Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ja maar was die losplaats nou echt bij jou om het hoekkie Karel ?
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Die tijdelijke losplaats was tussen de Oude Haven en de KW-haven. Daar was toentertijd de Gemeentelijke Vuilstort, het vuil dreigde de rivier in
glijden dus moest er even wat zand en klei voor gestort worden. Dus Willy Wilton kwam naar binnen !

Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Karel, Bedankt voor je reactie, maar dat WW naar binnen komt geloof ik niet. Er wordt gefotografeerd van het Vlaardingse hoofd. Caltex raffinaderij op de achtergrond, schip vaart van links naar rechts. Dan gaat ze toch naar buiten? Misschien dat ze alsnog bij Verolme naar binnen gaat. "Willy Wilton" was bij ons de bijnaam voor de Karel Doorman. Misschien had ik je daarmee op het verkeerde been gezet. Bij Groningse humor heb je soms een gebruiksaanwijzing nodig. Gr. Klaas.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Foutje van mij Klaas, hij gaat naar buiten. Als ik mij niet vergis kwam hij van de Parkkade waar hij ter bezichtiging had gelegen.
Ben er zelf nog heen geweest op de fiets, was april 1964. Ging mij om het uitzicht. Dat "vuilnisstort-gebeuren" is in 1958 verplaatst naar de Broekpolder en daar liggen nu weer atletiekbanen op.

Karel
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Klaas, de Karel Doorman is nooit bij Verolme geweest, wel z'n zusterschip van de Royal Navy de Vengeance.
Minas Gerais ex Vengeance.JPG
Minas Gerais ex Vengeance.JPG (86.8 KiB) 4698 keer bekeken
In die tijd was er nog geen Benelux-tunnel dus alles van de "Overkant" belande bij mij voor de deur op het Vlaardingse Hoofd met Spido e.d. Toen mijn eerste Portugees geleerd. Drukte van belang, draadjes aanpakken om de LCTers binnen te krijgen op een steekeindje.
Koffers dragen naar het station, verdiende wel in een week een maandsalaris bij toentertijd.Ook al de zeelui uit de Pet-havens en dronken retour !

Karel

ps. toch nog komkommertijd dus kan wel tussendoor.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Karel, Bedankt voor de info. Was ik in de bonen met het zusje van de Karel Doorman. Van al die (bij)verdiensten heb je nu een onbezorgde oude dag. Gr. Klaas
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jan van der Doe »

De "Karel Doorman" was altijd vaste klant bij Wilton F.in Schiedam.
Heeft ook lange tijd op de oude werf van Wilton F. gelegen of lag op de boeien
bij de Maaskade.

Maar !!! als ik mij goed herinner is het schip bij W.F. omgebouwd en toen als
"Minas Gerais " naar Brazilie gegaan.

Groet,
Jan.

Fout Jan.

Built at Cammell Laird in Birkenhead on 3 December 1942, Venerable was launched just over a year later and commissioned on 17 January 1945.

In 1948, Venerable's short career in the Royal Navy came to an end when she was sold to the Netherlands and recommissioned as HNLMS Karel Doorman, replacing a smaller Nairana-class escort carrier of the same name while in Dutch service.

In 1955-58 she was rebuilt with an 8° angled flight deck, new elevators, new island, 40 mm anti-aircraft guns, steam catapult, and all new aviation facilities and electronics were fitted, including a Dutch-built new radar. At the same time, a similar Dutch rebuild was done to her sister ship, the Brazilian aircraft carrier Minas Gerai

Name: HNLMS Karel Doorman
Namesake: Karel Doorman
Acquired: 1 April 1948
Commissioned: 28 May 1948
Decommissioned: 29 April 1968
Refit:
1955-1958
1965-1966
Identification: R81
Fate

Argentina
Name: ARA Veinticinco de Mayo
Namesake: Date of the May Revolution
Acquired: 15 October 1968
Commissioned: 12 March 1969
Decommissioned: 1997
Out of service: Inoperable by 1990
Refit: 1969
Homeport: Puerto Belgrano Naval Base
Identification: V-2
Fate: Provided spare parts for Minas Gerais and remainder was scrapped in 2000
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Vanweg de "komkommertijd" van Karel dan ook maar even dit geplaatst.
Ik vind het wel lezenswaardig en het loopt gelukkig zonder slachtoffers af.
Benieuwd hoe de schippers onder ons hier naar kijken.
Aanvaring Merwede 05111951 blad 1.jpg
Aanvaring Merwede 05111951 blad 1.jpg (98.06 KiB) 4611 keer bekeken
Aanvaring Merwede 05111951 blad 2.jpg
Aanvaring Merwede 05111951 blad 2.jpg (104.64 KiB) 4611 keer bekeken
Aanvaring Merwede 05111951 blad 3.jpg
Aanvaring Merwede 05111951 blad 3.jpg (107.16 KiB) 4611 keer bekeken
Aanvaring Merwede 05111951 blad 4.jpg
Aanvaring Merwede 05111951 blad 4.jpg (93.41 KiB) 4611 keer bekeken
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Is er ook een blaastest afgenomen bij Antonius van den Beemt ( Trekvogel) ?

Karel
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Dat vermeld het rapport van de Comissie Binnenvaartrampenwet niet Karel.
Of de politie dat dus gedaan heeft is onbekend.
Tegenwoordig zou dit wel gebeuren denk ik zo.
Groet,
Hans.
Plaats reactie