Foto's met een "verhaal"

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Kapitein Spok »

en je snapt niet dat ze met de kop in de wind gaan liggen .

Kajoe, je bedoeld waarschijnlijk dat je niet snapt dat ze NIET met de kop in de wind gaan liggen. Dat was tenminste de gedachte die bij mij opkwam toen ik deze plaatjes zag.

Maar laat wel duidelijk zijn het zijn zeker niet alleen de recreatievaarders die het gevaar van zoetwater meren onderschatten.
Het aantal schippers dat dacht bij de Rotterdammerhoek het schip in veilig water te kunnen brengen, maar daar met name door de weerslag van de golven tegen de dijk hun schip verspeelden.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door pieter53 »

Als je dicht aan het eind van de beschoeiing moet of wilt liggen en daar van die grote basalt keiën liggen,
dan snap ik best dat je daar niet je schroef wilt parkeren.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door wim »

pieter53 schreef: 28 dec 2018 11:26 Als je dicht aan het eind van de beschoeiing moet of wilt liggen en daar van die grote basalt keiën liggen,
dan snap ik best dat je daar niet je schroef wilt parkeren.
Dat was ook mijn gedachte Pieter met de kop naar de basalt keien toe.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Kapitein Spok »

wim schreef: 30 dec 2018 09:49
pieter53 schreef: 28 dec 2018 11:26 Als je dicht aan het eind van de beschoeiing moet of wilt liggen en daar van die grote basalt keiën liggen,
dan snap ik best dat je daar niet je schroef wilt parkeren.
Dat was ook mijn gedachte Pieter met de kop naar de basalt keien toe.
Tsja "elk voordeel hep ze nadeel" of was het andersom?
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door pieter53 »

k-k schreef: 25 dec 2018 22:00 Afbeelding

.......Dus hebben we een foto met een verhaal dacht ik. Zelf wist ik van de bekeuring niets af. Zat toen nog op school.
Niet zo schokkend als de vorige plaatjes gelukkig. Gr. Klaas.
Ik had hem even gemist Klaas.
Misschien niet schokkend, maar toch onaangenaam. Misschien was het niet zo zeer het bedrag van de bekeuring,
als wel dat je als kwajongen betrapt werd op iets wat niet mag of hadden je ouders daar geen last van?
Dan misschien toch de gêne van niet handig genoeg geweest zijn.
Ik weet me tenminste nog wel de rode hoofden te herinneren als de leraar feiloos wist aan te wijzen waar deze of gene zijn spiekbriefjes verstopt had.
Een complete afgang was zoiets :?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door k-k »

Pieter, Wat mij raakte was de opmerking van mijn 96-jarige moeder m.b.t. de bekeuring en dat ze nog wist dat ze bloemkool in haar aardappelenbakje had. Ze had geen moeite met de prent op zich, maar wel een beetje dat er vergeten was dat er voorin onder de vloer nog een kratje bier stond. Dat je dat aan moest geven was bekend. Normaliter stond de voorraad in een van de herftkisten. Die waren geteld en die ene voorin aan de aandacht ontsnapt. Beetje kinderachtig om voor één kratje een bekeuring uit te schrijven, maar zo waren die jongens nu eenmaal. Verder helemaal geen bad feelings. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door pieter53 »

hobie om juni 2002  fotopk.jpg
hobie om juni 2002 fotopk.jpg (96.75 KiB) 1793 keer bekeken
Ik zat vaker tussen de watersport dan tussen de beroepsvaart, maar misschien zijn verhaaltjes van de recreatieve wereld ook welkom?

In ieder geval was het juni 2002 dat ik van uit onze stuurhut, waar vandaan ik een goed uitzicht over het Sneekermeer en de Goingarijpsterpoelen had, een Hobie 18 op het Sneekermeer om zag gaan. Wetende dat er slechts één persoon aan boord was en je nooit weet hoe zo een kentering af loopt, te meer omdat de rietkragen het uitzicht op het water ontnamen, sprong ik in onze bijboot en zette volgas koers naar de plaats van het gebeuren.
Bij de Seibesloot gekomen, twijfelde ik nog even of ik gas terug zou nemen of niet en besloot tot het laatste :mrgreen:
Spoedig was ik op de plaats van bestemming, waar gelukkig weinig aan de hand was. Alleen had de stuurman te weinig lichaamsgewicht om de zaak weer overeind te krijgen. Dus een helpende hand was welkom.
In middels kwam er een andere snelle motorboot aangestoven. Deze was bemand met heren in uniform. Er werd mij gevraagd of ik het alleen redden kon. Na een bemoedigend antwoord gegeven te hebben, maakten ze aanstalten te vertrekken, maar net zoals Derrick dat altijd doet kwam er toch nog één vraagje bij het afscheid; of ik het was geweest die veel te hard door de Seibesloot gevaren had? Er was namelijk gebeld! Na een volmondig JA, volgde een "O, bedankt" en ging men er kalmpjes van door.

De oorzaak van het ongelukje lag, voor wie het weten wil, aan het losschieten van een telescopische helmstokverlenger.
De RP vaart links achter.

O ja, dit filmpje illustreerd dat de Hobie 18 eigenlijk geen één-mansvaartuig is, maar ja op een mooie zomerse dag wil je wel eens wat.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Kapitein Spok »

Bij mij in de gang hangt een tekening van de sluisbrug in Heumen, waar ik dus tig keer per dag achteloos langs loop.

Die tekening zit in dezelfde lijst als een foto van de schipbrug in Doesburg die in de draad "Uit de oude doos" onder de aandacht werd gebracht.
Zoals in die draad te zien is, kwam van het een het ander en daardoor heb ik weer eens met nieuwe ogen naar die plaatjes gekeken.

Daardoor werd ik opnieuw getroffen door de uitzonderlijk gedetailleerdheid van die tekening, en ook door een opmerkelijk detail waar best wel een verhaal aan zit en dat ik graag met jullie wil delen, maar dat doe ik dan in deze daarvoor bestemde draad.

Zoals in (vrijwel?) alle bruggen in Nederland is er bij de bouw al rekening mee gehouden dat het uit strategische overwegingen nodig kan zijn dat de brug ooit moet wordt opgeblazen. Het is daarbij zaak een plek te vinden waarbij met heel weinig springstof een maximaal effect wordt bereikt.
Zo ook bij deze sluisbrug.

Op bijgaande uitsnede van de tekening staan twee witte streepjes.
Die staan op de pantserstalen kistjes die op de beide onderste liggers van de hefconstructie zijn aangebracht
Sluisbrug Heumen uitsnede springkistjes.jpg
Sluisbrug Heumen uitsnede springkistjes.jpg (71.99 KiB) 1602 keer bekeken
Wanneer deze brug zou moeten worden opgeblazen zou in elk van deze kistjes een staaf dynamiet worden gelegd. een zakje zand daarbovenop en daarna zou de pantserstalen deksel aan de bovenkant stevig worden dichtgemaakt.

Zodra het dynamiet zou ontploffen zou de bodem van het kistje ( dus de onderste brugligger ) worden doorgeslagen.
Door het eigengewicht, en dat van het lierwerk in het bedieningshuis, zou de overspanning inzakken. Daarbij de heftorens met contragewichten uit het lood trekken waardoor deze naar elkaar toe zouden omvallen op het wegdek dat door dit gewicht ook zou bezwijken en in de kolk storten, Zodat met twee staven dynamiet ook het scheepvaart verkeer gestremd zou zijn.

Op 10 mei 1940 is er bij deze brug wel hevig gevochten, waarbij kapitein Postma en enkele van zijn manschappen zijn omgekomen. Ter herinnering staat bij de sluis een monument met standbeeld van Jac Maris, die in Heumen gewoond heeft. Ook is in de jaren tachtig (toen pas !) de straat naar en langs de sluis omgedoopt in Kapitein Postmalaan.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Jan Kroes »

Waar staat dat monument precies? In mei had de reisleider het daar over, we hebben ons suf gekeken maar niet gezien.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Kapitein Spok »

Jan ik hoop dat deze linken werken.
Het is het op de hoek van de Kapitein Postmalaan en de Monument weg.
Je ziet daar een stukje bestraat met paaltjes er voor.

https://www.google.com/maps/place/Heume ... d5.8431502

Het eigenlijke monument kun je niet zien dat staat onder de bomen.
En is met deze link te zien.

https://www.google.com/maps/uv?hl=nl&pb ... DnoECAYQBg
Plaats reactie