Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H355 Stella Carina

De stoomtrawler H355 Stella Carina is gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell onder bouwnr. 686 in opdracht van de Royal Navy. De trawler had toen de naam ‘Yes Tor’ T222.
Het schip is op 21 oktober 1941 te water gelaten en kwam in 10 april 1942 in de vaart.
Na de oorlog is het schip omgebouwd voor de trawlvisserij.

Inhoud 510 bruto ton
Lengte: 166,3 ft (50,7 m)
Breedte: 28,0 ft (8,5 m)

Het schip beschikte in eerste instantie over een kolengestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 970 ipk waarmee een max. snelheid van 11 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis..
4.6.1941: Kiellegging
21.10.1941: Tewaterlating
10.4.1942: Oplevering
1941: Toegevoegd aan de Home Fleet. Western Approaches basis Campbeltown.
1942: Naar Freetown, 2e Onderzeeboot Bestrijdings Groep.
1946: Opgelegd te Rosyth
10.4.1946: Verkocht aan Hudson Brothers Trawlers Ltd te Hull
11.1946: Omgebouwd tot vissersvaartuig bij Smith’s Dock Co Ltd, North Shields.
1946: Machine hermeten 1050ipk.
12.11.1946: Geregistreerd te Hull voor Clyde Trawlers Ltd, Hull als CAPE CLEVELAND (H355).
11.1947: Omgebouwd voor oliestook
11.11.1947: Geregistreerd te Hull als STELLA CARINA (H355).
5.9.1949: Verkocht aan Hudson Brothers Trawlers Ltd te Hull.
18.10.1949: Geregistreerd te Hull als CAPE FINISTERRE (H355).
24.1.1952: Verkocht aan The Great Grimsby & East Coast Steam Fishing Co Ltd te Grimsby
20.2.1952: Geregistreerd te Grimsby als DRAGOON (GY222)
1953: Maakte 1 visreis naar Groenland.
1959: Opgelegd te Grimsby.
27.8.1959: 2 man overleden als gevolg van dampen in de ketel tijdens het weer indienst stellen van het schip
26.2.1960: Gearriveerd te Fleetwood.
5.3.1960: Verkocht aan Wyre Trawlers Ltd te Fleetwood.
16.3.1960: Geregistreerd te Fleetwood (FD60).
14.10.1962: Tijdens het vissen ter hoogte van de NW kust van IJsland opgebracht voor illegaal vissen en geëscorteerd naar Isafjördhur.
15.9.1964: Wederom opgebracht voor illegaal vissen voor de NW kust van IJsland.
12.1966: Verkocht voor de sloop aan West of Scotland Shipbreaking Co Ltd te Troon
7.5.1969: Sloop afgerond.

Jan
Bijlagen
H355-Stella-Carina_150kB.jpg
H355-Stella-Carina_150kB.jpg (71.38 KiB) 4701 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

LT472 Excelsior

Deze Engelse ‘fishing smack’ is in 1921 gebouwd door Joh Chambers uit Lowestoft en heeft tot 1936 aan de visserij deelgenomen. Nadat ze verkocht is naar Noorwegen werd het schip voorzien is van een motor en is het als coaster onder de naam Svinor voornamelijk actief geweest in de Noorse wateren. In 1972 is het schip teruggekomen naar Lowestoft. In 1983 in het schip aangekocht door de Excelsior Trust en is in 4 jaar tijd gerestaureerd. Het is de laatste traditionele zeiltrawler in Engeland en opereert thans als opleidingsschip. Aan boord is plaats voor 12 trainees.

Inhoud: 55,36 brt
Lengte: 77 ft (23,5 m)
Breedte: 19 ft (5,9 m)
Diepgang: 9.8 ft (3 m)

Geschiedenis
1921 Geregistreerd als eigendom van een consortium met Jimmy Strong als eerste schipper
1933 Opgelegd tijdens de Depressie
1935 Verkocht aan de Noor Bjorn Stensland uit Kristiansand en omgebouwd tot motor coaster
Na WOII Schip verkocht aan Sverre en Ole Borrufsen uit Mandel
1970 Opgelegd
1971 Aangekocht door John Wylson
1972 Teruggekeerd naar Lowestoft om te worden gerestaureerd
1982 Excelsior Trust opgericht
1988 Schip door de Princes Royal in dienst gesteld voor het geven van zeiltrainingen
1989 Rondje om Groot Brittannië gevaren
1999 Vistuig geïnstalleerd waarmee voor het eerst naar 66 jaar werd op school werd gevist
2003 De 5.000ste zeiltrainee welkom geheten aan boord
2007 Meer dan 100.000 zeemijlen gevaren sinds de restauratie van het schip
Jan
Bijlagen
LT472-Excelsior_150kB.jpg
LT472-Excelsior_150kB.jpg (95.02 KiB) 4681 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H178 St. Leger

De stoomtrawler H178 Saint Leger is onder bouwnr 835 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 9 maart 1951 te water gelaten .

Inhoud 794 bruto ton
Lengte: 188,8 ft ( 57,5 m)
Breedte: 32,2 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1150 ipk waarmee een max. snelheid van 13,4 knopen kon worden behaald.

In 1975 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H178-St-Leger2_150kB.jpg
H178-St-Leger2_150kB.jpg (73.32 KiB) 4264 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

GY689 Okino

Deze trawler is in 1962 voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby onder bouwnr. 532 gebouwd bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole (UK). De tewaterlating vond plaats op 8 maaart 1962. De Okino was het derde schip uit een rij van 4.
De andere drie schepen waren de GY661 Tokio, GY668 Hondo en GY691 Erimo.

Inhoud: 273 bruto ton
Lengte: 115 ft (35 m)
Breedte: ?

Het schip beschikte over een dieselmotor.

De Okino is op 12 oktober 1978 in brand geraakt en heeft daarna niet meer gevaren. Het schip is in 1979 te Grimsby gesloopt.

Jan
Bijlagen
GY689-Okino_150kB.jpg
GY689-Okino_150kB.jpg (72.08 KiB) 4037 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH333 Oceaan VII

De logger SCH333 Oceaan VII werd in 1939 gebouwd bij de werf Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij A. v.d. Zwan en Zn uit Scheveningen.

Inhoud: 179,41 brutoton
Lengte: 35,75 meter
Breedte: 6,83 meter
Holte: 2,99 meter
Motor: 240 pk 4 cil. Industrie

Historie:
1940 gevorderd door weermacht no, 3402
1945 vrij gegeven te IJmuiden
1954 SCH 333 Oceaan VII eig. N.V A. v.d. Zwan en Zn
1955 verhuurd aan Jaczon
1961 eig. J. v.d. Zwan
1966 vaartuig verkocht naar Engeland

Jan
Bijlagen
SCH333-Oceaan-VII3_150kB.jpg
SCH333-Oceaan-VII3_150kB.jpg (77.61 KiB) 3934 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Re: Schilderijen.

Bericht door Maarten Bron »

Dag Jan,

Weer een mooi schilderij. Deze logger is tussen juni 1966 en augustus 1967 nog piratenzender geweest en wel als Radio 270. Even googlelen en je vind nog een aantal foto's van dit schip als piratenzender. Een oude kameraad van mij (helaas overleden) behoorde toen met zijn vader tot de bemanning.

Groetjes Maarten.
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Beste Maart,

Bedankt voor de aanvulling. Ik zal de beschrijving erop aanpassen.

Mvg

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

VL 142 Voorwaarts

De hektrawler VL142 Voorwaarts werd in 1975 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge onder bouwnr. 535 voor rekening van de Doggermaatschappij uit Vlaardingen. Het schip kwam 17 april 1975 in de vaart.

De tewaterlating van de Voorwaarts vond plaats op 27 maart 1961 waarna het schip op 23 mei 1961 in dienst werd gesteld.

Inhoud: 405 brt. Na verlenging in 1983: 477 brt
Afmetingen: 51,10/48,59 x 9,27 x 3,54 m. Na verlenging: 59,60/56,09 x 9,27 x 3,54 m.
De hoofdmotor was een 14 cilinder Bolnes dieselmotor van 2100 pk.

In 1988 overgegaan naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij te IJmuiden als SCH144 Voorwaarts. In datzelfde jaar verkocht naar Hull, Engeland als H142 Swanella.

Jan
Bijlagen
VL142-Voorwaarts2_150kB.jpg
VL142-Voorwaarts2_150kB.jpg (73.23 KiB) 3846 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SK123 Wiking

De Duitse stoomtrawler SK123 Wiking is in 1955 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 804 voor rekening van Rederei Andersen te Hamburg. Het schip had in eerste instantie het registratienr. BX641. Later is het schip overgegaan naar Kiel en kreeg toen het nummer SK123. De Wiking was een trawler uit een serie van 23 die in de periode 1954 – 1956 bij Seebeckwerft zijn gebouwd. De andere 22 trawlers waren:
• HH314 Gelsenkirchen (1954, bouwnr. 777)
• BX627 Alemannia (1954, bouwnr. 778)
• BX632 Malangen (1955, bouwnr. 785)
• BX631 Aldebaran (1955, bouwnr. 786)
• BX634 Karlsburg (1955, bouwnr. 791)
• BX638 Braunschweig (1955, bouwnr. 792)
• BX633 Hermann Krause (1955, bouwnr. 793)
• BX637 Mechthild (1955, bouwnr. 796)
• NC407 Westfalen (1955 bouwnr. 797)
• NC408 Wurtemberg (1955 bouwnr. 798)
• NC406 Hof (1955, bouwnr. 800)
• BX639 Frankfurt am Main (1955, bouwnr. 801)
• BX640 Falkland (1955, bouwnr. 802)
• BX646 Germania (1956 bouwnr. 803)
• NC409 Baden (1956 bouwnr. 805)
• BX647 Ludwig Schweisfurth (1956, bouwnr. 807)
• BX648 Albatros (1956 bouwnr. 810)
• BX649 Jupiter (1956, bouwnr. 811)
• BX650 Dohrnbank (1956 bouwnr. 815)
• BX651 Johannes Kruss (1956, bouwnr. 816)
• BX657 Salzburg (1957, bouwnr. 835)
• BX658 Thuringen (1957, bouwnr. 836)

Afmetingen: 60,40 x 9,19 x 4,38 m.
Inhoud: 643,5 bruto ton register.

Hoofmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine.
Totaal vermogen: 880 pk
Max. snelheid: 12,4 knopen
Aantal bemanningsleden: 23

In 1971 is de Wiking gesloopt.

Jan
Bijlagen
SK123-Wiking_150kB.jpg
SK123-Wiking_150kB.jpg (75.78 KiB) 3806 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH101 Johanna Maria

De motortrawler SCH101 Johanna Maria is in 1956 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 130 voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip werd op 19 juni 1956 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,86/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie dieselmotor 600 pk. In 1967 opgevoerd tot 900 pk.

Geschiedenis
1964 verhuurd aan B.P.M. als onderzoekingsvaartuig
1967 weer ingezet voor de visserij
1969 omgedoopt in Trijntje Allegonda
1971 overgegaan naar rederij Den Dulk –van Leeuwen en omgedoopt in Poolster SCH56
1975 afgevoerd ivm sanering

Jan
Bijlagen
SCH101-Johanna-Maria_150kB.jpg
SCH101-Johanna-Maria_150kB.jpg (71.8 KiB) 3752 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie