Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

De Oosterwijkers lagen in de mist net zo lang te wachten bij de Ahoy totdat er eentje met een radar kwam laden.
Als die was geladen dan ging de hele kudde in optocht achter de radar aan ri. Rotterdam.
Karel kan dat mooi vertellen Klaas :D
Ik zelf ben daar nooit bij geweest.
Groet,
Hans.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Dan wachten we even op Karel zijn verhaal, Hans. Op de Noorzee stond toch al vrij gauw radar? Zelf voer ik ('69-'72) met een Decca 211. Was ondanks de ouderdom van het beestje (1954) mijn beste vriend. Stuurhut kon je verduisteren met zwarte gordijnen. Dus Karel, Hoe ging dat dan bij jullie? Joop van de Marel zal ook het nodige weten te vertellen. Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Bedankt voor je uitleg Klaas.
Ik zat geografisch even te veel om het oosten te denken...………… 8)
Ach ja, over een week zijn we ook al weer 70...…………. :idea: :shock:

m.v.g., Roy
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Hans had het goed ingeschat met die foto van die " dikke dampfe " de Oceanlight met de Krammer, die had ik in een ver verleden al gezien.
Anders had ik het nooit geweten. :D

In mijn tijd bij Oosterwijk hadden we 6 motorschepen en 4 sleepboten met radar,en de 2 zeebootjes ( Atlantic en Noordzee0 hadden nog een Decca-radar op lampen inplaats van transistors. De Octopus had ook z'n toestel maar zat meestal in afwijkende karweitjes. Van de ingehuurde boten had nog niemand radar. Iedereen liftte gewoon mee als het uitkwam en met twaalf radarschepen liep dat aardig, meestal s'nachts terug naar de "Stad".(R'dam)
Ik heb weleens voorgesteld om naast het heklicht een mistlamp te plaatsen, toen meestal een schijnwerper aan in de achteruit-stand.
Tijdens het wachten bij de Ahoy altijd even de zuigerboot ( Eswil) aanwijzingen geven om een volgend schip op te pikken en bij de zuiger af te leveren. Ongeacht de situatie werd op de vrijdagnacht iedereen meegenomen naar de Kil, al moest er op gewacht worden.
Mijn laatste periode lag de Ahoy op het Haringvliet bij Menheerse, we zaten altijd te klooien met die Haringvlietbrug. Er zaten geen radar-reflectors op die brug of boeien voor het doorvaart-gat. Wij bijvoorbeeld half opzij bij een ruimtevaarder, de sleepboot ( Robert)daar achter naast mijn stuurhut,
twee mannetjes voorop de ruimtevaarder om naar de pijlers te koekeloeren, de schijnwerper buitenboord om een klein beetje je snelheid in te schatten. Dan achter je een sleepboot met een ruimtevaarder op een kort-eindje. Eenmaal het bruggat gevonden ging het weer vol-aan naar de Kil.

Bij dit soort capriolen is het nooit fout gegaan !

Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Mooi Karel, bedankt! Gr. Klaas.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Laden over de ijk.

Bericht door Hans »

Toch wel grappig dat terug plaatsen van foto's.
Je komt nog eens dingen tegen die je al weer was vergeten dat je ze had.
Hans schreef: 24 feb 2007 21:04 Op dit topic, en ook op dat over beunschepen, is eerder ter sprake gekomen het varen met gangborden onder water en het over de ijk laden.

Dat dit geen nieuw verschijnsel is blijkt uit onderstaande brief die Jaap Oosterwijk aan zijn varend personeel stuurde.

Met dank aan Ton de Ruiter voor het opduiken van deze brief in de archieven van de Volkerak.
Brief JG.JPG
Brief JG.JPG (507.66 KiB) 873 keer bekeken
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Waal

Bericht door Hans »

Op Facebook deze foto aangetroffen.
Het sleepschip zou zo maar de Waal van Oosterwijk kunnen zijn.
En toch heb ik enige twijfel.
Je denkt dan toch ook weer aan een schip van v.d. Hoeven of van Van Haaften.
Wie het weet mag het zeggen.
Waal mogelijk.jpg
Waal mogelijk.jpg (107.7 KiB) 782 keer bekeken
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Dit is geen" Waal" Hans. Zet er maar een paar mooie plaatjes bij van de Waal ex Utrecht, lijkt meer op een Lekstroom.

Die brief over dat droogpompen de ijk boven water etc. , die zie ik nu voor het eerst was mij totaal onbekend. Die boei in het Keten lag er al een paar jaar. Ik heb nooit iemand daar zien stoppen om eerst droog te pompen. Tij-stoppen deden we daar met een anker aan de grond, en zwemmen als het water op temperatuur was en geen kwalletjes. Nooit iemand gehoord over een bekeuring, en een of andere premie-regeling/stelsel.

Denk dat er wat geouwehoerd is door ambtenaren en dat dit een verhaal was voor de Buhne, en ver voor lossen Vijfsluizen werd er water in het zand gelaten, en loste dat sneller.

Karel

ps. 9 juni 1967 op de " Noordzee" , en het zwemwater nog tinteltjes fris. Een Prettig Uiteinde gewenst.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ik twijfelde ook Karel, stuurhut Waal zat volgens mij hoger en was anders van vorm.
Maar de twee kranen in de verte zijn die van de CH3 lijkt mij.
CH3 was de afkorting voor de 3 maatschappijen die tesamen de Combinatie Havenmond Hoek Van Holland vormden tw: Adriaan Volker Baggermij B.V., Baggermaatschappij Bos & Kalis B.V. en Van Hattum & Blankemvoort B.v.
Een van de twee kranen werd later de Roerdomp voor Oosterwijk.
Dus de foto heeft toch raakvlak met Oosterwijk.
De andere kraan van de foto staat nog steeds in de Botlek bij Aluchemie.
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Al het goede voor 2019

Bericht door Hans »

KopievanKopievanOosterscheldeBinnenWesterscheldeBuiten_zps1ab69062.jpg
KopievanKopievanOosterscheldeBinnenWesterscheldeBuiten_zps1ab69062.jpg (164.73 KiB) 727 keer bekeken
Besneeuwde zandschepen tijdens de feestdagen.
Voor iedereen een gezond en gelukkig 2019 gewenst.
Groet,
Hans.
Plaats reactie