Uiteraard was het Havenreglement Rotterdam van kracht en verder gewoon BPR als ik het me goed herinner, natuurlijk moest er reglementair met uit varen gewacht worden tot er GROEN licht getoond werd, doch in sommige gevallen werd er wel eens tegen een schip welke eerste lengte in de midden lag gezegd,Kapitein Spok schreef: ↑16 okt 2018 22:12 Maar dan stel ik dus de vraag: welk reglement was wel van toepassing op de sluizen in de door jou genoemde vaarwegen?
Pieter, Dat waren voor het Maas Waalkanaal:
Het Algemeen Reglement van Politie voor de rivieren en Rijkskanalen (ARP) KB 24 nov 1919 Stb 765 laatste wijziging KB 10 nov 1958 Stb 540
Het Binnenaanvaringsreglement KB 28 aug 1926 Stb 317 gewijzigd bij KB 24 jul 1935 Stb 426
Deze twee reglementen golden dus ook bij de Houtrib- en de Rozenburgsluis.
Voor de sluis in Weurt was bovendien van toepassing:
Het Bijzonder Reglement van politie voor het Maas-Waalkanaal KB 12 apr 1928 Stb no 94
Ik weet niet welke Bijzondere politie reglementen voor de Houtrib- en de Rozenburgsluis golden.
Er moet beslist wel iets zijn geweest want in die reglementen waren bijvoorbeeld de maximaal toegestane scheepsafmetingen opgenomen.
Als Arie op de Rozenburgsluis heeft gewerkt, dan moet hij dat hebben geweten, en misschien weet hij het nog wel.
; "schipper als er ruim genoeg ruimte is ga vast maar"
Gr. Arie