Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Tim76 »

k-k schreef: 17 mei 2019 20:44 In welk jaar was dat Tim? Gr. Klaas.
Tussen 1976 en 1989, Klaas.

Groeten van Tim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Bedankt Tim! Mijn voorval was uit 1967 of '68. Geen idee of er toen al met vergunning dieper dan 1,9 m. werd gevaren. Gr. Klaas.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door itasca »

Vaar ik op de Sambre, he daar licht Erik afgemeerd. :) :)

zusterschip van Jaenette Erik.JPG
zusterschip van Jaenette Erik.JPG (84.19 KiB) 2061 keer bekeken
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik zie toch wel de nodige verschillen tussen de zusterschepen. Als we ooit eens ergens samenliggen ga ik zeker een praatje maken.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Goed, tijd voor een update.

We waren in de Pijp in Beverwijk gebleven, om rollen te laden voor Antwerpen. Eerst 12 stuks in Beverwijk en dan nog 17 bijladen in Amsterdam, 530 ton totaal.
Er zaten er een paar van 30ton bij, dus zelf het ruim in gegaan om te zorgen dat die netjes op hun plaats terecht zouden komen. Maar de mannen van CTB deden hun werk keurig, het kwam allemaal goed. De zwaarste bij een schot gezet en de rest een beetje verdeeld om plaats te houden voor de partij die in Amsterdam geladen moesten worden. Ze deden het laden met een reachstacker, beetje ongebruikelijk maar het ging goed. Met anderhalf uur stonden ze op hun plaats.
Toen naar Amsterdam Westhaven, en in de overdekte hal 3 van WTA de andere rollen geladen. Grappig om een loods binnen te varen. Grote portaalkraan, en die mannen doen veel rollen dus dat ging vlot, in een uurtje klaar.
Buiten Vreeswijk blijven liggen die avond.

Volgende morgen even met de Janna bezig geweest; gebunkerd, nieuwe startaccu's geplaatst en geboend. Dus die is weer netjes.

Volgende dag nr Tholen en weekeind.

Maandag in het 5e havendok gelost, in anderhalf uur waren de rollen met een grote kraan de wal op, om later op een zeeschip geladen te worden, nr Turkije dachten ze.
Tijdens het lossen al nageveegd, en na afloop gelijk naar kanaaldok B1 om 's middags bij Cargill OLV (Onder de Luiken Vol, in dit geval 525 ton) raapschroot te laden voor Hasselt. Dat zat er om zes uur in, en die avond nog tot boven Wijnegem gekomen.
Dinsdag naar Quartes in Hasselt en gelijk begonnen met lossen. Dat schoot niet echt op omdat afvoer van de zuiginstallatie verstopt raakte, maar woensdag toch om zes uur leeg en het Albertkanaal weer af richting Antwerpen. Beneden Olen overnacht, en daar uitgespoten.

Donderdag rond koffietijd terug in Antwerpen om in Kanaaldok B3 bij BASF een volle bak (600t) kunstmest te laden voor Moerdijk. Dat zat er vlot in en 's avonds nog in Moerdijk gekomen, insteekhaven Roode Vaart. Op het Hollands Diep kwamen we nog een bekende tegen :wink:

Vrijdag gelost bij BTM. Bij kunstmest moet je na afloop je ruim uitspuiten, en het waswater mag uiteraard niet overboord. Dat moet afgegeven worden naar de wal, in dit geval een rioolput. Je kunt je afvragen hoe blij ze bij de rioolwaterzuivering zijn met al die kunstmest, maar in het riool komt tenslotte wel meer mest terecht :wink:
Het waswater afgeven was nog een dingetje want mijn lenspomp pompt alleen een overboord. Dus een dompelpomp erin, en een heel gedoe met slangen over de binnen buurman heen, want die moest er al tussen. Ik ga tzt een aansluiting van de lenspomp naar dek maken zodat ik naar de wal kan afpompen. Dit duurde te lang.

Eind van de middag klaar en naar Sliedrecht.
Dat om de boegschroefmotor na te laten kijken bij Lemmen Diesel Engines. De DAF was de afgelopen tijd nl steeds erger gaan roken vanwege slechte verstuivers. Die motor wordt eind deze maand vervangen door een zwaardere want ik vind de 140 pk van de huidige DAF825 niet genoeg om zonder zorgen alleen te kunnen varen. Met die vroegere schottel ging dat misschien nog wel want die krijgt de kracht beter in het water, maar bij een stuurrooster is dat gewoon wat minder. Als ik alleen ben maak ik bij het vastmaken eerst achter vast, en kan dán pas naar voren om voorop vast te maken. Dat was laatst het geval voor de sluis in Terneuzen, maar eer dat ik voorop was werd ik door een uitvarend geladen schip van de wal getrokken. Sprintje terug naar achteren en met vól gas op de DAF kreeg ik de kop uiteindelijk weer terug, maar het was maar goed dat er geen andere uitvaart vlak achter zat :shock: Dus een nieuwe DAF besteld, wat altijd al de bedoeling was trouwens. Dit zijn de extra kosten van alleenvaart; je spaart een matroos uit maar je geeft meer geld uit om je schip goed voor elkaar te hebben.

Het wordt een CCR-2 gecertificeerde KMD WS-DAF van 315pk bij 1800 toeren, een door-ontwikkelde versie van een DAF-1160. Volgens de nieuwe milieu eisen mogen er vanaf 1 januari dit jaar in de binnenvaart alleen nog stage-V motoren gecertificeerde motoren geplaatst worden, die weer een stuk minder uitstoot produceren dan de huidige CCR-2 gecertificeerde motoren. Maar de motoren fabrikanten zijn nog niet klaar met certificeren van deze nieuwe motoren, en ze worden ongetwijfeld weer duurder dan de huidige CCR-2 motoren. Het milieu mag wat kosten. Deze WS-DAF is vorig jaar al geproduceerd en stond op de plank, dus dat mag nog.

Maandag de verstuivers eruit gehaald en getest, en die bleken allemaal slecht. Met de endoscoop in de cilinders gekeken, en door de slechte verstuiving was de smeerolie film in de cilinders weggespoeld waardoor lichte vreetsporen ontstaan waren. Ruil-verstuivers erin, olie ververst en proefgedraaid. Hij liep weer goed, bijna geen rook meer, en met die lichte zuigervreters kon hij nog wel een poosje draaien. Na ook nog een uitlaatlekkage verholpen te hebben 's middags weer op pad. Jammer dat er nu nog geld aan uitgegeven moest worden, maar alleen varen zonder boegschroef mag niet, en het is ook geen goed idee.

Een reis mais van Vlissingen naar Izegem aangenomen want in Rotterdam was er geen fatsoenlijke reis te vinden. Helaas een dag later geladen dan afgesproken, er wordt gewoon met je gesold door de diverse partijen. Ze hebben 30 uur om me vol te maken en als het hen uitkomt gebruiken ze dat. Op Hemelvaartsdag naar Izegem gevaren, lekker rustig dus vlotte schuttingen. Helaas niet vrijdag kunnen lossen maar pas maandag. Ook weer net binnen de wettelijk 40 uur lostijd waarschijnlijk, de wettelijke overliggeld regeling geeft de verladers veel ruimte en ze gebruiken je soms gewoon als gratis opslag. Soms kun je betere laad- en loscondities afspreken, maar dat hangt af van de markt van dat moment.

Plaatsjes volgen.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door maarpol »

Leuke verslaagen Eric maar begint het Mekka werk niet binnen korte tijd voor je . :D
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

"Pics or it didn't happen" :)



Stuwhout komt aan boord.
Stuwhout komt aan boord.
IMG_2959.jpeg (138.47 KiB) 1295 keer bekeken
Rollen laden met een reach stacker, het is weer eens wat anders..
Rollen laden met een reach stacker, het is weer eens wat anders..
IMG_2960.jpeg (102.76 KiB) 1295 keer bekeken
Netjes neerzetten die 30-tonners.
Netjes neerzetten die 30-tonners.
IMG_2961.jpeg (144.46 KiB) 1295 keer bekeken
Flinke jongens
Flinke jongens
IMG_2962.jpeg (149.63 KiB) 1295 keer bekeken
M'n andere werk vliegt over..
M'n andere werk vliegt over..
IMG_2963.jpeg (63.43 KiB) 1295 keer bekeken
Dit was een grapje van de verschepers voor iemand in Antwerpen.
Dit was een grapje van de verschepers voor iemand in Antwerpen.
IMG_2964.jpeg (183.15 KiB) 1295 keer bekeken
De loods in varen bij WTA in Amsterdam.  Overdekt laden hoewel dat voor deze roestige rollen niet nodig was.
De loods in varen bij WTA in Amsterdam. Overdekt laden hoewel dat voor deze roestige rollen niet nodig was.
IMG_2953.jpeg (137.43 KiB) 1295 keer bekeken
Ze zijn hier helemaal los op rollen laden
Ze zijn hier helemaal los op rollen laden
IMG_2966.jpeg (133.58 KiB) 1295 keer bekeken
Bijna vol in de loods
Bijna vol in de loods
IMG_2967.jpeg (183.86 KiB) 1295 keer bekeken
Eerste keer nieuwe sluis Beatrix.
Eerste keer nieuwe sluis Beatrix.
IMG_2968.jpeg (135 KiB) 1295 keer bekeken
In Vreeswijk even op de Janna geweest, de buren uit Dordrecht vertrekken naar Zutphen.
In Vreeswijk even op de Janna geweest, de buren uit Dordrecht vertrekken naar Zutphen.
IMG_2969.jpeg (168.21 KiB) 1295 keer bekeken
Waarom die boegschroef nog liep hier weet ik niet meer, maar die rook  hoort niet..
Waarom die boegschroef nog liep hier weet ik niet meer, maar die rook hoort niet..
IMG_3010.jpeg (97.84 KiB) 1295 keer bekeken
Weekeind in Vluchthaven Tholen.
Weekeind in Vluchthaven Tholen.
IMG_3015.jpeg (118.55 KiB) 1295 keer bekeken
Een flinke kraan
Een flinke kraan
IMG_3023.jpeg (124.68 KiB) 1295 keer bekeken
Je moet er niet aan denken dat zo'n ketting breekt..
Je moet er niet aan denken dat zo'n ketting breekt..
IMG_3021.jpeg (154.81 KiB) 1295 keer bekeken
Rol met roze strik
Rol met roze strik
IMG_3022.jpeg (131.57 KiB) 1295 keer bekeken
Stuwhout gaat van boord
Stuwhout gaat van boord
IMG_3024.jpeg (46.4 KiB) 1295 keer bekeken
Laadgereed bij Cargill op kaai 506 in Kanaaldok B1, voor een volle bak raapschroot.
Laadgereed bij Cargill op kaai 506 in Kanaaldok B1, voor een volle bak raapschroot.
IMG_3025.jpeg (200.96 KiB) 1295 keer bekeken
Begin lossen van de raap bij Quartes in Hasselt.
Begin lossen van de raap bij Quartes in Hasselt.
IMG_3039.jpeg (223.31 KiB) 1295 keer bekeken
De afvoer van de zuigpijp zat verstopt door een overgelopen rioolput.  Eerstv allemaal weer doorsteken en vrijmaken.
De afvoer van de zuigpijp zat verstopt door een overgelopen rioolput. Eerstv allemaal weer doorsteken en vrijmaken.
IMG_3041.jpeg (286.74 KiB) 1295 keer bekeken
Leeg in Hasselt
Leeg in Hasselt
IMG_3042.jpeg (222.17 KiB) 1295 keer bekeken
Aankomt BASF in Kanaaldok B3, met DAF-rook
Aankomt BASF in Kanaaldok B3, met DAF-rook
IMG_3046.jpeg (153.15 KiB) 1295 keer bekeken
De kunstmest loopt er vlot in.
De kunstmest loopt er vlot in.
IMG_3048.jpeg (186.65 KiB) 1295 keer bekeken
Bram vaart voorbij.
Bram vaart voorbij.
IMG_3055.jpeg (126.14 KiB) 1295 keer bekeken
Gespot door Bram aan de Sassenplaat
Gespot door Bram aan de Sassenplaat
a0229083-36b6-4b1a-b9e0-3b70e73228ed.jpg (77.57 KiB) 1295 keer bekeken
Insteekhaven Roode Vaart, Moerdijk.
Insteekhaven Roode Vaart, Moerdijk.
IMG_3056.jpeg (99.93 KiB) 1295 keer bekeken
Om acht uur ging de eerste hap kunstmest eruit bij BTM.
Om acht uur ging de eerste hap kunstmest eruit bij BTM.
IMG_3058.jpeg (147.61 KiB) 1295 keer bekeken
Drie uur later leeg.
Drie uur later leeg.
IMG_3059.jpeg (172.15 KiB) 1295 keer bekeken
Zaterdag bij de SHVP geweest.  Altijd prachtig om die oude motoren te zien - en horen - draaien.
Zaterdag bij de SHVP geweest. Altijd prachtig om die oude motoren te zien - en horen - draaien.
IMG_3063.jpeg (199.73 KiB) 1295 keer bekeken
Uitlaat had staan lekken
Uitlaat had staan lekken
IMG_3075.jpeg (146.29 KiB) 1295 keer bekeken
Een echte DAF dealer, getuige dit mooie emaille bord.  Wat voor Marco, maar niet te koop denk ik.
Een echte DAF dealer, getuige dit mooie emaille bord. Wat voor Marco, maar niet te koop denk ik.
IMG_3077.jpeg (105.73 KiB) 1295 keer bekeken
Een kraanschip wat onderdelen voor windmolens kwam halen
Een kraanschip wat onderdelen voor windmolens kwam halen
IMG_3079.jpeg (152.19 KiB) 1295 keer bekeken
Mais laden bij Verbrugge in de Scaldiahaven, Vlissingen
Mais laden bij Verbrugge in de Scaldiahaven, Vlissingen
IMG_3081.jpeg (173.12 KiB) 1295 keer bekeken
Zee- en binnenvaart op de Westerschelde voor Terneuzen.
Zee- en binnenvaart op de Westerschelde voor Terneuzen.
2DD118AC-7D86-44B1-A86D-77A102880A66.jpg (101.55 KiB) 1295 keer bekeken
Boenen met mooi weer is geen straf
Boenen met mooi weer is geen straf
IMG_1133.jpeg (376.26 KiB) 1295 keer bekeken
Markt in een kerk in Roeselare
Markt in een kerk in Roeselare
IMG_1143.jpeg (324.22 KiB) 1295 keer bekeken
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Erik, wederom een serie om van te genieten.
Met veel bewondering en soms verwondering volg ik jouw bijdragen nauwgezet.

En wat die verwondering betreft, dat was deze keer vooral bij het laatste plaatje.
Zou je mij en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel anderen een pleziertje willen doen?
Trek effe een zwemvestje aan als je gaat boenen, zeker bij deze watertemperaturen en een leeg schip.
Ook al ligt het naar ik aanneem stil.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Zwemvesten.... levensgevaarlijke dingen. Beperken je bewegingsvrijheid en je blijft achter alles hangen met die ondingen.

Leuke serie weer, Erik. Groeten vanuit de Eemshaven!
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Erik slaapt normal gesproken zo n beetje met zn zwemvest aan :mrgreen: :lol:

Maar mooi weer hoor, zoveel reizen als jij doet, niet bij te houden man :oops:

Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie