Boele en Oosterwijk.

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Had nog een linkje beloofd en dat staat er nu bij.
Voor ons waren Hoogkerk en Vierverlaten vroeger twee verschillende plaatsen, Jan. Woonde (beter we lagen met het scheepje) daar 4 km vandaan.
Later werd het Hoogkerk-Vierverlaten en nog weer later is het opgegaan in de gemeente Groningen.
Opa Klaas zijn eerste scheepje werd gebouwd bij Barkmeijer in Briltil. In die contreien was Barkmeijer een begrip. Jammer dat recent de laatste Barkmeijer werf ook moest opgeven. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jan van der Doe »

De werf in Vierverlaten werd gebouwd door Jacob Jans Mulder uit Groningen.
Hij kreeg toestemming van het gemeentebestuur van Hoogkerk om in Vierverlaten te bouwen.
Is in 1917 verkocht aan Jacobus Franciscus Smit uit Sappemeer en in 1930 failliet gegaan.
In 1930 door de Gebr. Barkmeijer aangekocht..

de wef in Briltil

Afbeelding

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

De werf Koningspoort aan de Oude Haven is inderdaad de oude Barkmeijer werf. Maritiem Museum ging hem dit jaar afstoten vanwege de kosten,
gelukkig zijn 4 andere in de bres gesprongen en blijft hij behouden. In 1991 liep ik daar toevallig binnen omdat die 30 pk 1 cil. Kromhout M2 daar op de hoek stond. Op 11- jarige leeftijd stoeide ik al met dit soort orgels,ik was zogezegd een "ervarings deskundige" heeft mij wel het topje van een vinger gekost. In 2011 zijn twee wijze oude knarren hem gaan opknappen. Met de Havendagen van 2013 is hij gestart en heeft hij de hele middag gedraaid voor het aanwezige publiek. Had mijn jongste zoon ( ing. ) meegenomen en even bijles gegeven over een Middeldrukmotor. En toch die oude baasjes even verteld dat hij al heel de middag achterstevoren stond te draaien. ( Foutje Bedankt).
PICT0180.JPG
PICT0180.JPG (226.02 KiB) 905 keer bekeken
De tjalk die net zichtbaar is , is de Goede Gunst uit 1897 van de broer van mijn grootvader, de huidige eigenaar Daan Slikkerveer is een stukje vlak aan het vernieuwen.

Karel
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

Jan van der Doe schreef: 28 nov 2018 19:57 De werf in Vierverlaten werd gebouwd door Jacob Jans Mulder uit Groningen.
Hij kreeg toestemming van het gemeentebestuur van Hoogkerk om in Vierverlaten te bouwen.
Is in 1917 verkocht aan Jacobus Franciscus Smit uit Sappemeer en in 1930 failliet gegaan.
In 1930 door de Gebr. Barkmeijer aangekocht..

de wef in Briltil

Afbeelding

Groet,
Jan.
De l.m. links zou de Norma van van der Velde later van z'n schoonzoon Grinwis uit Terneuzen wel eens kunnen zijn.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jan Stolp »

Even de hendel van de brandstof pomp vasthouden ,wachten tot hij dompelt en dan op het juiste moment weer inspuiten en hij draait de andere kant op.Daar vertel ik uiteraard niets nieuws mee maar het komt zo naar boven als herinnering :D
Mooi dat die motor weer draaien kan,ik vond het jammer dat hij daar zo stond te verkommeren maar dat is dus ten goede gekeerd.
Groeten
Jan
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Zagri 1

Bericht door Hans »

Danny schreef: 08 apr 2007 20:43
zagri_01_2311673_geladen_noordzeekanaal_ter_hoogte_van_bever.JPG
zagri_01_2311673_geladen_noordzeekanaal_ter_hoogte_van_bever.JPG (113.99 KiB) 839 keer bekeken
Zagri 1 op het noordzeekanaal ter hoogte van de wijkertunnel Beverwijk
Bovenstaande post kon ik niet anders dan quoten en naar voren halen.
Ik had geen mogelijkheid om de foto terug te plaatsten op zijn eigen plek.
Dit omdat omdat de foto oorspronkelijk door een ander forumlid is geplaatst.
Groet,
Hans.
Oase45++
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2018 18:48

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Oase45++ »

Het schip is de Scorpioen de voorste boot is de oude Henja van Kooren de andere boot is van wout Verschoor ben de.naam even kwijt ik was de schipper van de Scorpioen. Otto Schokkenbroek
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Hallo Otto,

Welkom op het Oosterwijk forum.
Altijd mooi om te zien als er oud personeelsleden zich melden.
Dat helpt soms enorm bij het oplossen van vragen uit het verleden.
Ben jij de Otto Schokkenbroek waar ik het wel eens met Els van Fessem over heb gehad?
En de boot van Wout Verschoor was de Argo.
Groet,
Hans.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door maarpol »

De Fomalhaut was wel Boele

Afbeelding
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

Gisteren op F B gevonden bij Kanalen en rivieren door Marne Seine; De ZIJPE op het Markermeer.
Afbeelding

Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie