"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Betise »

pieter53 schreef: 23 sep 2018 19:01

Er is echter een maar: de vermogensafgifte van een dieselmotor verloopt zeer ongunstig ten opzichte van de vermogensvraag van de scheepsschroef.
Bij een electrische aandrijving is dit nagenoeg perfect op elkaar af te regelen.
Vooral rond de midden toerentallen is het extra gewicht aan 'electrische brandstof' lang niet zo nadelig als uit de voorgaande berekening blijkt.


Zinnig of minder zinnig leesvoer
https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen ... innenvaart
https://ams-bv.com/nl/e-prop-systeem
Wat bedoel je met afstemming van vermogensafgifte?

Refereer je hiermee aan de koppel-toeren-kromme van de diesel versus die van de e-motor?
Of bedoel je dat rendement van diesel bij lagere toerentallen lager is terwijl dat bij e- motoren wat anders ligt?

Sorry, ik heb deze posting een paar keer gewijzigd omdat ik over dit onderwerp nadenkende steeds tot nieuwe vragen kom.

Iets met voortschrijdend inzicht of misschien volgende keer langer nadenken voordat ik reageer ? 😳
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 23 sep 2018 09:30 Pieter moet het nog duidelijker ????????
Nou vooruit laat ik een poging wagen:

Pieter53 deelt mij mede dat hij niet van plan is mij duidelijkheid te verschaffen.
Ik laat hem daarop weten dat ik me daar geen barst van aantrek.

Maar wanneer ik dit zo opschrijf begrijpt dat toch niemand ! 😎

Hoe wij met elkaar begrijpelijk moeten communiceren hebben we deze week toch kunnen zien en horen, toen we onze volksvertegenwoordigers aan het werk zagen ?! 🤔🤨😐🤣

Hallo Theo,

Wij begrijpen elkaar heel goed !! (al 54 jaar)
Zoals je wel begrijpt was dit als grap bedoeld. :lol: 8) :wink:

Ambtenarentaal is voor mij iets, wat ik wel goed kan lezen/volgen, maar het is altijd zo wollig opgeschreven en worden er woorden gebruikt, die voor heel veel Nederlanders niet begrijpelijk is.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Kapitein Spok »

Op pagina 28 van deze draad schreef ik:
Een ander fenomeen is opdrijven. Dit risico bestaat vooral bij sluiskolken met een groot verval.
Al heeft zo’n betonnen sluiskolk een gewicht waar je “U”tegen zegt, Wanneer er in de kolk maar enkele meters, of soms bij reparatie helemaal geen water in staat, en de kolk is aan de buitenkant, (tekening 2) omgeven met water tot bovenaan toe, dan loopt zo’n kolk, door de opwaartse druk van het water naast en onder de kolk, gevaar te gaan drijven.


De tekeningen bij die posting niet meer te zien, maar op tijdens een fietstochtje kwam ik vorige week bij sluis Brienen (Kleve) die voor onderhoud was drooggezet. Om het opdrijven tegen te gaan hebben ze wel een heel praktische oplossing gekozen: Ze hebben een bak van de WSA op de bodem gezet en in het overblijvende deel een aantal big-bags met zand gezet. Zo wordt tegendruk gegeven aan de druk vanuit het bovenpand op de sluisbodem.

Afbeelding

Helaas weer een klein foto'tje maar als je er op klikt wordt hij groter.
Ik heb hem zoals altijd geselecteerd op 1024x768 en dan de link voor forums gekopieerd en hierin geplakt.

Doe ik nu iets verkeerd of kan ik geen grotere foto meer plaatsen?


Hallo Theo,

Zo beter ? :wink:

Groetjes DPLA
Pieter

Schleuse_Brienen.01.jpg
Schleuse_Brienen.01.jpg (238.97 KiB) 1010 keer bekeken

Bericht van het Moderator team :
Theo,
Je kan beter de foto's in het vervolg beter plaatsen via de bijlagen.

Als volgt :
Bijlagen aanklikken :
Bestanden toevoegen aanklikken :
Foto downloaden van je computer
Dan krijg je in het scherm :
Plaats in tekst aanklikken :
Dan is het in principe klaar,de foto wordt automatisch op de juiste grootte geplaatst.
Even kijken of het klopt : Voorbeeld aanklikken, als het goed is : Verstuur aanklikken : KLAAR

Succes !
Als er vragen zijn hoor ik het wel.
DPLA
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Fluks »

Zou de sluis van Brienen nog in bedrijf komen?
Groeten,Arie.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Kapitein Spok »

Ik weet niet wat ze er precies aan het doen zijn.
Maar ik kreeg niet de indruk dat ze deze sluis buiten gebruik aan het stellen zijn.
Er werd toen ik er was gewerkt aan een sluisdeur.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door klipper »

Na verschillende commentaren op tv en inde krant, over het verschrikkelijke ongeluk met de kinderen in Os, denk ik terug aan jaren geleden. In die tijd werd er grotendeels elektries gestuurd en bij sommigen nog handmatig. Wat dat ongeval in Os betrefd word er wat beweerd over invloed van het spoor in verband met magneties veld. Er werd jaren geleden ,na dat er schepen op het Amsterdam Rijn kanaal stuur problemen kregen ,beweerd dat het wel eens door het nabij gelegen spoor veroorzaakt zou kunnen zijn. Misschien onzin, of niet. Gr
Jinny B
Berichten: 542
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny B »

Probleempje met de Stint is dat het ding nogal hobbybob in elkar geknutseld id.
Goed concept, maar totaal niet doorgedacht qua techniek.
Een E-gashandel die fullpull gaat als er een draad los raakt.
Een rem die niet bij machte is om de motor te temmen.
Wat EMC aangaat (je storing door de trein), daar valt nog weinig over te zeggen, maar gezien de opbouw van het ding vrees ik het ergste...

Wat ik heel kwalijk vind is dat de directeur -wist- (toegegeven op TV notabene) dat het gashandel bij fout fullpull ging en daar niks aan deed...
Dat grenst voor mij aan crimineel gedrag.

EMC, de trein tegenwoordig zit vol met allerhande zware schakelende electronica welke een fors strooiveld genereren.
Dat doen zelfs bussen al tegenwoordig.
Je kan je electronica daar redelijk simpel imuun voor maken, maar dan moet je we weten waarover je spreek.
Wat ik tot op heden van het orgel heb gezien heb ik daar weinig vertrouwen in..
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door DPLA »

Het is vreselijk wat er in Oss is gebeurd, waarbij vier kinderen zijn verongelukt, waarvan twee uit één gezin en een derde kind nog zwaar gewond in het ziekenhuis ligt.

Wat mij verbaast dat er op de Stint geen Dode mans knop/koord zit om de pols van de bestuurder.
Als de bestuurder eraf valt, rijdt de Stint gewoon door.
Ook behoort er een Rode Dode mans knop op te zitten,waar de bestuurder bij calamiteiten op kan slaan en de Stint dan direct stilstaat/blokkeert.
Maar wat me nog het meest verbaast dat er in 2012 twijfel bestond bij de RWD om de Stint goed te keuren.
Bij twijfel nooit iets goedkeuren, wat toegelaten wordt op de openbare weg.
Bovendien zijn er in de loop der jaren een aantal aanpassingen doorgevoerd, zonder dat de Stint is aangeboden voor herkeuring.
Dit is zeer kwalijk te noemen.

Ik ga geen oordeel geven, zolang het gerechtelijk onderzoek nog in volle gang is en er nog geen uitslag bekend is, weten we niet wat de oorzaak is geweest van dit vreselijke ongeval.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Jinny B
Berichten: 542
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny B »

Dodemans koord miste ik ook al...
Maar er is wel meer mis met het ontwerp.
Buiten de herkeurzaken..
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Ik zal maar geen steentje bijdragen aan het voorgaande,
want de wereld veranderen kan ik toch niet.

Ik was U wat vergeten te melden:


Versie 16
Database scheepsmetingen pubert.

De database van de Liggers ScheepsmetingsDienst (LSD) heeft met versie 16 zijn (semi)definitieve vorm gekregen en heeft tegelijkertijd het hoogtepunt van de puberteit bereikt.

Alle scheepsmetingen vanaf 1899 t/m 1989 zijn in deze database beschikbaar. Niet alleen de meetgegevens zijn daarin te vinden, maar ook gegevens gerelateerd aan de gemeten schepen zoals literatuurverwijzingen en verwijzingen naar afbeeldingen.

Daarnaast hebben we bouwnummers toegevoegd (waar die beschikbaar waren) en aanvullende gegevens uit bijvoorbeeld de zogenaamde "binnenmeetbrieven".

Het uitgebreide verhaal hierover vindt u op de website van George Snijder.
Belangrijkste wijzigingen
  • *weer een groot aantal correcties doorgevoerd, met name in de oude (vorige) en nieuwe (volgende) metingen
    *eigenaarsnamen zijn nagekeken op voorkomen in het domicilie
    *de originele transcriptie van eigenaar, domicilie, scheepstype, werf en bouwplaats zijn toegevoegd
    *de link naar de scan van de betreffende pagina is toegevoegd
    *het is nu mogelijk op de exacte scheepsnaam te zoeken door een = teken voor de gezochte naam te plaatsen (bijvoorbeeld =Gebroeders). Zie ook de helpfile achter de Scheepsnaam in het invulscherm
Vragen, opmerkingen, verbeteringen? stuur uw opmerkingen rechtstreeks op naar George Snijder: george@bezigeboot.nl
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie