Ik hoop dat je de gebruiksvoorwaarden van het Gemeente archief van Amsterdam gelezen hebt
Beurtvaart
Re: Beurtvaart
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
In mijn onschuld heb ik daar niet op gelet Pieter maar geen nood ,ik heb ze gemaild en daarbij ook de bevindingen medegedeeld.
Wat zullen ze blij zijn daar in het verre Amsterdam....
Groeten
Jan
Wat zullen ze blij zijn daar in het verre Amsterdam....
Groeten
Jan
Re: Beurtvaart
Maak je geen zorgen: geen fotograaf bekend, ouder dan 75 jaar, d.w.z. vrij van rechten.
Beeldbanken claimen vaak zekere rechten en stellen vaak eisen zonder dat ze daar (bij MIJN weten) recht op hebben.
Beeldbanken claimen vaak zekere rechten en stellen vaak eisen zonder dat ze daar (bij MIJN weten) recht op hebben.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
Dan mogen ze dat Facebook,ook wel eens grondig controleren. overal weggehaald, zelfs mijn prive foto,s, zonder het te vragen. niet dat ik daarvan wakker lig, maar toch.
Re: Beurtvaart
Er kwam in Engeland nog een reactie op het Pickfords verhaal.
Er werd getwijfeld aan de juistheid van de afmetingen en ik moet zeggen bij nadere lezing heeft hij daarin wel gelijk.
Odd thing is no vessel named "Hawk" built in Amsterdam at that time appears in the British Mercantile Navy List whereas other motor barges built there for Pickfords are listed. eg "Wasp" (1906, 25grt). On reflection, I think Gijsha is probably right about the length of the vessel but she is much smaller than 195grt . Pickfords had a motor barge called "Bat" built in Amsterdam in 1912 which looks similar to the vessel in the picture but though 83ft long was only 74grt (comparison photo here: https://www.iowtodunkirk.com/wp-conte...08/MV-Bat2.jpg). This would all tend to cast doubt on the accuracy of the newspaper report. (Pickfords ran a freight service from Portsmouth to Ryde and Cowes on the Isle of Wight. A number of their vessels took part in the evacuation from Dunkirk, 1940, story here: https://www.isle-of-wight-memorials.o...ortdunkirk.htm )
Wel opvallend vind ik dat er meerdere schepen voor Pickfords in Amsterdam zijn gebouwd.
Kromhout was destijds ook wel bekend in Engeland en konden zo schip en motor leveren.
Uit;Kagen ,klippers ,werven en motoren;
Zoo deed in Augustus van 1906 de kleine motorvrachtboot "Wasp" gebouwd op " 't Kromhout "voor den dienst Portsmouth-eiland Wight,van Pickfords Ltd andermaal aan de betrouwbaarheids wedstrijden te Southampton mede,opnieuw met den eersten prijs als resultaat.
De firma Perman & co had al in die tijd de alleen vertegenwoordiging van Kromhout in het hele Britse rijk.
Groeten
Jan
De "Hawk "wordt op gegeven als 83 voet lang ,krap 25 meter als je op de foto de lengte van de mannen op 1,75 m stelt dan kom je voor het schip zelf op zo'n meter of 18 uit grofweg.
Dus dat kan niet kloppen met de maten van de "Hawk "
Dan zou het wellicht de "Wasp "zijn.
Er werd getwijfeld aan de juistheid van de afmetingen en ik moet zeggen bij nadere lezing heeft hij daarin wel gelijk.
Odd thing is no vessel named "Hawk" built in Amsterdam at that time appears in the British Mercantile Navy List whereas other motor barges built there for Pickfords are listed. eg "Wasp" (1906, 25grt). On reflection, I think Gijsha is probably right about the length of the vessel but she is much smaller than 195grt . Pickfords had a motor barge called "Bat" built in Amsterdam in 1912 which looks similar to the vessel in the picture but though 83ft long was only 74grt (comparison photo here: https://www.iowtodunkirk.com/wp-conte...08/MV-Bat2.jpg). This would all tend to cast doubt on the accuracy of the newspaper report. (Pickfords ran a freight service from Portsmouth to Ryde and Cowes on the Isle of Wight. A number of their vessels took part in the evacuation from Dunkirk, 1940, story here: https://www.isle-of-wight-memorials.o...ortdunkirk.htm )
Wel opvallend vind ik dat er meerdere schepen voor Pickfords in Amsterdam zijn gebouwd.
Kromhout was destijds ook wel bekend in Engeland en konden zo schip en motor leveren.
Uit;Kagen ,klippers ,werven en motoren;
Zoo deed in Augustus van 1906 de kleine motorvrachtboot "Wasp" gebouwd op " 't Kromhout "voor den dienst Portsmouth-eiland Wight,van Pickfords Ltd andermaal aan de betrouwbaarheids wedstrijden te Southampton mede,opnieuw met den eersten prijs als resultaat.
De firma Perman & co had al in die tijd de alleen vertegenwoordiging van Kromhout in het hele Britse rijk.
Groeten
Jan
De "Hawk "wordt op gegeven als 83 voet lang ,krap 25 meter als je op de foto de lengte van de mannen op 1,75 m stelt dan kom je voor het schip zelf op zo'n meter of 18 uit grofweg.
Dus dat kan niet kloppen met de maten van de "Hawk "
Dan zou het wellicht de "Wasp "zijn.
Re: Beurtvaart
Van Han Mannaert (beheerder van het Kromhout motoren archief) kreeg ik de navolgende reactie
en nog veel veel meer toen ik hem de kwestie voorlegde.
Hier alvast twee daarvan.
en deze had ik ook geplaatst -
Gelieve niet alles over het hele internet rond te strooien.
Ik doe dit voor het forum, niet voor Facebook, Pinterest of wat dan ook!
en nog veel veel meer toen ik hem de kwestie voorlegde.
Hij stuurde ook een aantal foto's.Han Mannaert schreef:
Perman en de Goedkoops waren langer dan 35 jaar grote vrienden.
Perman was dan ook importeur van Kromhout voor Engeland en Koloniën.
In eerste instantie bestelde hij schepen maar vooral motoren bij de Goedkoops.
Vanwege de komst van de invoerbelasting liet Perman in Engeland Kromhoutmotoren bouwen.
In mijn bestanden heb ik 2 van de genoemde schepen.
Helaas is er geen formele werflijst van de Kromhoutwerf aanwezig.
J.C. Westermann ( Kagen, Clippers, werven en motoren) heeft voor zijn boek getracht e.e.a. te achterhalen maar is niet erg succesvol geweest. Na 1911, de verkoop van de werf, heeft Goedkoop/Kromhout zelf geen schepen meer gebouwd doch wel op andere werven voor hun klanten laten bouwen.
Hier alvast twee daarvan.
en deze had ik ook geplaatst -
Gelieve niet alles over het hele internet rond te strooien.
Ik doe dit voor het forum, niet voor Facebook, Pinterest of wat dan ook!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
pieter mooi contacten verder voor niemand oke ook niet internet maar daar staan ze nu al
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Beurtvaart
Nog een paar plaatjes uit het archief van Han Mannaert.
Mocht het echt nodig zijn een enkele foto elders te plaatsen vergeet dan niet de bron: Archief Han Mannaert te vermelden.
- - - -
Mocht het echt nodig zijn een enkele foto elders te plaatsen vergeet dan niet de bron: Archief Han Mannaert te vermelden.
- - - -
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
-
Overdaad schaadt zeg men wel eens, maar of dat ook voor dit soort plaatjes geldt?
- - De Thames barge onder zeil krijgen jullie er gratis bij!
- Voor de zoekmachines:
Bouwnummer 471 Werf 't Kromhout 1905. Motorvrachtschip (beurtschip) WASP 18 ton groot.
Voorzien van een 30 EPK Kromhoutmotor. Gebouwd voor Pickfords, England.
Motor vermoedelijk 26 APK.
Motor type 2-RO-IV nr. 705 deze is vermoedelijk pas in mei 1911 geplaatst.
Een logische vraag is dan: wat heeft er dan eerder in gestaan?
IK zou het niet weten
- Artikel over Perman & Co
Overdaad schaadt zeg men wel eens, maar of dat ook voor dit soort plaatjes geldt?
- - De Thames barge onder zeil krijgen jullie er gratis bij!
- Voor de zoekmachines:
Bouwnummer 471 Werf 't Kromhout 1905. Motorvrachtschip (beurtschip) WASP 18 ton groot.
Voorzien van een 30 EPK Kromhoutmotor. Gebouwd voor Pickfords, England.
Motor vermoedelijk 26 APK.
Motor type 2-RO-IV nr. 705 deze is vermoedelijk pas in mei 1911 geplaatst.
Een logische vraag is dan: wat heeft er dan eerder in gestaan?
IK zou het niet weten
- Artikel over Perman & Co
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Beurtvaart
Al genoeg gezien?
Nee toch !!!
Nog wat over de beurtscheepjes WASP en KROM en over kromhout motoren!
En nog een pluim voor de Kromhout motoren door 'Westermann'
-
Nee toch !!!
Nog wat over de beurtscheepjes WASP en KROM en over kromhout motoren!
En nog een pluim voor de Kromhout motoren door 'Westermann'
-
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....