Misschien had ik beter niet naar je filmpje kunnen kijken Erik. Net als Jan Stolp maakte het mij ook wat weemoedig. Ca. zeventien Jaar terug voer ik nog op, voornamelijk de Oosterschelde, als opstap bemanningslid van de chaterklipper Brackzand. Dat was elke keer weer genieten.
groeten
Jan van der Pluijm
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Erik, Misschien een beetje vreemde vraag, die in me op kwam toen ik het filmpje bekeek. Hoeveel PK "ontwikkelt" het zeil bij die windkracht? Zal toch dicht bij de 100 PK liggen. Gr. Klaas
Re: Vliegende Vaart
?????
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
A1 is schipper +matroos 14 u vaart
A2 is 2 schippers 18 u vaart (tot max70m)
A2 is 2 schippers 18 u vaart (tot max70m)
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Vliegende Vaart
Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14
Re: Vliegende Vaart
We zeilen die tjalk met z’n tweeen, en dat gaat prima zolang we de kluiver in de zak laten. Met de kluiver erbij krijg ik het (te) druk op klein water. Dus die gebruiken we alleen als we er mensen bij hebben, of op het Ijsselmeer of op zee.
Met alleen fok en grootzeil gaat kruisen probleemloos. Jannette stuurt en ik doe de bakstagen en zwaarden. De fok is zelfkerend op z’n overloop, en de schoten laten we met rust. Dat accelereert wat langzamer na de overstag, maar dat moet dan maar.
Met snel oploeven of afvallen krijgen we het wat drukker, en gijpen duurt bij ons wat langer als met een volle crew.
We liepen op dat filmpje een mijl of acht door het water, oftewel zo’n 15km per uur. Tegen de vloed in dus op de GPS liepen we maar 6-7.
De DAF 615 krijgt ‘m volaan (120pk) niet harder dan 13,5km/u.
Dan kom je met 15km op grofweg 135pk.
Máár, dan ga je er vanuit dat het benodigd vermogen vs snelheid lineair is, en dat is niet het geval. De Janna is een waterverplaatser en planeert niet. Hoe dichterbij de rompsnelheid hoe meer pk’s nodig zijn voor een snelheidsverhoging. De Janna’s rompsnelheid (4,5 x wortel lengte waterlijn) is 22km per uur. Daar zijn we nog nooit in de buurt geweest.
Het snelste wat we gezien hebben was 10,5 mijl oftewel 19,5km per uur. Dan moet het zeil (veel) meer dan 173pk gegenereerd hebben.
Met alleen fok en grootzeil gaat kruisen probleemloos. Jannette stuurt en ik doe de bakstagen en zwaarden. De fok is zelfkerend op z’n overloop, en de schoten laten we met rust. Dat accelereert wat langzamer na de overstag, maar dat moet dan maar.
Met snel oploeven of afvallen krijgen we het wat drukker, en gijpen duurt bij ons wat langer als met een volle crew.
We liepen op dat filmpje een mijl of acht door het water, oftewel zo’n 15km per uur. Tegen de vloed in dus op de GPS liepen we maar 6-7.
De DAF 615 krijgt ‘m volaan (120pk) niet harder dan 13,5km/u.
Dan kom je met 15km op grofweg 135pk.
Máár, dan ga je er vanuit dat het benodigd vermogen vs snelheid lineair is, en dat is niet het geval. De Janna is een waterverplaatser en planeert niet. Hoe dichterbij de rompsnelheid hoe meer pk’s nodig zijn voor een snelheidsverhoging. De Janna’s rompsnelheid (4,5 x wortel lengte waterlijn) is 22km per uur. Daar zijn we nog nooit in de buurt geweest.
Het snelste wat we gezien hebben was 10,5 mijl oftewel 19,5km per uur. Dan moet het zeil (veel) meer dan 173pk gegenereerd hebben.
Re: Vliegende Vaart
Bedankt voor de info Erik. Mijn zeilboot liep met 52 m2 ook harder dan met de 23 PK. Hoogste snelheid die we hebben gemeten was 8,2 knopen. Toen surfden we van een golfboven de Duitse wadden. Normaal hield het met 7 knopen op. Waterlijnlengte 8 meter. Gr. Klaas