Boele en Oosterwijk.

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

brander schreef: 02 jan 2019 12:20
Hans schreef: 01 jan 2019 13:20 En Klaas, hij zou zo maar van Breejenbout kunnen zijn. Ik kan het iet goed plaatsen..
BB-705.jpg
BB 705 BreejenBout
Mooi dat brander het plaatje erbij heeft. Zo te zien fonkelnagelnieuw van de werf in Heusden en gekiekt op de Bergse Maas.
Toch nog iets blijven hangen van het bunkeren van BB molens en zuigers, 50+ jaar terug. Was een Esso klant.
Samen zijn we sterk! Gr. Klaas.
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door brander »

k-k schreef: 02 jan 2019 12:43
brander schreef: 02 jan 2019 12:20
Hans schreef: 01 jan 2019 13:20 En Klaas, hij zou zo maar van Breejenbout kunnen zijn. Ik kan het iet goed plaatsen..
BB-705.jpg
BB 705 BreejenBout
Mooi dat brander het plaatje erbij heeft. Zo te zien fonkelnagelnieuw van de werf in Heusden en gekiekt op de Bergse Maas.
Toch nog iets blijven hangen van het bunkeren van BB molens en zuigers, 50+ jaar terug. Was een Esso klant.
Samen zijn we sterk! Gr. Klaas.
Gloednieuw van de werf Verolme Heusden onder de Heusdensebrug door op de BergscheMaas.
BB-705 (3).jpg
BB-705 (3).jpg (241.59 KiB) 1208 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Brander, Bedankt! Stond je toen ook al aan de waterkant te fotograferen? Gr. Klaas
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Brander werkte destijds bij Verolme, Heusden.
Hij heeft, ( zover ik weet ), ook hele jaargangen van het Verolme Nieuws. Dus als je iets over het oude De Haan & Oerlemans wilt weten... :wink:

m.v.g., Roy
Pietersen
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2019 22:18

Re: Waal

Bericht door Pietersen »

Hans schreef: 31 dec 2018 15:29 Op Facebook deze foto aangetroffen.
Het sleepschip zou zo maar de Waal van Oosterwijk kunnen zijn.
En toch heb ik enige twijfel.
Je denkt dan toch ook weer aan een schip van v.d. Hoeven of van Van Haaften.
Wie het weet mag het zeggen.

Waal mogelijk.jpg
Ron H schreef: 31 dec 2018 21:39 @Hans,

De twee kranen lijken mij voor CH3 wat aan de hoge kant, ook de bergen rechts en het kraantje links kan ik dan niet "in de Maasvlakte" thuisbrengen.
Kan het niet de nu gedempte haven zijn waar de oude Wilton werf zat. De twee kranen zijn dan de twee Hensen RDM exemplaren die nu in Adam staan. De bergen zijn ook beter te verklaren met de depots die daar toen waren. ???
Waal mogelijk.jpg
Waal mogelijk.jpg (60.31 KiB) 1123 keer bekeken

Die 2 kranen aan de horizon zijn Figee kranen en loste de zeevaart ( coasters ) uit Scandinavie,

CH3 Figee.jpg
CH3 Figee.jpg (272.26 KiB) 1125 keer bekeken

De kraan links is een NKM CH3 kraan en loste de binnenvaart in de Dintelhaven.

CH3 NKM.jpg
CH3 NKM.jpg (309.02 KiB) 1125 keer bekeken
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ik ben weer helemaal gelukkig.
Dank je wel. :wink:
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Prachtige Figee kranen Hans, hadden ze geen naam ? En waar zijn ze gebleven ?
Die fraaie bakken van Breejenbout hadden we al eerder op het forum gezet , de nrs. 700 t/m 709 uit Heusden a/d Maas.
Met een roerwerk op ellebogen - stoom als ik me niet vergis. Dat tweede anker aan dek heb ik nooit begrepen, en ze "gierde"als de pest.

Zeuren bij Oosterwijk door de overheid over het te diep wegvaren bij de zuiger zonder droog dek, en al die stuurloze "Volkerbakken"en consorten die
zwalkend over de Nieuwe Maas voeren bij aanleg Botlek en Eemhaven wat levens-gevaarlijke situaties opleverde daar werd nooit over gemekkerd .

Karel
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Geert D »

[quote=karelzijpe post_id=471037

en ze "gierde"als de pest.
Karel
[/quote]
Nog de beste wensen, karel in de jaren ongeveer 62/63/ 64 voeren er ook bb baken voor b&o en wel met ophoogzand welk gelost werd bij de briennenoordbrug.
In die tijd werden de boten nog per cubb vervoerd zand betaald, dus geen vaste huur, wij sleepten ook de bb bakken vaak de bb33
Het kwam wel eens voor dat een van de twee bakkenschippers niet op kwam dagen op de maandag.
De boot had dan de keus wachten tot er iemand kwam of gaan varen,dus in die tijd ben ik wel met een dergelijk vaartuig aan het varen geweest ( die bakken stuurden nog met een ketting stuurwerk) ik kan je vertellend dat die bakken stuurden als een zonnetje
De bak holland 33 voer ook in de ploeg ook daar wel aan boord geweest( is ook een tijd onze vaste bak geweest) dat stuurde op tandwielen en voer ook primma.
Die bakken van volker ,hier waren de bakken schipperste broerd om te sturen.
Toen ik met een boot in de europoort zat bij volker er zat mee gesleept (ik wilde ze niet op zij nemen) op twee van de daar varende bakken zaten schippers die van sleep schepen af kwamen voeren prima.
Maar de rest was niet veel bijzonders, een van die gasten stuurde elemaal niet, moest hem maar op zij pakken,heb hem toen gewaarschuwd als de boot mij te scheefgaat trek ik de haak los in waar je zit op dat moment maakt mij niet uit.
Toen ik hem weer kreeg ging de bak aan de haal en stond hij naast zijn stuurhutje te lachen even er na lachte die niet meer was hij kop voor de wal in gevlogen,de prut at op zij voor dek en hij had het achterdek onder water gehad.
Kreeg een berg kommentaar van de uitvoederl,maar hij stuurde toen wel als ik hem weer kreeg.
Tegen de andere boten zei die ,die vent laat je gewoon verzuipen.
Daar zaten veel boten verhuurd in die tijd.
gr.geert
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Mooi praktijk verhaal Geert !.

m.v.g., Roy
Pietersen
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2019 22:18

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Pietersen »

Veel Zagri schepen hier voorbij zien komen, behalve de 20

Zagri 20.jpg
Zagri 20.jpg (236.83 KiB) 917 keer bekeken

Jammer dat buurman Damco aan de binnenkant ligt.

Zij lag hier in de Persoonshaven, heeeel lang geleden.
Plaats reactie