Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Uit de oude doos.

Bericht door d`oude schipper »

Ik denk dat het bij ons aan boord gewoon de wasbak werd genoemd maar in ieder geval weten we weer waar we het over hadden en misschien weten de jongelui van tegenwoordig er geen eens nog iets van.
Maar ja, vroeger had je op sommige plaatsen schoon helder water waar je je gezicht gerust in kon wassen en het water uit de watertank gespaard kon worden.

Dan viel mij nog iets op aan die foto van dat schip.
De ronde ijzeren stuurstelling. De panelen. Eens in de zoveel tijd werden die panelen opnieuw geschilderd. Dat was een apart klusje en ik weet nog wel dat mijn vader er dagen mee bezig was. Hij deed ze eerst gronden, dan kwam er een laagje prut wat hij zelf aanmaakte, zal wel verfpoeder geweest zijn op en dan kwam de rubberen klos er aan te pas om een imitatie houtnerf na te bootsen. Dat gelukte soms na enige keren eer het naar zijn zin was. Misslukte het, was het niet naar zijn zin dan moest het eerst weer schoon gemaakt worden. Zoals ik reeds schreef, dagen eer hij in de ronte was maar och, soms lag je weken lang te niksen eer je aan de reis was. Ook dat oude ambacht zal wel tot de verleden tijd behoren. Want ik weet nog wel dat we op de " Dina '" van het liggend rad naar staandrad met een vierkante stuurhut gingen en het toen van echt hout werd dat weer in de vernis kwam te staan. Alweer een oud ambacht uitgestorven.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

Wat U beschrijft wordt 'houten' of 'sauzen' genoemd.
Het werd vroeger ook wel met vurenhouten betimmeringen gedaan om ze op een duurdere houtsoort (zonder kwasten) te laten lijken.
Ook in woningen aan de wal werd de techniek toegepast. Bij sommige skûtsjes werd ook de spiegel soms gesausd.

Klembord-1.jpg
Klembord-1.jpg (181.44 KiB) 1264 keer bekeken
Het was inderdaad een hele klus maar sommige schippers en schilders waren ware kunstenaars.
Het begon meestal met een ondergrond van zelfgemaakte kwastplamuur, maar verder weet ik het niet meer.... helaas.
Mijn schoonvader heeft het me wel vertelt, want hij beheerste de kunst ook, maar mijn geheugen laat me in de steek.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Uit de oude doos.

Bericht door d`oude schipper »

Met die foto ben ik heel blij om te laten zien wat ik er mee bedoelde. Inderdaad nu je het schreef houten en of sausen
Zo zie je maar weer, met vereende krachten komen we er wel weer uit. En wat dat geheugen betreft, je wist het toch ook maar met een afbeelding om " U " tegen te zeggen want de foto van de stuurstelling, nou ja, dat was geen vakwerk.
En ook schiet me nu ook weer te binnen toen we dit huis kochten zat er op de trap naar boven namaak marmer geschilderd. Nu is het behang.

Dus inderdaad aan de wal werd het ook gedaan .
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

Tja, het marmeren bestond ook. Later werd al deze ambachtelijke kunst vervangen door plakplastic.
Net zoals de schroeftegeltjes het loodje legden toen het tegelboard in zwang kwam.

Ik zal nog verder zoeken naar voorbeelden maar ik geloof dat het interieur van dit boltjalkje ook gesausd is.
interieur_boltjalk_eben-haezer_veendam_09-02-2011_pieterk-1080285frag.jpg
interieur_boltjalk_eben-haezer_veendam_09-02-2011_pieterk-1080285frag.jpg (208.06 KiB) 1242 keer bekeken
Het geëmailleerde wascomfort is misschien niet zo alledaags geweest aan boord.

En wat zich wassen met buitenwater of de was er mee doen betreft: dat deden wij in 2003 nog.
Je moest het als je aan lagerwal lag weleens een paar uurtjes laten bezinken voor het bruikbaar was
en ideaal was het niet, maar steeds weer water gaan tanken was ook niet alles.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

flit_spuit.jpg
flit_spuit.jpg (127.88 KiB) 1238 keer bekeken
Nog zo een herinnering

flit-spuit.jpg
flit-spuit.jpg (78.39 KiB) 1238 keer bekeken
En let op FLIT zonder S, rijk aan DDT !
In mijn tropenjaren werd dat ding kwistig gehanteerd.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »



Er zijn nog mensen die de kunst beheersen....


Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Touw »

Ik heb ooit leren houten en marmeren. De spullen ervoor heb ik nog steeds. De kammen en de daskwast. Dat is een platte kwast met lange haren. Dure dingen! Daar sla je mooie patronen mee. Een oude huisschilder zei een keer tegen mij "je kan nu wel houten en marmeren, maar kan ook zeilen?" Dat begreep ik eerst niet. Hij legde uit dat in de crisistijd (vorige eeuw) de mensen ook wel eens nieuw zeil in de kamer wilden hebben. Maar zeil was duur, te duur. Huisschilders hadden er wat op gevonden. Langs de plinten werd de vloer ongeveer 30 of 40 centimeter in de grondverf gezet. Na droging werden er een paar buurkinderen gevraagd om te komen zeilen. Er werden schoteltjes met verschillende kleuren verf klaar gezet. De kinderen doopten daar hun tenen in en liepen dan in ganzenpas op hun tenen de kamer rond. Dikke pret. Na afloop kregen de kinderen wat snoep. Als de nieuwe laag droog was ging er vernis overheen. Klaar was het zeil. Over het niet beschilderde midden van de kamer ging een rieten mat. Klaar was Kees.
Groet K.T.
zeeuwse meer
Berichten: 256
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:03

Re: Uit de oude doos.

Bericht door zeeuwse meer »

De woning van de Zeeuwse Meer was ook zo bewerkt. Als er een beschadiging was kwam er een witte grondlaag te voorschijn.
omdat weer een beetje te fatsoeneren moest je daar wel iets vanaf weten. Een geverniste roef was veel gemakkelijker bij te werken.
Bijlagen
1k0.jpg
1k0.jpg (102.27 KiB) 1075 keer bekeken
MVG. Kees.
een lelijk schip is nog altijd mooier dan een mooi huis
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.03_0_900-6312.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_900-6312.jpg (188.79 KiB) 972 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.03_0_900-6311.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_900-6311.jpg (164.27 KiB) 1150 keer bekeken
Twee beelden van rond 1936 -- 1938 van de sluis Maasbracht met een enorme drukte in de sluiskolk.
gr.Bas
Plaats reactie