Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Zoals Bram ook al opmerkte 2 x laden en 2 x lossen in een week. Daarnaast nog bijna een dag gerepareerd, dan loopt het toch geweldig. Wel een week van 7 dagen :x dat dan weer wel.

Goed bezig Erik :D

Grt Wim
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Vliegende Vaart

Bericht door jan pont »

Vroeger kon je achterin de haven rond daar waar nu de jachthaven is, veel kunstmest gelost ongeveer waar jij nu zit te bieren, daar ttaat ook het oude spoorbrugje op de kant die vroeger over het kanaal lag, en pas op met uitvaren op de brughoogte als de sluis net leegloopt komt het water wat omhoog heb zo wel eens een stuurhut klem zien komen onder de brug over de invaart, was vroeger een klapbrugje wat werd bediend door de kastelein van het cafetje wat er bij stond
varen is een manier van leven
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Ook is die brug overal niet even hoog, oppassen Erik, ik heb daar ook al eens een hut gekraakt😩
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mbs gerrit jan
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mbs gerrit jan »

Als ik het goed zeg aan de kant van de campina het hoogst, met 5 meter komen we er normaal goed onderdoor. Tijdens het lossen kan je ook water laden, heb je de tank weer vol, en je zakt weer wat.
Johan van der Voet
Ms Solutio
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Tim76 »

Ik zie wel dat ik weer eens die kant op moet met de boot. Dat het veranderd was, dat wist ik wel, maar ik had het nog niet met eigen ogen aanschouwd. Wel een stukje van mijn jeugd verdwenen (spoorbrug, eiland)... :cry:

Groeten van Tim
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door PeterSchoeber »

Tim76 schreef: 27 mar 2018 19:06 Ik zie wel dat ik weer eens die kant op moet met de boot. Dat het veranderd was, dat wist ik wel, maar ik had het nog niet met eigen ogen aanschouwd. Wel een stukje van mijn jeugd verdwenen (spoorbrug, eiland)... :cry:

Groeten van Tim
Je gaat mij toch niet vertellen Tim dat jij wel eens met een (goederen)trein over de spoorbrug bij Veghel bent gereden. Zelf heb ik er meerdere malen met een excursietrein overheen gereden. Waar rails liggen kunnen treinen rijden was mijn lijfspreuk in de jaren '90 van de vorige eeuw toen ik vele tientallen treinexcursies heb georganiseerd.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Hallo Erik,

Lang gelost in Veghel of vond je het wel een mooi plaatsje? :D
Direct naar Werkendam....toch geen stukken? :evil:

grt Wim
mbs gerrit jan
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mbs gerrit jan »

Gaat niet zo hard daar, met 500 ton, verschilt wel per product, toch al snel een dag lossen..
Johan van der Voet
Ms Solutio
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Tim76 »

PeterSchoeber schreef: 27 mar 2018 22:22
Tim76 schreef: 27 mar 2018 19:06 Ik zie wel dat ik weer eens die kant op moet met de boot. Dat het veranderd was, dat wist ik wel, maar ik had het nog niet met eigen ogen aanschouwd. Wel een stukje van mijn jeugd verdwenen (spoorbrug, eiland)... :cry:

Groeten van Tim
Je gaat mij toch niet vertellen Tim dat jij wel eens met een (goederen)trein over de spoorbrug bij Veghel bent gereden. Zelf heb ik er meerdere malen met een excursietrein overheen gereden. Waar rails liggen kunnen treinen rijden was mijn lijfspreuk in de jaren '90 van de vorige eeuw toen ik vele tientallen treinexcursies heb georganiseerd.
Mijn spoorcarrière start pas in 2001, bij NS Reizigers, dus ik ben er nooit met een trein geweest, Peter. Als stond dat wel hoog op mijn verlanglijstje, maar ja, het komt er gewoon niet van en voor je het weet is het te laat. Maar mijn pa was schipper, en van de 30 reizen die we per jaar deden gingen er 25 naar Veghel en kwamen we standaard door de spoorbrug heen. Niet er overheen, wel er doorheen, dus :wink: En dat zul jij niet kunnen zeggen denk ik :P
Overigens deel ik je mening dat zolang er spoor ligt er ook treinen kunnen rijden. Jammer dat andere partijen daar doorgaans anders over denken... :?

Groeten van Tim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Láng liggen lossen in Veghel inderdaad.
Je ligt er prachtig, midden in het dorp. Maar je lost er met een zuigpijpje, en de losinstallatie is gedateerd en tráág. Zo'n 25ton per uur. Daarnaast is raapschroot niet echt een goede lading om met een zuigpijp te lossen, want het 'blijft staan'. Het zakt niet goed naar de zuigpijp toe zoals bijvoorbeeld tarwe of rijst. Dus moet de losser met een riek de raap los steken, en later met een bobcat bijrijden.
Een kraan zou beter zijn maar dat kan niet ivm overlast voor de buurt; stof en lawaai. Daarom moet je ook maar deels open leggen zodat er zo weinig mogelijk stof uit het ruim waait. We hadden maar vier luiken open, ook vanwege de regen gistermiddag.
Twee dagen liggen lossen, maandagmorgen begonnen en gisteravond half elf pas leeg.
De bobcat chauffeur was even niet zo handig en duwde de zuigpijp in een luik, met als gevolg een fikse deuk. Zelf met een blokje hout en vuistje recht geklopt.

We hadden al een nieuwe reis aangenomen om vanmiddag in Amsterdam sunpellets te laden voor Santes bij Lille. Maar we konden nooit op tijd in Amsterdam zijn, en morgen hebben ze geen tijd voor ons. En daarna werken ze blijkbaar niet ivm de feestdagen. Dus de reis is nu verschoven tot na de pasen.

Vanmorgen de hut laten zakken en alles laag gemaakt voor de lage brug over de ingang van de haven. Voor vertrek onze hoogte gemeten en we zouden ruim onder de brug door moeten kunnen. Daarom zonder ballast vertrokken. Maar het water stond wat hoger vanwege een schutting van de sluis Veghel, waardoor het uiteindelijk maar nét kon. De rechterkant van de bug is inderdaad iets hoger. Even een beetje gas erop om de speling groter te maken. Niet te lang anders loop je in de damwand tegenover de haven :lol:

Bij Schijndel de derde schutting. Verder de hele dag regen, dek gespoeld en ruim uitgespoten.

Omdat we ineens alle tijd hadden besloten een stuk dekwasleiding te gaan vervangen wat was doorgeroest. Daarom liggen we ongepland in Werkendam.
Daarnaast deed het computerscherm voor de Treso het vandaag opeens niet meer. De fabrikant zit toevallig in Werkendam, een geluk bij een ongeluk. Dat wordt morgenochtend even gefixt. Garantie want pas een paar maanden oud.

De plaatjes:
In de zeevaart zeg je dan; "met de gangway in de kroeg liggen"
In de zeevaart zeg je dan; "met de gangway in de kroeg liggen"
IMG_9220.jpg (240.9 KiB) 1549 keer bekeken
De Ohio gaat achteruit de haven uit.
De Ohio gaat achteruit de haven uit.
IMG_9223.jpg (196.05 KiB) 1549 keer bekeken
Zuigpijpje, lossen door een rietje..
Zuigpijpje, lossen door een rietje..
IMG_9228.jpg (231.75 KiB) 1549 keer bekeken
Mooi plaatje
Mooi plaatje
IMG_9231.jpg (195.33 KiB) 1549 keer bekeken
Bobcat erin, luiken eromheen dicht vanwege buurt-overlast en regen.
Bobcat erin, luiken eromheen dicht vanwege buurt-overlast en regen.
IMG_0003.jpg (188.59 KiB) 1556 keer bekeken
Raap blijft staan in steile bergen, het lijken de Himalaya's wel
Raap blijft staan in steile bergen, het lijken de Himalaya's wel
IMG_0004.jpg (245.55 KiB) 1556 keer bekeken
Steile pieken raap
Steile pieken raap
IMG_0005.jpg (207.27 KiB) 1556 keer bekeken
Deuk..
Deuk..
IMG_0007.jpg (162.18 KiB) 1556 keer bekeken
De zuigpijp in een luik geduwd
De zuigpijp in een luik geduwd
IMG_0008.jpg (152.22 KiB) 1556 keer bekeken
We vertrekken, weinig zicht met de hut in de laagste stand
We vertrekken, weinig zicht met de hut in de laagste stand
IMG_0009.jpg (151 KiB) 1556 keer bekeken
De mooie Dortmunder André uit Raamsdonksveer inmiddels onder de pijp
De mooie Dortmunder André uit Raamsdonksveer inmiddels onder de pijp
IMG_0010.jpg (159.98 KiB) 1556 keer bekeken
De Adrie-S ligt ook al te wachten.
De Adrie-S ligt ook al te wachten.
IMG_0011.jpg (206.8 KiB) 1556 keer bekeken
Krap onder de brug.
Krap onder de brug.
IMG_0012.jpg (138.17 KiB) 1556 keer bekeken
Plaats reactie