Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0014.jpg
scannen0014.jpg (196.16 KiB) 819 keer bekeken
Kop van de Maashaven.
gr.Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.10.02_0_124-1018_1.jpg
NL-HaNA_2.24.10.02_0_124-1018_1.jpg (150.79 KiB) 818 keer bekeken
Scheepvaart in de polder met zijschroef.
gr.Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.10.02_0_127-0765_1.jpg
NL-HaNA_2.24.10.02_0_127-0765_1.jpg (159.3 KiB) 815 keer bekeken
Oosterhaven Groningen in de jaren 60.
gr.Bas
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Eerste foto SOLI DEO GLORIA met twee zijschroeven van Klos uit Amsterdam we hebben hem al meer behandeld, typ de scheepsnaam maar in op de zoekfunctie en dan heb je hem.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Uit de oude doos.

Bericht door DPLA »

kabo schreef: 11 nov 2018 16:59 NL-HaNA_2.24.10.02_0_124-1018_1.jpg Scheepvaart in de polder met zijschroef.
gr.Bas
Beetje vreemd !

Een "moderne" roef achterop, met de stuurhut voor de roef en dan nog 2 zijschroeven ??
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Ja Pieter, niet alles kon in één keer.
Als er wat geld in de spaarpot zat dan werd dat aan datgene uitgegeven dat als grootste prioriteit op het lijstje stond.
En dat was op deze schepen dikwijls de woning.
Daar ervoer men dagelijks dat deze te klein of te rot was om comfortabel te zijn. En met die zijschroeven duurde de reis wel iets langer maar men kwam wel waar men wezen moest. En vergeet niet tot einde jaren vijftig was een zijschroef absoluut geen ongebruikelijke voortstuwing, die snel veranderd zou moeten worden. Bovendien was de verhouding prijs prestatie bij de zijschroef hoger dan bij een motor achterin.

Een mooi voorbeeld van deze ontwikkeling of zo je wilt evolutie is onze eigen Jolles, waar jij ook nog menig zweetdruppeltje op gelaten hebt.
Dat kan ik aan de hand van een foto mooi laten zien maar dan moet ik eerst even dat prentje vinden, en voor plaatsing gereed maken.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Uit de oude doos.

Bericht door DPLA »

Hallo Theo,

Ik dacht altijd dat het vroeger belangrijker was, dat er eerst een nieuwe motor (hermotorisering) werd gezet en pas later een nieuwe roef/woning, e.d., werd geplaatst/vernieuwd.
Want met de motor moest het geld mee verdiend worden.
Kennelijk heb ik me daar dan toch vergist.

P.S.
Ik weet nog dat de liggende Deutz voor op de Jolles stond.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik weet niet of dit goed in beeld komt maar ik ga het proberen.

Toen mijn vader de Jolles van zijn moeder overnam was het een afgetuigde zeilklipper en sleepschip
Afbeelding
Nadat hij er in 1947 een zijschroef op had laten zetten waren er vijf jaar later voldoende centen om in twee stappen de woning aan te passen. In de zomer van 1952 werd voor de roef een stuurhut gezet, en een jaar later zou de woning naar achteren doorgetrokken worden.
Vooruitlopend op het werk dat een jaar later zou plaatsvinden werd de stuuras (zie rode pijlen ) al op de juiste plaats gelegd, en voor de steunplaat onder de haakse overbrenging werd alvast een pasklare plaat neergezet als toekomstige achterkant van de roef. (omrand met groene lijn.)
Afbeelding
Maar in het najaar van 1952 verongelukte mijn moeder, daarna werd mijn vader een half jaar ziek en toen waren de centen op.
Toen er weer wat geïnvesteerd kon worden was de vervanging van de zijschroef belangrijker dan de woning en werd in 1960 een DAF ingebouwd. Met een denneboom van 45 cm bleek het varen op de rivier geen pretje dus werd er in 1961 een hoge denneboom gezet. En dan zou in mei 1963 de roef grondig aangepakt worden. Niet volgens de eerdere plannen, de oude roef doortrekken naar achteren maar het hele achterschip compleet nieuw opzetten.
Toen echter kwam de winter van 62/63 en in plaats van nag even vier maanden wat inkomen vergaren, werd het tot half maart interen zonder inkomen. Dus werden de planne een jaartje uitgesteld. Maar in mei 1964 was het zo ver en ging de beuk er in. En pieter, wie het hardste beukte, hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen.
Op deze foto zie je ook nog duidelijk de plaat die ooit al achterkant van de nieuwe roef bedoeld was maar door de veranderde plannen ook niet meer functioneel was.
Afbeelding
Begin september 1964 was de verbouwing klaar en vetrokken we weer uit Lisse.
Afbeelding
Toen alles weer in de verf stond was er bovendeks van de oorspronkelijke sleepklipper niet zo bijster veel meer te herkennen.
Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Uit de oude doos.

Bericht door DPLA »

Hallo Theo,

Toe in 1964 de nieuwe roef me stuurhut op de Jolles werd gezet, stond in mijn beleving de liggende Deutz met de zijschroef aan stuurboord nog op het voordek en hebben wij die er toen afgesloopt, of heb ik dat mis ?

Het kan ook zijn dat het bij een ander schip was, want ja, het is al zolang geleden en in die tijd diverse zijschroeven verwijderd, het voordek weer netjes afgewerkt (glad geslepen met de slijptol) en de gaten dicht gemaakt/gelast.

Even de foto's van jou naar de normale afbeelding vergroot.
Jolles-juni-1943[1].jpg
Jolles-juni-1943[1].jpg (77.59 KiB) 722 keer bekeken
Eindhoven-achterdek-LI[1].jpg
Eindhoven-achterdek-LI[1].jpg (102.66 KiB) 722 keer bekeken
slopen-oude-roef[1].jpg
slopen-oude-roef[1].jpg (101.83 KiB) 722 keer bekeken
Jolles-1964-vertrek-uit-Lisse-1[1].jpg
Jolles-1964-vertrek-uit-Lisse-1[1].jpg (57.05 KiB) 722 keer bekeken
Toen was ik aan boord van de Jolles, onderweg naar Doesburg, om de roef en de stuurhut af te timmeren.

Nog geen nieuw dak op de stuurhut, een gedeelte van het oude stuurhutdak met een dekzeil op de stalen stuurhut.
Met voorop nog de Noodwoning met het slaapgedeelte met de roefdeurtjes.
Ik kan me dit nog herinneren als de dag van gisteren.
Jolles-1976[1].jpg
Jolles-1976[1].jpg (109.65 KiB) 722 keer bekeken
De Jolles in volle glorie.

Waar is de tijd gebleven !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Mooie reportage Theo, tevens een tijdsbeeld. Ik zie een middenbolder en en Daf vlag.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie