Hallo , na Erik kan ik niet achterblijven natuurlijk, we lopen ook achter
Na dde kachel inbouw zijn we leeg aar Emden om cellulose te laden naar Neuss, tot 1600 t maar niet meer dan onder de luiken vol, het leek me niet handig om over 2 grote vaarwaters met allerlei storm kleedjes te gaan lopen trekken.
Ze belden van te voren al of ik dat mee kon nemen die 1600 t, ik zei : dat ligt aan jullie hoe je stuwd, ik heb t er al eens onder gehad, ha dat kriegen wir shön hin zei ie....mooi dus laden maar, 9 stuks tegelijk
alleen als je juk dan groter is als de pakken, kan je nooit stuwen natuurlijk, onder de gangboorden niks en her en der grote kieren, resultaat ca 1300 t dacht ik..
voor ons was een grote boot komen liggen
ik was t eerste schip wat daar laadde voor Neuss, het is de bedoeling elke maand 1 schip, Emden-Neuss.
Het laden ging an zich best snel, 12 u al vol en weg, dat is altijd handig op vrijdag
sàvonds nog een stukje friesland in, en zaterdag verder, ze gaven alleen wel wind op, zw 7, later afnemend, ik was dus al niet vroeg weg, maar toch rond 14u in Lemmer, ZW 8 Was t toch, ik had een bekend onderweg vanaf de andere kant, aanvankelijk zei die dat het wel ging...
dus wij die een stuk verder de ijk uit lagen als hem er ook maar uit, schotten er voor en langzaam an , tot de Rdamhoek ging t prima, ik kwam intussen wel mn kennis tegen...( foto van iemand via app gekregen)
maar die lag 3,5m diep...
wij voor 2,70 achter 2,60. (max is 297 en ijk staat ca 25cm onder dek).
Maar voorbij Rdammerhoek moet je eigenlijk wat bb gaan houden, toen kwam er toch teveel water over naar mn zin, veel meer als vorige x met NW 7, waarbij een luik indeukte....dus maar rechtdoor tot enkhuizerzand, en dan richting Lelystad gegaan, dat ging wel, inmiddels zei post ijsselmeer ZW8/9, dus t viel nie mee, ze liepen nu wel af en toe op de luiken, maar die bleven bij ons nu gelukkig heel, enfin, van t jaar voorlopig wel klaar met t ijsselmeer,van Lelystad naar Adam recht in de wind, die inmiddels wel af nam savonds toch nog op tijd vast op de palen op t buitenij, Ed lag veilig op de schellingwoude remming
Dinsdag op de rivier bij Duisburg liep ik hier achterop....
daar zijn veel meer fotos van in omloop, en is de revue gepasseerd bij actueel nieuws, je voelt je rot als je dr zo voorbij vaart, maar je kan niks doen, brandweer stond an de wal met 3 auto s en n heli, ze hadden geen mobiel blus gereedschap zei de wsp toen ik die riep dat ze die gasten moesten gaan halen
dinsdag avond dan in Neuss, en woensdag en donderdag gelost aldaar.
ondertussen mn luik nog wat gefatsoeneerd..
tis nog niet mooi, maar ik durf er wel kunstmest onder te laden.
Eenmaal leeg was het niet zo druk met werk, dus maar wat aangenomen wat me dan t beste en handigste leek,ik maak nogal ns een foute keuze, ook na al zo lang voor me zelf te varen, en overal zo'n beetje geweest ben...
rvs schrott van Mulheim naar Chatelet(sambre).
ik wilde vrijdag laden, maar dat kon niet volgens de bevrachter, dus dan lang weekend en wachten tot maandag,vrijdag mee naar Dordt om kids en post enz , en bel vanuit de auto even naar t laadadres om te vragen waar ik maandagmorgen moet zijn...hij vroeg me waar ik dan nu lag, iklag op de hoek van de haven mooi aan de openbare weg, hij wilde dan wel zaterdag laden als t kon, en had graag vrijdag geladen, altijd fijn afspraken maken, maar goed, vrijdag avond nog 2 u geladen en zaterdag 12 u vol.
weekend gehouden boven de Ruhrsluis, daar is niet veel vaart, en zondag schut die sowiso niet.
zaterdagavond kwamen er nog vrienden langszij.
om daar weg te kunnen moest ik even een sleutel halen op sluis meidreich, mooi uitzicht als je daar werkt.
Maandag n stukje samen af tot Lobith, alwaar mijn bemanning weer op sterkte kwam
We zijn via de maas op, in Weurt een schuttinkje voor, daar schutte alleen de oude sluis...
savonds tot Belfeld, en de andere dag tot boven seiles, best goed gelopen denk ik.
Hier zit de ex Linquenda van ome Piet op de werft...
en n warm welkom op de samber..
die niet echt ruim is voor ons
We hadden vrijdag lostermijn, dat was natuurlijk omdat we maandag pas zouden laden, maar n beetje extra tijd is nooit weg, want we hadden nog een etentje woensdagavond met het internaat vanwege het feit dat onze oudste dochter 12,5 jaar op t internaat zit.
dus daar zijn we heen gereden en t was gezellig, ondertussen probeerde ik er achter te komen of ik evt toch donderdag al kon lossen, dan zou ik vrijdag kunnen laden ipv zaterdag zoals nu gepland was....
Maar als je 4 nrs op je laadpapieren hebt, is dat geen garantie dat je iemand spreekt die wat weet, op 1 nr nam iemand op, die wel engels sprak, maar niet wist wat een schip was, ook de bevr kreeg niemand te pakken, uiteindelijk belde er een ijkmeester en die kon me vertellen dat we pas zaterdag(vandaag dus) op de planning stonden, lekker dan, dan loopt t laden ook in de soep.
dus dan maar n paar daagjes in NL gebleven en vrijdagmiddag retour naar boord, en t laatste sluisje gedaan en de loshaven ingevaren .
maar vandaag lossen is n begrip wat je blijkbaar ruim moet nemen, vanm0rgen toen mn voor buur leeg was onder de kraan gevaren, maar lossen ...homaar...
op de duur een paar bakjes er uit, intussen duidelijk gemaakt dat ik zondag niet los, en t laden wat op maandag stond inmiddels ook maar weer afgebeld, nu zijn ze net weer begonnen om 22:30 u, en als ze em over een paar uren leeg zouden hebben zou ik niet moeilijk doen , maar dit gaat nog n 12 uren duren ben ik bang, en ik pas er voor om naar hun pijpen te dansen, dus trekken we em zometeen wel naar de overkant oid
dan zien we wel wanneer ze maandag verder willen, we zullen er ooit wel weer uit komen, uit t Tjernobyl gebeuren, en als ik hier dan weer ben heb ik weer net zoveel vracht als van t najaar toen we hier waren
in de haven op losplaats.
de kraan is groot genoeg, mar heeft t te druk met aan de wal spelen ...
Enfin, ik ga verhalen, en ns een rustdag nemen
grt Bram