herman drukt een steeds grotere stempel op het bedrijf.. Na de tweede wereldoorlog neemt de ontwikkeling van het bedrijf een grote vlucht. Met name de constructie is bijzonder. Vele werknemers en houthandelaren zijn (mede) eigenaren van de schepen waarboven Spliethoff als bevrachter/manager functioneert. Het bedrijf is tegenwoordig gevestigd aan de Radarweg te Amsterdam.
Recent zijn diverse rederijen opgenomen of overgenomen door Spliethoff.
In 1921 werd het bedrijf opgericht door Johannes Frederik Spliethoff aanvankelijk in Rotterdam. Na enkele jaren vestigde het bedrijf zich te Amsterdam aanvankelijk aan de Keizersgracht. Er werd hoofdzakelijk in hout gedaan. J.F.Spliethoff echter was voor de oprichting van zijn eigen bedrijf al op zeer jonge leeftijd in de scheepvaart. Zo was hij mede direkteur van de H.A.A.S ( Hollandsche Algemen Atlantische Scheepvaartmaatschappij).
De Lilian Spliethoff was daar ingebracht. Herman Spliethoff treed geheel in navolging van zijn Vader al heel jong in de scheepvaart.. De oude J.F blijft aktief binnen het bedrijf tot aan zijn dood in 1964 echter de jonge Herman drukt een steeds grotere stempel op het bedrijf.. Na de tweede wereldoorlog neemt de ontwikkeling van het bedrijf een grote vlucht. Met name de constructie is bijzonder. Vele werknemers en houthandelaren zijn (mede) eigenaren van de schepen waarboven Spliethoff als bevrachter/manager functioneert. Het bedrijf is tegenwoordig gevestigd aan de Radarweg te Amsterdam.
Recent zijn diverse rederijen opgenomen of overgenomen door Spliethoff.
Weet iemand bijzonderheden over de SUOMI Lijn? Ik weet dat die kort na de oorlog is gestart als lijndienst tussen Finland en West-Europeesche havens. Er werd ook mee geadverteerd in bijvoorbeeld Dagblad Scheepvaart als regelmatige lijn. Ik zou graag willen weten wanneer de lijn is gestopt en welke schepen erin hebben gevaren.
Dick
Dick
Direkt na de tweede wereldoorlog wordt de Suomi Lijn opgericht door Spliethoff. Het is een drie wekelijkse dienst van Rotterdam naar zuid Finland met als aanloophavens: Abo, Kotka en Helsinki. De Keizersgracht is het eerste schip wat in deze dienst gaat varen. Na een rustige start blijkt al snel dat er frequentere afvaarten moeten worden geboden, aldus geschiede. Uiteindelijk varen er een tiental schepen in deze nu niet meer bestaande dienst.