Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

Kees klopt helemaal.
In 1965 opende minister Suurhoff van V&W die brug.
Daarbij sprak burgemeester Ewalds de historische woorden:
"Wij zijn getuigen van de realisatie van een belangrijke schakel in de snelweg: Amsterdam, Maasbracht, Milaan".
Op hetzelfde moment dat de brug open ging is het veer uit de vaart genomen.

Dus deze kaart is uit de eerste helft van de sixties.
Dat had Piet heel goed gezien.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

en we liggen nu boven Lauffen, weekend te houden, we hoeven nog maar 75 km, naar Plochingen dus dat zullen we wel halen op tijd...
Daar was ik gebleven zag ik, das al even geleden, maar tis voor ons ook vakantietijd dus ik heb excuus :mrgreen:
En ik word er tenslotte ook niet voor betaald dus das nog n excuus om t op mijn tijd te mogen doen :mrgreen:
enfin we zullen verder gaan waar we gebleven waren, er kwam nog een bekende van Jan achter ons liggen te Lauffen...
Afbeelding
maandag zijn we dan verder gevaren naar Plochingen, ik zag in Gaisburg nog de Wilhelm knipscheer liggen... :(
Afbeelding
Afbeelding
Die is er ook niet op vooruit gegaan, op t laatst lag ie in Gernsheim, de beste man heeft volgens mij zolang hij kon dat schip bijgehouden, liep altijd met n kwast bij wijze van spreken, sloop was misschien wel eervoller geweest :oops:
Enfin ik had me aangekondigt bij de laadplaats en die waren zeer verheugd dat we er al een dag eerder waren, dus dinsdag geladen ipv woensdag, en nog op 1 dag vol ook.
Afbeelding
om zoveel mogelijk te laden lieten ze een 7,5 tons kraan er overheen rijden ...en we moesten toch vooral maar goed spuiten tegen t stof
dat is niet tegen dovemansoren gezegd als je een leuke tonprijs hebt :mrgreen:
Afbeelding
de balk er uit gehaald zodat ie van voor naar achter door kon rijden..
Afbeelding
dinsdag dus nog vol, maar woensdag papieren, inmiddels was t gaan regenen en niet zo n beetje ook.... :o
Afbeelding
en ja dan zal je weten dat je op de neckar zit, in no time een lekker stroompje in de kont, en steeds minder verval, en op den duur zelfs gespert voor hochwasser, maar dat duurde maar 3 uren toen zakte t alweer...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
donderdagavond nog bijtijds in Heidelberg om nog een terrasje te pikken, en vrijdag avond richting Keulen .
Afbeelding
Afbeelding
En zaterdag naar Deventer gevaren om zondag te houden, daar lig je best mooi :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Maandag verder naar t noorden, door n typisch ijssellandschap..
Afbeelding
op t ketelmeer..
Afbeelding
savonds nog tot Groningen gekomen alwaar oze vakantiegangers weer naar huis gegaan zijn, hadden toch weer n leuk vaar tripje, van Plochingen vandaan zo naar t noorden :wink:
voor ons is t noorden niet vreemd, maar er zijn mensen die er praktisch nooit kwamen/komen met t schip :P
dinsdag dan naar Papenburg, met t tij kwam t ook mooi uit, dus daar al bijtijds
Afbeelding
We waren nog nooit in Papenburg geweest, en we hadden gehoord dat je die werft kon bezoeken, dus dat uitgezocht en gedaan, zeker de moeite waard om te doen als je dr eens in de buurt komt...
Afbeelding
Afbeelding
ook t plaatsje zelf is wel aardig
Afbeelding
woensdag dan volgens afspraak gelost...
Afbeelding
donderdag op t gemak naar Eemshaven gevaren, om daar vrijdag draad te laden voor Almelo
Afbeelding
En dan lig je zaterdagavond weer rond dezelfde tijd op zaterdagavond in Deventer op t zelfde plaatsje :P
Afbeelding
Maandag even na de middag dan in Almelo aangekomen, waar ik me meldde, en zei men ; morgenochtend schipper...
tot dat ik vast lag, er toch 2 kranen op me af kwamen en em in 1uur tijd leeg trokken :D
Afbeelding
inmiddels ook an de reis om n prutreisje zout te laden i Hengelo voor Kwaad mechelen, daarvoor kwam men dan de vloer verven, woensdagmiddg dan geladen...
Afbeelding
ondertussen gebeurden er op t vaste land op `t "westeind" ook grote dingen...wij hebben na een 2,5 jaar getouwtrek met div niet nader te benoemen instanties onze bouwvergunning gekregen, dus daar ging donderdag de eerste paal de grond in...
hier komt daar een massien voor aangereden ...
Afbeelding
en hier zie je de eerste paal in de grond, op de foto gezet door Kees 8)
Afbeelding
dus we hadden vrijdag zelf een dagje over om in dordt te blijven, dan heb ik toch de laatste paal de grond in zien gaan :mrgreen:
het zijn overigens boorpalen, als we daar zouden gaan heien hadden de buren, (aan één kant mn schoonouders) dr huizen denk ik wel erg veel scheuren gaan vertonen, de palen zijn inmiddels volgegoten met beton...en ligt t ver klaar om maandag de fundatiebalken vol te storten.
als ze de geul/gantel niet hadden af gesloten had ik zo achter mn huis kunnen liggen, zoals hier de opa van mn vrouw, dit is de lokatie achter ons bouwkavel ca
Afbeelding

maar dat even tussendoor, we moeten wel door om dat allemaal te kunnenbekostigen zult i begrijpen, weekend boven sluis kwaadmechelen
Afbeelding
en maandag 2e beurt lossen.
Afbeelding
het zout gaat in n trechter waaronder t vloeibaar gemaakt word en 6km door n pijpleiding naar de fabriek gaat.
dinsdag dan bijtijds leeg en nog naar Wessem gevaren zoals hierboven al ergens tersprake kwam...
daar 3 soorten breekzand/grind geladen voor Deventer..., zo kom je dr in geen jaren en dan 3 weken achter elkaar :roll:
Afbeelding
vanmorgen van Sambeek, hier voor Heumen..
Afbeelding
en inmiddels in Deventer alwaar we morgen ook weer 2e beurt lossen, ik hoop dat r morgen nog een reisje over schiet voor me, tot nu nog even onbekend ...
tot zover dan, ik heb de bouw van ons vaste honk er toch maar even bij gehaald, ik zal proberen dat wat in kleine proporties te houden, tis tenslotte een scheepvaartforum, maar ik vind t wel leuk denk ik om later ook terug te lezen, dan zien we ook wat we ondertussen deden, mits er natuurlijk onoverkomelijke bezwaren komen van de rest van t forum :idea: :wink:

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door k-k »

Met al die spudpalen zal dat huis wel op zijn plek blijven Bram! Lig je op je oude dag ook nog voor paal. Dat jullie die tijd maar gezond mogen halen en tussendoor ons een beetje laten meegenieten van je reizen. Dacht dat ze die mooie palen in Deventer voor de pleziervaart hadden gezet. Goede vaart! Gr. Klaas.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Hallo Bram,

Ga je nu al met pensioen en aan de wal wonen ?? :lol:
Of.................... ?
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

We zijn weer helemaal bij, Bram.
Toevallig heb ik van 't voorjaar ook een rondleiding gedaan bij die scheepswerf.
Ik was er al eerder geweest en blijf het interessant vinden hoe ze daar een schip bouwen.
Ze moeten dan ook nog even die sloot uit natuurlijk :mrgreen:
Papenburg zelf vind ik ook wel een leuk plaatsje met die oude schepen door het dorp heen.

grt Wim
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door veen1195 »

Mooie reportage weer Bram.
Goed idee om even met ‘n kraantje over de houtsnippers te stampen..
Ook goed idee om te investeren in vastgoed..
‘Prutreisje naar Kwaadmechelen’ , 48 jaar geleden voor het eerst dat gedaan, als matroos bij m’n broer.
Dat betaalde toen 4 gulden, dat was het standaard bodemtarief.
De bodem van ‘n reisje grind naar Overijssel, ca. fl. 2,—
‘t Waren echte binnenlopers😀.

Goede reizen maar weer, gr. Jan.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

Bram, leuk die plaatjes van de Neckar, begin jaren zeventig zaten we er bijna iedere reis.
"Gott schutze uns fur regen und wind, und schiffer die am Nackar zu hause sind" stond toen in Nackarsteinach, niet zonder reden, met grote letters op een paal. Dat was daar toen bijna net zo'n wild west(zonder eind!) als bij de Kruisschans in Antwerpen.

En met drie regenbuien vaarverbod komt ook erg bekend voor.

Die Wilhelm Knipscheer wat is daar nu van gemaakt Ik meen iets te zien van een glazen overkapping boven het ruim? En dan voorop weer iets met golfplaten?
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de aanblik van een eerder goed onderhouden, maar later totaal verwaarloost schip pijnlijk is om te zien.
We hebben dat met de Jolles ook meegemaakt. Aanvankelijk vonden we het leuk dat de naam Jolles er op bleef staan maar toen het een grote verwaarloosde bende werd, deed het pijn aan de ogen om die naam letterlijk tussen het groen te zien staan.
Dan was Judas Thaddeus of Clemens De patroonheiligen die ons helpen bij hopeloze zaken! toch beter geweest.

En Bram, nu even onder ons...
Dat terrasje in Heidelberg, was dat nou ondanks, of juist vanwege het feit dat je de andere dag over de eb door de spoorbrug van Ladenburg moest? :mrgreen: :wink:
Maar toch weer knap gedaan hoor, wij waren nog wat smaller maar ik vond het ook helemaal niks die boogbrug in de bocht.

Dat je ons laat meegenieten van de bouw van jullie nieuwe stulpje vind ik alleen maar mooi. En wat dit forum betreft, het is toch ook bedoeld om de verbinding tussen water en land te onderhouden? Dus mooi zo doorgaan. Ik heb weer genoten van je verslag.

En wat die bouw betreft, je weet nu ook tot wie je je kunt wenden wanneer je de blik naar boven wend omdat je ergens een beetje (of heel erg) hopeloos van wordt. Want het zal wel niet gebeuren maar je kunt nooit weten, en misschien ...
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Tim76 »

"Gott schütze uns für Regen und Wind, und Bratwürste die nicht aus Thüringen sind." Die wordt dus overal voor toegepast :lol:

Had ff wat gezegd, dan had je een stukkie met me mee kunnen rijden! Even heen en weer naar Bad Bentheim ofzo, morgen nog een kans... ;)

Dank voor je uitgebreid verslag weer. Zo kom ik nog eens ergens :wink: :!:

Groeten van Tim
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

DPLA schreef: 29 aug 2019 22:18 Hallo Bram,Ga je nu al met pensioen en aan de wal wonen ?? :lol:
Of.................... ?
Nee zover zijn we nog niet,maar met ouder wordende kinderen, en voor de weekenden is t wel handig denk ik, bovendien hadden we nu de kans op zo n kavel in t oude gedeelte van Papendrecht, en die wilde ik toch niet laten schieten :wink:

Theo, leuk verhaal weer, ik zal aan je denken, maar voorlopig gaat ea nog voorspoedig :)

We moesten nog gaan lossen in Deventer...
Afbeelding
dat ging niet helemaaal vlekkeloos, op een gegeven moment was de transportband stuk, en moest men uren wachten op een onderdeel...
en ja de bobcat chauffeur moest natuurlijk wel naar de voetbal....
dan kan ik natuurlijk weer plaatjes schieten van uit this point off vieuw :?
Afbeelding
vrijdagavond 20:15 leeg, dan lig je opgesloten in de haven van Deventer, zo n beetje de duurste haven van NL, en zaterdag heb je al helemaal 2 uren op die dag om er in en uit te komen, van 10 tot 12, belachelijk natuurlijk......
maar enfin, we zijn er kunnen ontsnappen, om dinsdag in Amsterdam cellulose te laden voor Emmelsum(bij wesel).
Afbeelding
een favorite laadplaats , de waterland terminal.. :wink:
Afbeelding
donderdag lossen in emmelsum, makkelijk kort reisje
Afbeelding
foto van Marco (007) :wink:
we moesten daarna weer zand en grind laden naar Nieuwegein, op km 800 Milchplatz genaamd.
dat was gepland op vrijdag, maar omdat we zo vroeg waren lukte dat ook nog donderdag, dus vrijdagmiddag alweer op plaats van bestemming :D
Afbeelding
nog even een paar bakken er uit, ik had volgens mij wat overtonnen in, dus nu t water weer van t achterdek :mrgreen:
Afbeelding
Maandag verder lossen, en dan gaan we een weekje thuis liggen, woensdag komen ze de nieuwe ramen aan boord brengen/zetten :P

t huis gaat ook voortvarend zover...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en gister zelf, met zwager en zoon, de boel rondom opgevuld...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tot zover het nieuws , grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Janna »

Ha, mooi om te zien hoe dat gaat allemaal. We zijn weer helemaal op de hoogte (hoewel ik voorkennis had :mrgreen: ).
Er wordt hard gewerkt.

Er komt geen echte kruipruimte zeker? Zie geen luik.
Leidingen voor electra en water komen straks van boven (vloer vd 1e verdieping) ipv van onder zeker?
Plaats reactie