Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Nu Bram toch weer een beetje boven komt, zou hij weer in het schroot zitten? :mrgreen:

grt Wim
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Nooit meer raden 😬
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ik zal me even melden, we hebben in Schuilenburg gelost, dat ging wel apart overigens...er kon geen kraan komen op de oude kraanbaan van de betoncentrale, dus dan maar over de muur heen.
Afbeelding
Dit draad ging naar Dokkum, daar werd vroeger ook draad gelost heb ik geleerd op dit forum :wink:
Afbeelding
Foto made by Ruurd, onderweg met zn eerste reis peén van Texel naar Hoogezand.

Nadat we leeg waren konden we in Groningen schroot laden naar R-dam, dus dat is niet te ver leeg varen, en aangezien we toch ons ruim nog niet schoon hadden gemaakt, kwam dat wel mooi uit :D
Afbeelding
Vrijdag heel de dag geladen, uiteindelijk 1590 ton in, lang geleden dat we zo diep lagen, maar dat kan tenslotte binnenlands :wink:
We hadden een vrij weekend afgesproken, dus zijn we maandag van Stroobos, om woensdag te lossen in de Botlek, maandag was het nogal buïg weer
Afbeelding
De wind was ook nog stevig, wnw5/6, ik heb nog even in dubio gestaan om in Lemmer te blijven liggen, maar dacht toch dat het moest gaan, en dat ging het ook :P
Afbeelding
tegen de avond vlakte het wel wat af ...
Afbeelding
Dinsdag einde middag dan in de Botlek aangekomen, alwaar ze me vertelde dat we aansluitend aan het lossende schip gelijk gingen lossen, dat werd dus vannacht, dus vanm 8u leeg...
Afbeelding
En voor de verandering nog niet aande reis, maar dat duurde niet heel lang, we gaan nu bijna ter plaatse weer laden, ook in de Laurens haven, mais voor Lochem of Delden...zal n 850 t oid worden op IJsseldiepgang....
ik vraag me nu af of (en dat zal wel) er in het beurssysteem ook een soort kwz regeling was met laag water op de rivieren :?:
Ik denk dat sommige opdrachtgevers nog wel eens naar die tijd terug verlangen qua prijzen :mrgreen:
We liggen hier op de wachtsteigers als van ouds,(ze zijn wel vernieuwd) en we hoeven ook niet meer met een half oor open te slapen of we de luidspreker of het bootje wel horen 8)
Afbeelding
Komende nacht laden als de planning klopt.... :?

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door de graaf »

je moet maar zo denken bram dat ze een beetje terug moeten geven van wat ze al die jaren in hun zak gehouden hebben
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ja dat is ook n visie :mrgreen:

We hebben volgens plan geladen in de Botlek, en konden mooi s morgens vroeg van de vloed profiteren, hier alweer gistermorgen in Gorkum.
Afbeelding
Wederom een drukke rivier met nog steeds laag water, we lagen ook maar 1,90 op ijsseldiepgang, dus op de waal wat meer ruimte over..
En dat je veel schepen nodig hebt is natuurlijk nog steeds leuk, alleen bij de sluizen wreekt zich dat, vooral in Eefde waar je nu 2x zoveel schepen hebt als normaal schat ik, dus 6e schutting gisteravond bij aankomst..maar even een tukkie gedaan en me laten bellen, we wisten inmiddels dat ze in Delden op mais zaten te wachten, ze wilden eigenlijk vanm om 6 uur al beginnen, maar gelukkig had hij nog een ander schip met soya, die hebben ze als nr 1 gelost, zodat wij het laatste stukje vanmorgen konden doen.
nu dus aan het lossen, ze maken em weer leeg vandaag, was weer n druk weekje :mrgreen:
Afbeelding
Nu dan een rustig weekend in Hengelo hopen we, alwaar we maandag dan 2e beurt zout laden naar Utrecht, dat is echt n meeneemreisje voor n wegwerpprijsje, maar wie het kleine niet eert , en t komt privee goed uit enz enz :wink: :mrgreen:
allen een goed weekend gr Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

ik vraag me nu af of (en dat zal wel) er in het beurssysteem ook een soort kwz regeling was met laag water op de rivieren :?:

Bram, ik ben wel opgegroeid in de tijd van de EV, maar ben er absoluut niet mee opgevoed!

Er zal hier nog beslist iemand komen die zeker weet of en hoe er een KWZ clausule in het systeem zat. Tot die tijd wil ik je wel vertellen hoe meen dat het zat.

De basistarieven waren vastgelegd.
De feitelijke tarieven varieerden van maximaal 130 % tot ik dacht minimaal 90% van deze basistarieven.
Er was een beurscommissie die bepaalde op grond van markt tendensen, en naar ik aanneem ook laag- en hoogwater op welk percentage de vrachtprijs voor dat moment werd vastgesteld. Het zou heel goed kunne dat er daarnaast nog water en is toeslagen waren maar daar is mij niets van bekend.

Bovendien was de waterstand in de binnenlandse vaart natuurlijk maar voor enkele bestemmingen van invloed. Bovendien waren de meeste schepen en bestemmingen maar maximaal 2.50 m diep. Maar dát het soms voorkwam dat er (te) weinig water was is ook zeker waar.

Een van de zeldzame keren dat mijn vader in Rotterdam was, nam hij een reis aan: Afgeladen (2.04 m) naar Hengelo.
Dat was op de gok dat er water zou komen, want op het moment dat hij de reis aannam kon dat echt niet op de IJssel varen, maar er was regen voospelt.

Om niet helemaal afhankelijk te zijn van het lot, beloofde hij de Heilige Antonius een kwartje, wanneer het lukte om afgeladen in Eefde te komen.
Nou het ging regenen en hóé . Voordat hij geladen was en met zijn zijschroef en het laatste stuk met een sleepbootje bij de Pannerdense kop was kwam het water daar al tot aan de witte voet onder het baken.

Een snelle berekening bracht vader tot de volgende vaststelling:
"Als dit voor een kwartje water is, dan had ik aan een cent meer dan genoeg gehad".
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

En heeft je vader nu een cent, een kwartje of niets betaald?
Ik ken katholieken namelijk niet anders dan dat ze hun heiligen trachten te beduvelen.
Mijn grootmoeder was er ook zo ééntje. :-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

En heeft je vader nu een cent, een kwartje of niets betaald?

Pieter dat weet ik niet.
Wat dát betreft "leefde hij naar de schrift: "Laat, als u offert, uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet".
Dus daar kwam geen mens achter. Maar het "niets" kun je met zekerheid schrappen, wat je niet uit kunt sluiten is dat het uiteindelijk, na het volbrengen van deze, ( vanwege de extra meegenomen tonnen) uitstekende, reis uiteindelijk toch een briefje is geworden wat in het Antoniusbusje is gestopt.
Een en ander vond namelijk plaats in de tijd dat de gulden en de rijksdaalder nog uit muntbiljetten bestonden.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ook weer n prachtig verhaal zo 😇
vaar om te leven (niet andersom)
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kees Keijzer »

Wanneer gaat Theo een boek schrijven?
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie