Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door zoetwatermatroos »

Eemspoort schreef: 06 feb 2019 11:42 Sja, naar mijn mening is het Zwarte Water ook niet bepaald geschikt voor koppelverbanden. Maar ik begrijp dat dat dus ook is toegestaan, al dan niet met vergunning?
Klopt inderdaad Ed met vergunning. Vorig jaar paar keer naar Meppel geweest. Dan thv zwartsluis komt er een duwboot om de bak over te nemen en deze naar Meppel te brengen. Maar ook als wij naar Kampen gaan is er al vergunning nodig. En dat is allemaal toch ruimer als naar Meppel.
Vorig jaar ook een reis Meppel en katerveer gedaan. Dan eerst met het hele verband naar zwartsluis daar de bak afgeven en dan met het schip door naar katerveer.
Schipper MTS Vosta
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door itasca »

Ik heb ook heel vaak op het Ijsselmeer gevaren, en laad mijn schip, met kans op slecht weer, gewoon 20 a 30 cm scheef. Want je krijgt aan de hoge kant zoveel water aan boord, dat je best wel veel wegzakt. En ondanks dat je tonnen laat liggen, toch aan de wind kant , diep komt te liggen.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Geert D »

itasca schreef: 07 feb 2019 15:47 Ik heb ook heel vaak op het Ijsselmeer gevaren, en laad mijn schip, met kans op slecht weer, gewoon 20 a 30 cm scheef. Want je krijgt aan de hoge kant zoveel water aan boord, dat je best wel veel wegzakt. En ondanks dat je tonnen laat liggen, toch aan de wind kant , diep komt te liggen.
20 a 30 cm, lijkt mij niet pretig varen, had je ook de poten van je stuur kruk zo af gezaagd? :mrgreen: :shock:
gr.geert
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ja ik weet t Hein, ik had dat ook gedaan, alleen de laatste auto/chauffeur dacht ; hee alle groen lampjes branden, laat ik maar even zachies kiepen op em recht te leggen, normaal gesproken hartstikke lief natuurlijk, alleen was t toen niet mn bedoeling :? :wink:

Maar dat is inmiddels allemaal geschiedenis, we hebben 10 van die trekjes gedaan, en t is bij 1 ingedeukt luik gebleven :P
hier lossen we de laatste x
Afbeelding
Leeg en schoongemaakt, en naar zwartsluis gevaren om de voornoemde kachel te plaatsen.
hier gaat de oude er uit
Afbeelding
Afbeelding
dat was een heel gevaarte in vergelijking met wat we u hebben...
Afbeelding
Afbeelding
We hebben die laten plaatsen door Aqua service een heel mooi en fijn bedrijf bleek :D
de boiler kon ook de deur uit, het is een combi ketel net als de meeste huishoudens hebben , maar dan op gasolie.
ook de warmte wisselaar doet nu goed zn werk, dus we zitten er weer warmpjes bij :mrgreen:
gisteravond waren we vaarklaar met het spul, en dat hebben we gelijk maar n stukje gedaan, nog even naar de Lemmer gevaren.
We hebben aangenomen om in Emden een lading cellulose te laden, onder de luiken vol, naar Neuss, we zijn benieuwd hoe ze hier stuwen, in Vlissingen weten we dat t nogal verschilt per kraanmeester, enfin we hebben een blockvracht dus ze doen maar n eind, de partij is eiegenlijk 1680 t, maar t lijkt me sterk dat ze dat er onder krijgen, het leek me niet handig om met huidig weerbericht met dekkleden te gaan lopen vechten :mrgreen:
zo je ben weer op de hoogte, grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door veen1195 »

Hoi Bram,
Het doet mij goed,als ex Zwartsluiziger,te lezen dat je daar ‘n goede ervaring had.
Ik ken het bedrijf niet maar wel de (mede?)eigenaar.
Sympathieke man,die Willem-Jan.
En.zag ik op MT,je lag vlak bij t dorp en de eettentjes dus jullie konden het koken overslaan..😀

Goeie reis maar weer, Jan.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Hallo , na Erik kan ik niet achterblijven natuurlijk, we lopen ook achter :oops:

Na dde kachel inbouw zijn we leeg aar Emden om cellulose te laden naar Neuss, tot 1600 t maar niet meer dan onder de luiken vol, het leek me niet handig om over 2 grote vaarwaters met allerlei storm kleedjes te gaan lopen trekken.
Ze belden van te voren al of ik dat mee kon nemen die 1600 t, ik zei : dat ligt aan jullie hoe je stuwd, ik heb t er al eens onder gehad, ha dat kriegen wir shön hin zei ie....mooi dus laden maar, 9 stuks tegelijk
Afbeelding
alleen als je juk dan groter is als de pakken, kan je nooit stuwen natuurlijk, onder de gangboorden niks en her en der grote kieren, resultaat ca 1300 t dacht ik..
Afbeelding
voor ons was een grote boot komen liggen
Afbeelding
ik was t eerste schip wat daar laadde voor Neuss, het is de bedoeling elke maand 1 schip, Emden-Neuss.
Het laden ging an zich best snel, 12 u al vol en weg, dat is altijd handig op vrijdag :wink:
sàvonds nog een stukje friesland in, en zaterdag verder, ze gaven alleen wel wind op, zw 7, later afnemend, ik was dus al niet vroeg weg, maar toch rond 14u in Lemmer, ZW 8 Was t toch, ik had een bekend onderweg vanaf de andere kant, aanvankelijk zei die dat het wel ging...
dus wij die een stuk verder de ijk uit lagen als hem er ook maar uit, schotten er voor en langzaam an , tot de Rdamhoek ging t prima, ik kwam intussen wel mn kennis tegen...( foto van iemand via app gekregen)
Afbeelding
maar die lag 3,5m diep...
wij voor 2,70 achter 2,60. (max is 297 en ijk staat ca 25cm onder dek).
Maar voorbij Rdammerhoek moet je eigenlijk wat bb gaan houden, toen kwam er toch teveel water over naar mn zin, veel meer als vorige x met NW 7, waarbij een luik indeukte....dus maar rechtdoor tot enkhuizerzand, en dan richting Lelystad gegaan, dat ging wel, inmiddels zei post ijsselmeer ZW8/9, dus t viel nie mee, ze liepen nu wel af en toe op de luiken, maar die bleven bij ons nu gelukkig heel, enfin, van t jaar voorlopig wel klaar met t ijsselmeer,van Lelystad naar Adam recht in de wind, die inmiddels wel af nam savonds toch nog op tijd vast op de palen op t buitenij, Ed lag veilig op de schellingwoude remming :wink:
Dinsdag op de rivier bij Duisburg liep ik hier achterop....
Afbeelding
daar zijn veel meer fotos van in omloop, en is de revue gepasseerd bij actueel nieuws, je voelt je rot als je dr zo voorbij vaart, maar je kan niks doen, brandweer stond an de wal met 3 auto s en n heli, ze hadden geen mobiel blus gereedschap zei de wsp toen ik die riep dat ze die gasten moesten gaan halen :x
dinsdag avond dan in Neuss, en woensdag en donderdag gelost aldaar.
Afbeelding
ondertussen mn luik nog wat gefatsoeneerd.. :mrgreen:
Afbeelding
tis nog niet mooi, maar ik durf er wel kunstmest onder te laden.
Eenmaal leeg was het niet zo druk met werk, dus maar wat aangenomen wat me dan t beste en handigste leek,ik maak nogal ns een foute keuze, ook na al zo lang voor me zelf te varen, en overal zo'n beetje geweest ben... :oops:
rvs schrott van Mulheim naar Chatelet(sambre).
ik wilde vrijdag laden, maar dat kon niet volgens de bevrachter, dus dan lang weekend en wachten tot maandag,vrijdag mee naar Dordt om kids en post enz , en bel vanuit de auto even naar t laadadres om te vragen waar ik maandagmorgen moet zijn...hij vroeg me waar ik dan nu lag, iklag op de hoek van de haven mooi aan de openbare weg, hij wilde dan wel zaterdag laden als t kon, en had graag vrijdag geladen, altijd fijn afspraken maken, maar goed, vrijdag avond nog 2 u geladen en zaterdag 12 u vol.
Afbeelding
weekend gehouden boven de Ruhrsluis, daar is niet veel vaart, en zondag schut die sowiso niet.
zaterdagavond kwamen er nog vrienden langszij.
Afbeelding
om daar weg te kunnen moest ik even een sleutel halen op sluis meidreich, mooi uitzicht als je daar werkt.
Afbeelding
Maandag n stukje samen af tot Lobith, alwaar mijn bemanning weer op sterkte kwam :mrgreen:
Afbeelding
We zijn via de maas op, in Weurt een schuttinkje voor, daar schutte alleen de oude sluis...
savonds tot Belfeld, en de andere dag tot boven seiles, best goed gelopen denk ik.
Hier zit de ex Linquenda van ome Piet op de werft...
Afbeelding
en n warm welkom op de samber..
Afbeelding
die niet echt ruim is voor ons
Afbeelding
We hadden vrijdag lostermijn, dat was natuurlijk omdat we maandag pas zouden laden, maar n beetje extra tijd is nooit weg, want we hadden nog een etentje woensdagavond met het internaat vanwege het feit dat onze oudste dochter 12,5 jaar op t internaat zit.
dus daar zijn we heen gereden en t was gezellig, ondertussen probeerde ik er achter te komen of ik evt toch donderdag al kon lossen, dan zou ik vrijdag kunnen laden ipv zaterdag zoals nu gepland was....
Maar als je 4 nrs op je laadpapieren hebt, is dat geen garantie dat je iemand spreekt die wat weet, op 1 nr nam iemand op, die wel engels sprak, maar niet wist wat een schip was, ook de bevr kreeg niemand te pakken, uiteindelijk belde er een ijkmeester en die kon me vertellen dat we pas zaterdag(vandaag dus) op de planning stonden, lekker dan, dan loopt t laden ook in de soep.
dus dan maar n paar daagjes in NL gebleven en vrijdagmiddag retour naar boord, en t laatste sluisje gedaan en de loshaven ingevaren .
maar vandaag lossen is n begrip wat je blijkbaar ruim moet nemen, vanm0rgen toen mn voor buur leeg was onder de kraan gevaren, maar lossen ...homaar...
op de duur een paar bakjes er uit, intussen duidelijk gemaakt dat ik zondag niet los, en t laden wat op maandag stond inmiddels ook maar weer afgebeld, nu zijn ze net weer begonnen om 22:30 u, en als ze em over een paar uren leeg zouden hebben zou ik niet moeilijk doen , maar dit gaat nog n 12 uren duren ben ik bang, en ik pas er voor om naar hun pijpen te dansen, dus trekken we em zometeen wel naar de overkant oid :(
dan zien we wel wanneer ze maandag verder willen, we zullen er ooit wel weer uit komen, uit t Tjernobyl gebeuren, en als ik hier dan weer ben heb ik weer net zoveel vracht als van t najaar toen we hier waren 8)
in de haven op losplaats.
Afbeelding
de kraan is groot genoeg, mar heeft t te druk met aan de wal spelen ...
Afbeelding
Enfin, ik ga verhalen, en ns een rustdag nemen :mrgreen:
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door wim »

Kijk de Pole Nord nog steeds niet gesloopt heb er eind jaren zestig samen met mijn pa op gevaren als Bituma 5.
Bituma 5........... (Custom).jpg
Bituma 5........... (Custom).jpg (104.04 KiB) 2653 keer bekeken
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Zo zie je, langszij de Deo Juvante is de Westeind niet zo groot, maar op de Sambre lijkt hij een stuk groter. :D

grt Wim
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Te groot hier ...., niet leeg en vol te krijgen 😉
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

We zijn er weer uit zoals de vaste volgers wel gezien zullen hebben :)

Na de zondag gelijk weer verder gaan lossen, en 19 uren later dan eindelijk leeg :?
dus dan nog even de ijkmeester te woord staan en zo snel mogeleijk naar de laadplaats 2 sluisjes verderop, en oja , ik zal die vent ook even bellen dat we toch leg gekomen zijn en er nu aan komen .....tja awel zegt dien mens, het is nu al na vijven dan kan ik geen camions meer bestellen, dan word t woensdag hee :x
En zo geschiede, dinsdag belde hafen Huckingen; schiffman sie kommen toch morgen lossen hier bij uns ??
Tja, en dan te weten dat ik al de duitse klant ook al div malen am aparaat gehad had :roll:
enfin, ik heb em duidelijk gemaakt dat als hij t echt morgen wilde hebben hij dan beter de auto`s naar Duitsland kon laten rijden, maar dat was schijnbaar niet nodig.
hier onderweg naar Dampremy.
Afbeelding
En op de laadplaats, hier hebben we vorige x n aantal dagen geladen gelegen om te wachten op t lossen.
nu dus in afwachting van t laden
Afbeelding
En woensdag dan gaat het toch eindelijk gebeuren.
Afbeelding
Het liep niet onaardig en zo een uur of 3 schoot het al aardig op, op n gegeven moment zegt de kraanman (vlaamssprekendbaasje) schipper dit is de laatste cammion...oh , als ik zo ns naar mn ijk kijk niet, maar goed, ik wist mn winst niet precies, dus dan toch met die auto t schip recht geladen.
dus vol, ijkmeester aan boord, kraan weg.
ik had intussen al niet echt haast meer dus nog even de laatste luiken dicht en t gangboord uitspoelen..
komt er opeens nog een auto aan, en die kiept em vrolijk leeg naast t schip..
Afbeelding
en daar ligt de 30 ton die ik mis, 1377 ton heb ik ipv de 1400 die ik aangenomen had
Afbeelding
, dus maar weer bellen, de kraanman als eerste, maar die was niet genegen om weer terug te komen, hij was alweer n schip aan het lossen een kilometer verderop....
dus na overleg met de bevrachter maar weggevaren jammer van de paar pegels die ik zo weer misloop :?
gaan varen en hier gelijk al 2e schutting ecluse Marcinelle, het is hier met zulk weer mooi van lelijkheid :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Koos weet dat altijd erg mooi op de plaat vast te leggen :wink:
en door de stad Charleroi, gelukkig geen opvaart
Afbeelding
we komen nog tot beneden Rosalie, en daar vast gemaakt, in het donker vind ik t geen varen met ons schip daar, dus dat vermijd ik dan ook maar zoveel mogelijk, de andere dag net voor zonsopgang weer begonnen, het lijkt weer eenmooie dag te worden , maar dat zijn de laatste stuiptrekkingen van n week mooi weer .
Afbeelding
Verder zonder veel storing de samber uit gedreven, en met daglicht nog langs Huy
Afbeelding
Bij Neuville hadden we de 5e schutting, die had blijkbaar de hele dag in storing gelegen :roll:
dus dan maar wat later door Luik, hier hebben ze wat bruggen verlicht, ( hier en daar en onderdoorvaartlichtje in het midden ontbreekt natuurlijk)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog naar Monsin gevaren en daarvandaan gister naar buiten Weurt, ook geen slechte dag, vanmorgen daar vertrokken naar de Ruhr, en we waren hier mooi op tijd voor de zaterdag....
deze gouwe ouwe ligt achter de kont....
Afbeelding
Maandag dan lossen in Huckingen en dinsdag laden an de Milchplatz, km 800, zand en 2 soorten grind, voor Amsterdam, als we op tijd zijn woensdag nog lossen , t zou een verademing zijn zo n snel reisje :mrgreen:

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie