De schippers van toen hadden ander materiaal, hadden andere condities en hadden andere belangen dan de zeilers van nu.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen fouten gemaakt werden, maar meer dat bepaalde onvolkomenheden voor hun misschien in hun ogen minder belangrijk waren dan voor de mensen van nu.
Een verhaaltje.
Ik heb een meervoudig Nederlandskampioen en meervoudig Sneekweekwinnaar gekend, die over een lelijke plooi in zijn grootzeil zei:"als die er niet in zit, dan loopt het niet".
Toen een bekende zeilmaker eigenwijs was en een zeil zonder plooi sneed, toen werd het zeil, nadat hij drie wedstrijden achter elkaar in de middenmoot gefinished te zijn, teruggebracht.
Vrijheidklasse
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Zonder woorden.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ahum, de beste stuurvrouwen staan nog steeds op de wallen.!
Karel
Karel
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik heb ooit eens gelezen dat een belangrijk verschil tussen een wedstrijdzeil en een zeil waar de kost mee verdiend moest worden de richting van de banen is.
In een wedstrijd zeil lopen de banen overwegend horizontaal, en een "beroepszeil " verticaal.
Bij het eerste is de snelheid het belangrijkst, en horizontale naden ondervinden minder weerstand.
Bij een beroepszeil is het belangrijker dat het niet te lang nat blijft, en uit die verticale banen zakt het water sneller uit.
Ik zie in de plaatjes van "de haas" en "gaffel" op deze pagina, dat de banen wel volgens dit principe gesneden zijn.
In een wedstrijd zeil lopen de banen overwegend horizontaal, en een "beroepszeil " verticaal.
Bij het eerste is de snelheid het belangrijkst, en horizontale naden ondervinden minder weerstand.
Bij een beroepszeil is het belangrijker dat het niet te lang nat blijft, en uit die verticale banen zakt het water sneller uit.
Ik zie in de plaatjes van "de haas" en "gaffel" op deze pagina, dat de banen wel volgens dit principe gesneden zijn.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik dacht dat het ook iets met natuur- en kunstvezel te maken had.
Kunststofdoek vertoont even veel rek en krimp in alle richtingen.
Bij doek van natuurlijke vezels is dat niet altijd het geval
Oude zeiljachten hebben soms, maar lang niet altijd, nog verticale banen in het grootzeil.
https://classicsailboats.org/herreshoff- ... t-colonia/
Kunststofdoek vertoont even veel rek en krimp in alle richtingen.
Bij doek van natuurlijke vezels is dat niet altijd het geval
Oude zeiljachten hebben soms, maar lang niet altijd, nog verticale banen in het grootzeil.
https://classicsailboats.org/herreshoff- ... t-colonia/
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Leuke discussie, ik heb in een wedstrijdvrijheid leren zeilen in de jaren '80, op het Sneekermeer. Als fokkenist lekker met de spinnaker in de weer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Mijn zeilervaring is niet meer dan dat ik in onze Beenhakker heb opgedaan.
Maar daar stond wel een kompleet tuig op met zwaarden en aangehangen roer. Zeilde als een tierelier.
Maar daar stond wel een kompleet tuig op met zwaarden en aangehangen roer. Zeilde als een tierelier.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik heb zelf een houten BM 16 kwadraat (16m2) BM met een vaste kiel zeilboot gehad, vanaf 1966 tot 1972.
De BM tweede hands gekocht en zelf helemaal opgeknapt en er een Dacron zeildoek op gekocht. (dit is vloeken in de kerk)
Het bestaande katoenen zeildoek was helemaal vergaan, vies, helemaal verkleurd en vol met bruine vlekken.
Ik heb het zeilen zelf aangeleerd op de Kagerplassen.
Dan kan je niet echt zeggen : Ik ben een volleerd zeiler, zeker niet, gewoon maar wat doen, hahaha.
Een BM er moet je eigenlijk met 2 man/vrouwen zeilen, maar ik zeilde er ook alleen mee, als het niet te hard waaide.
Van Tjalk of een Klipper zeilboten heb ik echt geen verstand.
De BM tweede hands gekocht en zelf helemaal opgeknapt en er een Dacron zeildoek op gekocht. (dit is vloeken in de kerk)
Het bestaande katoenen zeildoek was helemaal vergaan, vies, helemaal verkleurd en vol met bruine vlekken.
Ik heb het zeilen zelf aangeleerd op de Kagerplassen.
Dan kan je niet echt zeggen : Ik ben een volleerd zeiler, zeker niet, gewoon maar wat doen, hahaha.
Een BM er moet je eigenlijk met 2 man/vrouwen zeilen, maar ik zeilde er ook alleen mee, als het niet te hard waaide.
Van Tjalk of een Klipper zeilboten heb ik echt geen verstand.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.