Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gerben »

Westeind schreef: 12 jan 2019 13:03 maar de roef staat een stuk verder naar binnen als de den, dus daar komt toch minder water op, we hadden wel alle schotten voor de ramen aan st boord gelukkig :wink:
bram
Mag ik dan ook nog even zeuren?
Ik zou zelf ALTIJD aan beide kanten de Schotten voor de ramen zetten. Mocht er onderweg om de een of andere reden tich echt gedraaid moeten worden dan hoef je niet eerst weer naar buiten om de andere kant dicht te zetten... Maar misschien overdrijf ik het wel een beetje?
Ik heb het zelf al een paar keer behoorlijk slecht gehad op het IJsselmeer en dan met zeeschepen wel te verstaan! Met ZW 10 met een zeeschip binnendoor van Terschelling naar A'dam. Er zonken toen vlak naast mij twee binnenvaarders, masr ik kon er vanwege mijn fmdiepgang van 3.10 m niet naartoe. In Lelystad vroegen ze daar ik in hemelsnaam net dit weer vandaan kwam 🤔
Maar ook met een dapper zeeslepertje al wel eens zwaar gehad bij de Rotterdamse hoek met tich echt vast water tot bovenop de stuurhut.

Groet en veilige vaart,

Gerben
Live to sail, sail to live
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

Gerben daar heb je gelijk in. Wanneer je vooraf alles dicht maakt is de kans op verrassingen het kleinst.
En met twee vrijgezellen aan boord was het bij ons ook nooit een vraag of we de blinden er voor maakten.

Maar soms moet je kiezen tussen twee "kwaden".
Met vrouw en kinderen aan boord kan het zijn dat de sfeer aan boord, laat ik het voorzichtig zeggen, minder relaxt wordt, zodra de hele woning urenlang geblindeerd wordt.

Dat doet me denken aan een jonge enthousiaste sleepbootkapitein in hart en nieren die enkele maanden na zijn huwelijk, (vele jaren geleden) overstapte op een vrachtschip. Desgevraagd gaf hij de volgende verklaring een sleepboot kapitein die vrouw en eventueel kinderen aan boord heeft doet altijd iets fout.
Of hij haalt uit zijn sleepboot alles wat er in zit, houdt geen rekening met vrouw en kinderen, en tornt zo nodig tot het water ruimschoots aan dek staat.
Of hij houd rekening wel rekening met de rest van de opvarenden, en is een lor van en kapitein omdat hij niet uit de boot haalt wat er in zit.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Uiteraard ken ik die redenatie van 2 kanten schotten, maar als je rond moet, lig je altijd een moment met de kop op de wind zodat je de schotten er aan de andere kant ook voor kan zetten, ik heb ze wel voor alle ramen, heel veel mensen hebben geeneens schotten meer aan boord😉
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

Schotten? Wat zijn dat voor dingen? Gewoon 12 mm ramen zetten, dan heb je geen schotten meer nodig. :mrgreen:

En ook hier zullen evenveel mede- als tegenstanders zijn, maar vooruit. Ik (en mijn ouders voor mij) hebben inmiddels een jaar of 25 à 30 ervaring met 12 mm Rafa ramen, en al meer jaren ervaring op het IJsselmeer en ander ruim vaarwater.
Met het vorige schip lagen we nooit, nadat alle herft- en machinekamer-luiken, ramen, e.d. vervangen waren.
Met dit schip hoef ik ook nooit te liggen, alles kan gekneveld worden. We hebben enkele jaren geleden eens met NW8 aan de Rotterdamsche Hoek gezeten, dat was waarlijk geen pretje, staand op weg-afhankelijk sturen, want in de stoel zitten ging echt niet meer. Maar het schip gaf geen krimp.
Enkel een beetje water door de naden van de deur beneden, maar die is ook gewoon aan vervanging toe. :lol:

Als ik rollen in heb, vaar ik niet boven de 5 bft uit het westen en noordwesten, anders slingert het schip te veel.
En meer dan ZW 7 doe ik ook liever niet met rollen, omdat het schip dan teveel zijn rug gaat krommen en dat kan ie eigenlijk niet, want daar is ie te stijf voor gebouwd. En met die hoge punt-belasting van rollen vind ik dat wat tricky.
Met bulkgoed zit ik er niet zo mee, dan beweegt ie een stuk minder en is het gewicht mooi even verdeeld.

Zoveel schippers, zoveel manieren. En dan hangt het er ook nog van af wat het schip kan hebben.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Hallo Bram,

Echt geluk gehad !

Je bent niet de eerste, maar ook niet de laatste, die naar de kelder gaat met zo'n stormpje !
Hier mag je toch niet aan denken dat je dit overkomt.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

Eemspoort schreef: 12 jan 2019 22:33 Schotten? Wat zijn dat voor dingen? Gewoon 12 mm ramen zetten, dan heb je geen schotten meer nodig. :mrgreen:
Ik meen me een reddingverslag te herinneren waarin een schip naar de kelder ging omdat een stuk wrakhout door het raam ging.
Door vergelijkbare oorzaak is, zo meen ik me te herinneren (maar wat stelt mijn geheugen eigenlijk nog voor?), zijn er ook eens bemanningsleden van een Deense of Zweedse reddingboot omgekomen.

Ik wil maar zeggen: een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

Dat moet dan wel een best stuk wrakhout zijn geweest. In al die jaren op het IJsselmeer nog niet gezien.
Maar goed, wat al niet kan natuurlijk. Ik verwacht echter niet dat er grotere stukken als een verloren wrijfhoutje rond zullen drijven, en die zal niet door mijn ramen naar binnen komen, daar is wel wat meer voor nodig.

Zoals gezegd, zoveel schippers, zo veel meningen. En dan nog de verschillen in schip. Dan erbij, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Je kunt wel schotten voor de ramen zetten en alles dicht knevelen, als je luiken in slaan is het ook bekeken, zoals hier te zien. Ofschoon dit dan gelukkig goed is afgelopen, er zijn voorbeelden genoeg dat het anders afliep.
Maar neem maar van mij aan dat ik geen onnodige risico's neem. In het filmpje zijn ook de golfhoogtes Rotterdamsche Hoek te horen. Dan vaar ik al niet meer, en ik ben er toch vrij zeker van dat ik 1 van de meest "zeewaardige" binnenschepen heb. Op het Markermeer valt het meestal aardig mee, zoals te zien in het filmpje. Maar ook daar kan het duidelijk spoken, iets om altijd bij stil te staan eer je met veel wind besluit de plas op te gaan.

Dat we met NW8 aan de Rotterdamsche Hoek zaten was ook niet omdat ik dat wou. De wind draaide vrij snel en nam sterk toe terwijl we onderweg waren. En dat vond ik beslist niet leuk, maar ik kon er verder weinig aan veranderen. Ik was al lang blij dat ik lading in had waar ik me geen zorgen over hoefde te maken en dus gewoon door kon. Zo een situatie heb ik nog maar 1 keer in deze mate mee gemaakt.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

Eemspoort schreef: 13 jan 2019 08:51Ik verwacht echter niet dat er grotere stukken als een verloren wrijfhoutje rond zullen drijven, en die zal niet door mijn ramen naar binnen komen, daar is wel wat meer voor nodig....
Het zou best kunnen dat het stuk wrakhout nog een dikke oude bout er in had zitten (legio in klein formaat op de Friese meren zien drijven), dan krijg je punt belasting en dan kan het zo maar fout zijn.

:D
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door klipper »

Na een dag van harde wind, viel het IJsselmeer wel mee. Dan was het water nogal dik van de bagger. Gr
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Tim76 »

Het IJsselmeer is maar een raar fenomeen :shock: Zou het kloppen als ik stel dat er nergens anders in Nederland meer binnenvaartschepen zijn gezonken als daar? :? In elk geval een harde les om te ervaren dat je de kracht van water niet moet onderschatten... :cry:

Groeten van Tim
Plaats reactie