Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wim Geerling »

Persoonlijk vind ik een dynema touw best werken maar dan wel als voortouw en als ik het schip strak in zijn steekend kan draaien. Achterop ook een dynema gebruikt maar inmiddels vervangen door een herkules om reden dat een dynema zich strak gaat zetten om de bolder waardoor je achter toch weer wat af gaat leggen achter na verloop van tijd. Een herkules is net als staaldraad strak is strak en vast is vast.

Groet Wim
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Leeg en nu overnachten in mijn geboortestad :mrgreen:
Naar Vreeswijk, even rust of een beetje vliegen?

grt Wim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ja, we liggen in Tholen te overnachten Wim. Mooi plekje, liggen we liever dan bij de Kreekrak. Net iets rustiger en als je naar de bakker wil dan kan dat.

Vanmiddag afgeroepen om de mout te lossen, bij Boortmalt in het zesde havendok. We zaten na de spits Chrismi, die in een uurtje leeg was.
En wij in goed twee uur. Half zes leeg en gelijk weg want de volgende klant lag al te dringen.

Er was geen fatsoenlijke reis te vinden in Antwerpen dus leeg weg richting Vreeswijk.
In principe voorlopig even einde oefening. We hebben vakantie, dus we gaan met de Janna aan de gang want die kan wel wat tlc gebruiken.

De eerste hap eruit..
De eerste hap eruit..
IMG_0649.jpg (174.63 KiB) 2545 keer bekeken
.. en leeg, twee uur later.
.. en leeg, twee uur later.
IMG_0650.jpg (194.46 KiB) 2545 keer bekeken
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Vakantie is natuurlijk ook mooi, maar... dan moet je toch weer aan de bak op de Janna.
Maar ja, dat is natuurlijk hobby.
Intussen wel ruim een half jaar beroepsmatig aan het varen, als ik het goed bijgehouden heb.
Alle respect!!!!

grt Wim
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Ga je van deze zomer ook nog weer vliegen, zoals vorig jaar ?

Prettige vakantie gewenst, dit heb je wel verdiend na een half jaar intensief varen !

Lekker genieten op de Janna, of wordt het hard werken (onderhoud werkzaamheden)
Volgens mij kan jij helemaal niet stilzitten, hahaha ! :lol: :wink: 8)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

De omgeving van de losplek op de foto's is wel veranderd,sinds 10 jaar geleden; waar nu de containers opgestapeld staan was toen water en dat heette "Graandok".
Twee keer heb ik daar gelost,de ene keer ook met mout vanaf Wageningen en de andere keer heb ik zeg 10 dagen in dat graandokje gewacht op lossing,'n lading bietenpulppellets vanaf het Mittellandkanaal,bestemd voor 'n zeeschip.
Dat lossen toen was niet zo prettig;buitenop het zeeschip-met-eigen-losmaterieel.
't Was wat onbestendig weer en zodra er ook maar een drup regen viel,liet de stuurman het ruim dichtleggen.
(en dan kon je dat zelf ook weer doen😒

Gr.Jan.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Arie »

Het is wel een stukje vanaf de binnenvaart steigers in Tholen, maar als je de kans hebt, ambachtelijke bakker van Oost aan het Versplein in Tholen die bakt super lekkere echte Zeeuwse bolussen, en ook gevulde Zeeuwse bolussen, een aanrader voor als je er nog eens ligt te wachten en je hebt tijd?
Hou de vaart er in.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Even een upje naar boven :

We horen niets meer van Erik ! :(

Ondergedoken op de Janna, of weggevlogen ! :lol: 8) :wink:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Hij ligt al drie weken stil in Vreeswijk. ik denk dat Erik is gevlogen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ja, de Jannette ligt een poosje stil. Vliegende Vaart is werkzaam in de binnenvaart transport én pilot service.
Ik kan in de zomermaanden freelancen in de luchtvaart. De vrachtprijzen waren het afgelopen half jaar niet om over naar huis te schrijven dus ik ging er vanuit dat ik niet veel zou missen. Inmiddels zakt het water in de Rijn met betere prijzen in het verschiet. Maar dat is niet te voorspellen.

Afgelopen dagen naar de simulator geweest om weer een beetje op te frissen in de cockpit, want m'n laatste vlucht was al weer een half jaar geleden. Bij CAE Burgess Hill in de buurt van London.
Eerst een Type Recurrent sessie van vier uur met een gevarieerd programma van verschillende technische problemen die je als crew op moet lossen. En de dag daarop een OPC (Operational Proficiency Check), een half jaarlijks examen. Dan wordt je op diverse criteria beoordeeld. Motorstoringen, afgebroken start, doorstart met een motor uit, een nadering op de hand en niet met de autopilot, starts en landingen met slecht zicht (200m), en diverse andere technische en operationele problemen. Allemaal onder het toeziend oog van een examinator. Als je alles volgens het boekje hebt afgewerkt mag je weer 6 maanden de lijn op.
Als het niet goed genoeg is krijg je extra training, en mag je het daarna opnieuw proberen. Maar als het dan weer niet lukt beginnen ze toch echt aan je stoelpoten te zagen. Tea and cookies met de chief pilot, waar ligt dit aan en wat gaan we er aan doen? Onderzoek naar geschiktheid in functie, allemaal keurig vastgelegd in de CAO. Geen fijne situatie en zoiets gebeurt gelukkig maar zelden. De uiterste consequentie is ontslag. In de dertig jaar dat ik vlieg heb ik het toch een aantal maal zien gebeuren.

Daarnaast moet je elke 90 dagen drie starts en landingen doen om 'recent' te zijn. In dit geval heb ik die in de simulator gedaan.

Hier ligt een flink verschil met de binnenvaart; daar doe je een keer examen en dat is het dan. Nooit meer terug naar school. Alleen voor ADN is er sinds kort een 5-jarige opfriscursus, maar voor je Groot Vaarbewijs, Rijnpatent of Radarpatent hoef je nooit meer terug te komen.
De risico's zijn in de luchtvaart natuurlijk wel wat groter, maar het zou me niets verbazen als de scheepvaart in de toekomst ook aan de opfriscursussen en examens moet. De zeevaart eerst en wie weet t.z.t. de binnenvaart ook.

Ik vind het een groot voorrecht om de sim in te kunnen. Je komt er altijd beter uit dan dat je erin gaat. Je leert elke sessie weer bij.
Ik zou geen enkel bezwaar hebben om eenzelfde soort programma in een binnenvaart sim af te moeten werken. Afgezien van de kosten dan, want simulators zijn duur.

Hier wat plaatjes van de afgelopen twee dagen.
Met deze sim gaan we straks aan de gang
Met deze sim gaan we straks aan de gang
IMG_0673.jpg (182.46 KiB) 1306 keer bekeken
Toegangsbrug naar binnen
Toegangsbrug naar binnen
IMG_0674.jpg (128.06 KiB) 1306 keer bekeken
Een kijkje achter de panelen; talloze draden en computers, schakelkasten etc.
Een kijkje achter de panelen; talloze draden en computers, schakelkasten etc.
IMG_0675.jpg (87.56 KiB) 1306 keer bekeken
Het bedieningspaneel van de instructeur of examinator.  Hier stelt hij de weersomstandigheden in, en maakt motoren stuk, laat hydraulische systemen leeglopen etc.
Het bedieningspaneel van de instructeur of examinator. Hier stelt hij de weersomstandigheden in, en maakt motoren stuk, laat hydraulische systemen leeglopen etc.
IMG_0677.jpg (136.2 KiB) 1306 keer bekeken
Als een sim operationeel is, met de motion on, gaat hij wat omhoog en de toegangsbrug eraf.
Als een sim operationeel is, met de motion on, gaat hij wat omhoog en de toegangsbrug eraf.
IMG_0678.jpg (150.45 KiB) 1306 keer bekeken
Een sim staat op zes hydraulische poten en ligt een een infuus van talloze draden en slangen..
Een sim staat op zes hydraulische poten en ligt een een infuus van talloze draden en slangen..
IMG_0679.jpg (138.09 KiB) 1306 keer bekeken
We staan aan de gate
We staan aan de gate
IMG_0680.jpg (221.21 KiB) 1306 keer bekeken
Aan de gate in  John F Kennedy airport New York
Aan de gate in John F Kennedy airport New York
IMG_0681.jpg (111.19 KiB) 1306 keer bekeken
Taxien naar de baan
Taxien naar de baan
IMG_0682.jpg (72.89 KiB) 1306 keer bekeken
Cockpit is exact hetzelfde als in een echt vliegtuig
Cockpit is exact hetzelfde als in een echt vliegtuig
IMG_0683.jpg (177.23 KiB) 1306 keer bekeken
Klaar voor de start met (deze keer toevallig..)  goed zicht.
Klaar voor de start met (deze keer toevallig..) goed zicht.
IMG_0684.jpg (61.71 KiB) 1306 keer bekeken
En ineens zijn we in Madrid
En ineens zijn we in Madrid
IMG_0685.jpg (54.19 KiB) 1306 keer bekeken
M'n taxi terug naar huis taxiet onder me door.  Op Gatwick loop je via een hele hoge luchtbrug naar de gate, en taxien de vliegtuigen onder je door.  Een aparte gewaarwording.
M'n taxi terug naar huis taxiet onder me door. Op Gatwick loop je via een hele hoge luchtbrug naar de gate, en taxien de vliegtuigen onder je door. Een aparte gewaarwording.
IMG_0690.jpg (130.73 KiB) 1306 keer bekeken
Plaats reactie