Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding

Tegen de steiger de Familietrouw van Bos uit Leeuwarden: https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=G9496N
Meneer Bos vaart met petroleumlicht en een blaastoeter....

Daarnaast de klipper Wilhelmina Hendrika van H. Kwint uit Amsterdam: https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... de=R10752N
Tussen de klipper en de Soli deo gloria, daar weer naast, lijkt nog een sleepbootje te liggen. Mogelijk heeft die de WIlhelmina Hendrika gebracht.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Uit de oude doos.

Bericht door DPLA »

Het lijkt wel of de vrouw achter de wasmachine een vreugdedansje doet met het rechterbeen omhoog ! :wink: 8)

Vroeger hadden wij thuis ook zo'n wasmachine, maar dan met een elektromotor erop.
Jaren 50 en 60 van de vorige eeuw.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Uit de oude doos.

Bericht door ichthus »

Hallo allen, op de 2de foto aan de wasmaschiene een Britse Straathond (Briggs & Stratton )en de 3de foto onze trouwe aardappelboer, ik ben de naam even kwijt . (Kees ) ? geen haringkees .
gr Wim
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Uit de oude doos.

Bericht door de graaf »

ichthus schreef: 02 sep 2018 19:15 Hallo allen, op de 2de foto aan de wasmaschiene een Britse Straathond (Briggs & Statton )en de 3de foto onze trouwe aardappelboer, ik ben de naam even kweit . (Kees ) ? geen haringkees .
gr Wim
koster ?
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Uit de oude doos.

Bericht door ichthus »

Klopt de graaf !
gr Wim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Janna »

Een poosje geleden was er een vraag, wat is een visroer. Daar is toen uitgebreid antwoord op gekomen, maar geen oude foto.

Ik kwam er vandaag een tegen:
Lege binnenschepen met visroer.jpg
Lege binnenschepen met visroer.jpg (87.2 KiB) 1320 keer bekeken
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Uit de oude doos.

Bericht door d`oude schipper »

Tja daar kijk je van op he, een wasmachien met een moter er op voor de aandrijving.

Was me dat al niet modern.

Mijn armen doen er nu nog pijn van als ik er aan denk dat ik wel een kwartier moest staan te slingeren.

En ik weet nog goed dat mijn moeder het sop uit de wasketel buitenboord gooide en er nog een sok in zat en mijn vader ik weet niet hoe lang met een kleine dreg na ik weet niet hoeveel pogingen de sok weer boven water kreeg. Tja een paar sokken , die had je niet een la vol dus was je blij dat het stel weer compleet was.

En was het nou een kolenboer of een aardappelboer, het was wel een kunstenaar he met de zak op de schouders zonder hem vast te houden.

En heb u ook gelet op dat schip waar de vrouw aan de wasbak met buitenboords water bezig is. Was de naam wasbak of hadden we daar een andere naam voor. Je weet toch veel namen je niet meer te herinneren maar ja, de leeftijd he 88 dan begint er slijtage op te treden maar toch als je zit te schrijven schiet er je weer veel te binnen en och, ik zal er wel eens naast zitten .

En die havenmeester, t`is al eeuwen geleden maar zijn gezicht, ik weet zeker dat hij dikwijls zat ons havenbriefje uit geschreven heb.

Trouwens, toen ik bij de firma Paul ging werken op de proviandboten werd er door de Gemeente Rotterdam onze Paul 8 enige uren doordeweeks gehuurd en een ambtenaar , hoe was nou toch ook al weer zijn naam Taselaar ??? de havenbriefjes moest gaan controleren.

Welke oud schipper ken zich dat nog herinneren. Je kon toch kiezen voor hoelang je een havenbriefje nam ??
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Wij noemden de wasbak Schuttelbak, hier hangt die in 1952 nog aan de railing, ik heb het plaatje al eens meer geplaatst. We liggen daar in Roosendaal ruwe Cuba suiker te lossen en ventje op de wal ben ik.
Afbeelding
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

putsbak, putsenbak, schuddelbak, schuttelbak, spoelbak, afwasbak geeft BVT.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

janna je had wel meer uitvinders toen een soort viskoproer maar dan aan de voorsteven had je geen standpijp nodig
Bijlagen
berrichonstsatur3 met kop roer.jpg
berrichonstsatur3 met kop roer.jpg (104.93 KiB) 1635 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie