GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door joop 1 »

Roy wat had de antonie onderin staan was ook niet gering voor zo.n klein bootje ik ben een keer met de lingestroom met een pomphuis aan dek van 6 ton ( en dat is bast zwaar voor een bootje van 17 meter) van clackton gekomen deze bootjes slingerden als een gek maar toen was het een heel andere boot slingerde veel trager al wat boven water als gewicht zit vertraagt het slingeren is mijn ervaring het moet niet zo zijn dat een schip topzwaar word begrijp mij niet verkeerd
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Theo Horsten »

Zwaar slingeren komt alleen door een laag zwaartepunt. Slinger je bijvoorbeeld tien graden de ene kant op en tien graden de andere kant op en je doet daar, pakweg, tien seconden over, dan kun je dat bezwaarlijk zwaar slingeren noemen. Maar ga dan maar eens op 30 meter boven het dek de lamp van van het voortoplicht verwisselen, dan wil je daarboven wel heen en weer vliegen! Dus reken erop dat je op die moderne feeders met een opbouw waarvan je soms de indruk krijgt dat ze daar staande, of hangend in de kleerkast moeten slapen, flinke halen maakt. Maar dat wil nog niet zeggen dat het daarom wrede schepen zijn. Ik denk eerder dat ze daar alle moeite moeten doen om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden met weinig onderwaterschip en zoveel mogelijk lagen aan dek. Schepen waarbij als gevolg van een voor deze tijd totaal achterhaald systeem van scheepsmeting waarvan de uitkomst bepalend is voor de berekening van havengelden en andere heffingen, de grenzen opgezocht worden om het tonnage te drukken. Google op "initial safety assessment of small container feeders" en vind een bijzonder interessant rapport van de TU-Delft. Dat kan stof tot heel diep nadenken geven. :shock:

------------------------------------Afbeelding

Maar een sleepbootje van 7,5 meter breed of een supplier van goed 12 meter breed, heeft natuurlijk niets te maken met een schip als de Camphuys en daar hadden we het over en dat was mijn vraag. Vanwaar de gedachte dat die wreed zou zijn en zwaar zou slingeren? Daar zie ik geen enkele reden voor.
Het blijven interessante zaken, dat is zeker. Door verschillende omstandigheden ben ik al een poosje wat minder actief, maar hier wilde ik toch even voor uit mijn sluimertoestand komen. :D
---------------------
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door George Robinson »

MANOERAN of the Nederland Line at Vancouver, photos by Walter Frost, Vancouver Archives. Completed in 1922 by Forth S.B. at Alloa on the Forth, became AMSTELSLOT in 1956 and broken up in 1958.
MANOERAN1921_ForthAlloa_Frost2.jpg
MANOERAN1921_ForthAlloa_Frost2.jpg (112.81 KiB) 3357 keer bekeken
MANOERAN1921_ForthAlloa_Frost.jpg
MANOERAN1921_ForthAlloa_Frost.jpg (150.6 KiB) 3357 keer bekeken
Groeten
George in Hull
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

De S.M.N. had 4 schepen van deze klasse, t.w. resp.: srs."Madoera", "Manoeran", "Mapia" en "Moena".
De 1e drie schepen werden in 1933 van hun 4.850 ipk sterke triple expansie machine ontdaan en vervangen door twee door Werkspoor in licentie gebouwde Sulzer motoren, elk 7 cil., 2 takt, met een totaal vermogen van 6.500 apk. Wel werd gewoon één schroef aangehouden. Ook werden de schepen voorzien van een z.g. Mayer steven.
Het srs."Moena" werd niet verbouwd en op 24 september 1942 werd zij door de "U 162" getorpedeerd en verging.
De "Mapia" ging in 1959 naar de sloper in Hongkong.
De Madoera" heeft van 1956 tot 1957 als "Amstelwal" voor de Reederij Amsterdam, ( S.M.N. dochter ), gevaren. Hierna werd zij weer aan de S.M.N. terug gegeven en als "Madoera" na korte tijd verkocht voor de sloop.
Met de "Manoeran" ging het eigenlijk hetzelfde. Zij voer van 1956 tot 1957 als "Amstelslot" voor de Reederij Amsterdam, waarna ze als "Manoeran" terug naar de S.M.N. ging, die haar kort hierop ook naar de sloper verkocht.
Op de foto's die George plaatste is de "Manoeran" te zien terwijl ze in de Java Pacific Lijn voer. Zie hiervoor de blauwe diamant met de witte letters J P L in de zwarte schoorsteen. Ondanks dat deze schepen het in de W.O.II zwaar gehad hebben, hebben ze toch een nette leeftijd voor een lijnvaartvrachtschip weten te bereiken.

m.v.g., Roy
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door George Robinson »

HOLLANDS DREEF, 1962 from Boele's for KPM, seen here at Vancouver in 1963, photo by Walter Frost, City of Vancouver Archives.
Hollands_Dreef_Frost.jpg
Hollands_Dreef_Frost.jpg (92.94 KiB) 3183 keer bekeken
Groeten
George in Hull
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door George Robinson »

Rotterdam Lloyd's KOTA-INTEN at Vancouver in 04/1934, built in 1927 by Fijenoord, Rotterdam. City of Vancouver Archives, Walter Frost.
KOTA-INTEN_2504341_Frost.jpg
KOTA-INTEN_2504341_Frost.jpg (144.57 KiB) 2945 keer bekeken
Groeten
George in Hull
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

De "Hollands Dreef" die George ons afgelopen zondag heeft laten zien, was het 3e schip uit een serie van drie schepen.
Deze drie bulkcarriers waren voorzien van masten en laadbomen, maar geen zware spier. Dit maakte deze schepen geschikt voor zowel bulklading als stukgoed verschepingen.
Ze waren eigendom van de K.P.M., die ze door hun 100 % dochter Hollandse Vrachtvaart Maatschappij, ( H.V.M.) liet berederen.
Deze drie schepen werden achtereenvolgens door drie verschillende werven opgeleverd.
"Hollands Duin", opl.; 17 nov.-'61, geb.; N.V. C. van der Giessen & Zonen, Krimpen a/d. IJssel, b.no.: 807.
"Hollands Diep", opl.; 24 nov.-'61, geb.; N.V. Scheepswerf "De Biesbosch", Dordrecht, b.no.: 393.
"Hollands Dreef", opl.; 01 sept.-'62, geb.; Boele's Scheepswerven & Machinefabriek, Bolnes, b.no.: 1000.
Wat ze ook overeenkwamen, ze hadden elk een door P.Smit Jr. in licentie gebouwde B.& W. van 5.400 apk., goed voor 13½ knopen.
Wat m.i. bijzonder was is gelegen in het feit dat ze ook 3 passagiers mee konden nemen en dat voor een massagoederen schip !?.
Deze gesloten shelterdekkers meetten ± 9.700 brt., bij een draagvermogen van 13.900 ton.

Na dit drietal heeft de K.P.M./ H.V.M. nog twee keer een bulkcarrier laten bouwen. Dat was de "Hollands Burcht" die bij Verolme, Alblasserdam gebouwd was en in sept.-'65 opgeleverd werd. De laatste was de "Hollands Brink" die maart 1970 in Japan opgeleverd werd.

Alle vijf schepen gingen per 1 juli 1970 over in het Nedlloyd verband en werden bij de bulkdochter H.B.T. ondergebracht.

De H.V.M. was 17 maart 1961 opgericht. De H.V.M. moet niet verward worden met de N.T.P.M. die op 30 maart 1953 ook door de K.P.M. opgericht was.

m.v.g., Roy.
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Da Silva »

Hollands Diep heeft volgens mij niet bij HBT gevaren. Het schip is één maand voor de fusie onder Argentijnse vlag gebracht.

Grt.

Mario
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

Volgens >mijn lijstjes< is de "Hollands Diep" in november 1970 verkocht.
De grote fusie is ook ouder dan 1 juli 1970. Echter, op 1 juli werden de vloten onder het management van de Kon. Nedlloyd / N.S.U. gebracht.
De tankers en de schepen voor het vervoer voor massagoederen werden bij de H.B.T. ondergebracht.
De "Hollands Diep" bleef wel eigendom van de K.P.M., maar ze werd berederd / bevracht door de H.B.T.

m.v.g., Roy
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door hank »

Volgens mij haalt Da Silva de Hollands Dreef en Hollands Diep door elkaar.
De Hollands Dreef is in Juni 1070 onder Argentijnse vlag gebracht.

Hank.
Plaats reactie