Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Kan het zijn dat er een bijdrage is verwijderd?
Ik meende gisterenavond voor het slapen gaan nog iets gelezen te hebben over tegenstellingen tussen theoretisch en praktisch opgeleide mensen.

Laat duidelijk zijn dat ik nog steeds en altijd al van mening ben geweest, dat beide vormen van kennis noodzakelijk zijn en elkaar moeten aanvullen om tot goede resultaten te komen..
Het miskennen van één van beiden, leidt uiteindelijk tot niets. Maar ook hier is het vinden van de gouden middenweg kennelijk niet mogelijk.

In mijn vakgebied, sluizen, stuwen en waterhuishouding werd tot de jaren tachtig veel te veel blindgestaard op plaatselijke praktijkkennis. Er was nauwelijks begrip voor het grote geheel, Het was echt: Ieder voor zich en elke sluis een koninkrijkje met een sluismeester als koning. Aan een theoretische onderbouwing van hetgeen in de praktijk werd waargenomen was echt geen behoefte.
Net als voor een binnenschipper heeft het tot in de jaren tachtig geduurd voordat er iets van diploma's of vaarbewijzen verplicht werd.
Van lieverlede ontdekten zowel de mensen op de sluis als de ingenieurs bij de dienst verkeerskunde en sluizen den stuwen dat we elkaar konden aanvullen.
Helaas is men daar nu dermate in doorgeschoten dat lokale aanwezigheid en praktijkkennis niet meer gevraagd wordt en inmiddels ook nauwelijks nog voorhanden is. En als er nog iemand uit de praktijk iets aandraagt, wordt daar niet naar geluisterd.

Ik hoopte en verwachtte dat de Onderzoeksraad voor de veiligheid in zijn onderzoek naar het stuwongeluk in Grave hier ook aandacht zou besteden. H het is een feit dat de schade groter is geworden dan nodig was geweest. Met name het Maas Waalkanaal is onnodig ver leeggelopen.
Dat feit is gemeld.
Maar dat dit een gevolg is van het ontbreken van lokale kennis tot in de hoogste regionen van de diens, daarover wordt geen woord gerept.
En dat is jammer want dit leidt overal in het land tot steeds grotere problemen, die de samenleving handen vol geld kosten, maar waar de politiek niet van wil weten.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie weet?

Bericht door hank »

COBELTRA.

In 1962 werden bij scheepswerf De Durme in Tielrode een drietal (rode) coasters gebouwd voor Belgische rekening.
Hilda bnr. 334, Christiaan bnr. 335 en de Cobeltra bnr. 337.
De Hilda werd naar Ned. verkocht als Dirk/Elisa evenals de Christiaan die later de naam Jans/Bonheur en Elfenmeer kreeg.
De Cobeltra is in 1973 ook naar Ned. verkocht maar werd verbouwd naar binnenschip als Delta ? Hierna ben ik ze kwijt.
Wie weet welke namen ze nog ze nog heeft gehad en mocht ze gesloopt zijn waar en wanneer?

HANK.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Hank, volgens mij is dat de DELTA (2104658) van A.K. Veenma ut Nijmegen geworden. Zie HIER
Brandmerk 4658 B DORD 1973, gebouwd in 1962 bij De Durme in Tielrode.
52,58 x 7,20 x 3,02 - 704 ton. 510 pk Deutz (van 1972)
In 1999 gesloopt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie weet?

Bericht door hank »

Gert, bedankt voor je enorme snelle reactie.Inderdaad dat is ze ,ik ben weer helemaal bij.
Onder de naam Cobeltra was ik steeds aan het zoeken en dat was niet juist.

Hank.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Fluks »

Die schepen waren toch van Jansegers,die ook nog een paar 47m spitsen had?
Groeten,Arie.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie weet?

Bericht door hank »

Fluks.

Inderdaad deze scheepjes waren van G. Jansegers en L. de Neef. Antwerpen.
In 1967 werd bij Fulton Marine,Ruisbroek nog een drietal gebouwd. De Andre, Spica en Revi.
Dit zestal voer van Rijnhavens naar Engeland maar ook naar Spanje en Portugal meen ik mij te herinneren.

Hank.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Die 47m-spitsen van Jansegers hadden de naam HILGUS met een nummer:
HILGUS, 47,00 x 5,09 x 2,53, 418 ton, gebouwd in 1965 bij van Garsse in Moerbeker, 400 pk GM
Waarschijnlijk is er ook nog een oudere HILGUS geweest, maar die kan ik niet vinden.
HILGUS 2, 47,00 x 5,00 x 2,52, 470 ton, gebouwd in 1957 bij Manil & Kinderen in Ledeberg, 175 pk Modag
HILGUS 3, 46,98 x 5,06 x 2,52, 470 ton, gebouwd in 1957 bij Manil & Kinderen in Ledeberg, 140 pk Modag
HILGUS 4, 47,30 x 5,08 x 2,52, 438 ton, gebouwd in 1958 bij Manil & Kinderen in Ledeberg, 175 pk Modag
HILGUS 5, 46,90 x 5,10 x 2,52, 420 ton, gebouwd in 1960 bij De Durme in Tielrode, 240 pk MAK
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Aafke Vlietstra
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2018 02:13

Ik ben op zoek

Bericht door Aafke Vlietstra »

Ik ben op zoek naar de tjalk van de Fam Stobbe de tjalk zijn naam was de Hoop ze voeren zand en Grint in de buurt van Maasbracht naar Belgie
Romani
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2006 15:56

Harma

Bericht door Romani »

Beste all

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij (ons) een beetje verder kan helpen. Mijn vader Leo Evens is zijn carriere in de binnenvaart begonnen op de Harma. Daar is hij samen met zijn moeder opgegroeid. Zijn moeder, mijn oma, was in 1917/1918 een vrouw waarvan de man onder de wapenen in Ieper lag. Zij is als (huishoudster?) op de Harma van Schipper (eigenaar?) Cornelis (Nelis of Cees) Huismans, Huijsmans of Huysmans gaan werken. daar heeft ook mijn vader zijn binnenvaart opleiding gehad. Daar hebben we nog een enkele foto van. Op 19 januari 1939 is bij Rossum de Maurits 1 midscheeps door de Jura aangevaren en in twee delen gezonken. Mijn vader Leo Evens was bij het ongeval Matroos op de Maurits 1. Er zijn geen persoonlijke ongelukken gebeurd. Maar in het artikel van de Maasbode en andere kranten die er over schreven wordt dhr C Huismans als kapitein van de Maurits 1 genoemd. We zijn er vrij zeker van dat het dezelfde Cees Huismans betreft. Maar kan iemand misschien iets meer vertellen wat met de Harma is gebeurd. Het schip is niet in de databank van de binnenvaart terug te vinden ;)
Bij voorbaat dank
Nico Evens
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Harma

Bericht door Kees Keijzer »

Hoi.Nico;
Voor jou vraag hebben we op het forum het Topic; Wie weet; ik ga je vraag morgen daar naar toe verplaatsen, als je voor elke vraag een nieuw topic begint word het wel erg onoverzichtelijk.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie