pieter53 schreef: ↑09 jan 2019 19:38
motorspoorpont.jpg
Een spoorpont.
Beschrijving Spoorwegbassin
Gezien in oostelijke richting. Links: Panamakade. Op het water een treinwagonpont. Rechts: hijskranen aan de kade.
Documenttype foto
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1920 ca.
Geografische naam Spoorwegbassin
Panamakade
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10003
Afbeeldingsbestand OSIM00004005127
Ik denk dat het een van de eerste vaarten in 1914 is, als een soort statsieportret. Hier zie je de pont ook terug, goed 40 jaar later en met een gewijzigd stuurhuis maar het is onmiskenbaar Spoorpont I van de Distelweg.
Ik kan mij nog herinneren , dat het waterpeil van het IJ laag was . Toen de pont de fuik in wilde varen liep hij aan de grond . Bij onderzoek bleek dat er een spoorwagon in het water lag . Bij nader onderzoek bleek dat de wagon al enige tijd bij de wagenverdeling ontbrak . De berging heeft nogal wat tijd gekost . Ook gebeurde het soms dat er een spoorwagon met één as boven het water hing .
Tim76 schreef: ↑10 jan 2019 08:21
Ik denk dat het een van de eerste vaarten in 1914 is, als een soort statsieportret. Hier zie je de pont ook terug, goed 40 jaar later en met een gewijzigd stuurhuis maar het is onmiskenbaar Spoorpont I van de Distelweg.
Groeten van Tim
Tim dit is een andere een van de twee nieuwere ponten , op het oude pontje was geen slaap gelegenheid op een van de twee nieuwe wel , en wel voor vier man . In de oude spoorpont stond een 6 cilinder GM van 165 pk, in de nieuwe spoorponten stonden een 8 cilinder Stork van 375 pk met voor en achter de motor een koppeling , aan dek kon je niet zien wat voor of achterschip was. Deze spoorponten waren van de Nederlandse Spoorwegen en werden bemand door Rederij Koppe ( wat een onderdeel van de NS was ) . Dit weet ik omdat ik van 1965 tot 1968 in dienst was van Rederij Koppe.
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat