De Haas Tankvaartbedrijf.

kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

mooie foto ,helaas van voor mijn tijd bij de rederij .
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Roy »

En ook een mooi schip !!!.
'k Heb o.a. op de "Alchiba" gevaren en dat vond ik ook zo'n fraaie tanker.
Als ik naar de hedendaagse tankers kijk zie ik er helaas weinig fraais aan...…………..

m.v.g., Roy
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

maar ik heb op de atlas een mooie tijd gehad daar in Mainz ,weken lang stil liggen en heel soms een reisje naar Walter rauw ,neus of naar Zwijndrecht
en nog iets ,maar dat herinner ik mij niet meer lagen meer als stations schip voor de passerende damco,s en deden geregeld de boodschappen voor hun die ze afhaalden .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Denk dat ik in 1967 even voor een middag op de Atlas heb gevaren. Jan Leenderse moest dringend ergens heen, maar er moest nog een partijtje bij de Esso worden geladen. Wij lagen met de Alcyone op werk te wachten bij het kleine Hartelsluisje. Rot gat om over de eb uit te komen. Eerst richting Spijkenisserbrug, kopvoor genomen en bij de Esso in de Botlek wat petroleum bijgeladen. Toen weer terug naar de Hartelsluis. Ze was toen nog niet verlengd. De Atlas is in 1957 als Aludra gebouwd bij Kooiman. Zo ook in 1958 de Icarus (II). Naar mijn weten omdat Bodewes in Millingen te dik in het werk zat. Van 1969 tot 1972 voer ik met de Alchiba. Was voor de verlenging een fijn schip om mee te varen. T/m 7 Bft kwamen we leeg nog goed door Friesland. Toen ze verlengd was ging dat niet meer. Toch een mooie tijd gehad op dat schip. Eigenlijk op alle "Haasjes" waarop ik voer wel. Het was een rederij waar je veel vrijheid genoot. Maar toen kon dat allemaal nog. Gr. Klaas.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.05_0_924-1453.jpg
NL-HaNA_2.24.01.05_0_924-1453.jpg (191.81 KiB) 1221 keer bekeken
De Achernar in het ijs op het IJsselmeer.
gr.Bas
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Bekende plaatjes Bas. Ze is nog maar net de middenkolk van de Oranjesluizen uit en de foto is genomen vanaf de Schellingwouderbrug. Even zoeken bij GaHetNa op IJsselmeer+IJsbrekers en dan kom je nog een paar Haasjes tegen. De Alioth en de Arneb. Gr. Klaas
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

als ik het zo zie moet de foto voor 1975 gemaakt zijn aan gezien de schoorsteen nog op het gemaal staat ,mijn oude heer had zijn werkplaats daar in .
en ja klaas de 90 meter schepen konden ook maar net door de midden kolk tenzij het gelijk water was dan konden de schepen door de zuid kolk varen ,
even over de atlas dat was een van de weinige schepen van de haas waarvan de tanks gecoat waren ,vandaar dat hij toentertijd uit de opslag was gehaald om in de soja olie te gaan varen ,na grondig te zijn schoongemaakt.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Afbeelding
5 januari 1971 staat er bij Gahetna naast de foto Wout. Hierboven het plaatje van die datum dat ze de middensluis invaart. Had dat plaatje al eens gezien, maar wist niet zeker of dit de Achernar was. Maar de ster op de brug gaf uitsluitsel. Maar goed dat Bas het plaatje nog eens naar voren haalde. Gr. Klaas.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.05_0_924-1508.jpg
NL-HaNA_2.24.01.05_0_924-1508.jpg (106.06 KiB) 956 keer bekeken
Hadden jullie deze ook al, 6-1-1971.
gr.Bas
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

tja het schip waar Arie boer uit Waspik op voer ,heel regelmatig gebunkerd .
Plaats reactie