Wie weet?
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Dank je wel Geert om het allemaal te vinden.
In boeken over de scheepvaart (CPR) e.a. aan de Canadese westkust wordt deze boot
niet genoemd.
Wel de radersleepbot "BEAVER", maar die was van The Hudson Bay Company.
Hg
Jan.
In boeken over de scheepvaart (CPR) e.a. aan de Canadese westkust wordt deze boot
niet genoemd.
Wel de radersleepbot "BEAVER", maar die was van The Hudson Bay Company.
Hg
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Wie weet?
De BEAVER heeft inderdaad nooit in Canada gevaren.
Deze tekst ontving ik van een Britse correspondent:
No, BEAVER never went to Canada.
The context is that Elder Dempster Line (Alfred Lewis Jones) had a major passenger/mail/freight service between Liverpool and eastern Canada under the name Beaver Line (they were second only to the dominant Allan Line), and had in 1901 established their own towage operation at Liverpool - Mersey Towing Co Ltd. CPR long planned to run such services, but to feed their railway and be able to offer land-bridge service to Japan and Hong Kong (they had established those links from Vancouver some time earlier. In 1903 CPR succeeded in purchasing Beaver Line and its ships, and along with that came the Mersey Towing Co business. While the transtlantic ships which had been owned by Alfred Jones and various partners were transferred to the direct ownership of CPR, the tugs (including BEAVER) continued to be owned by Mersey Towing, which I assume became a subsidiary of CPR.
Later, in 1915, CPR demerged the North Atlantic operations (which by then were huge as they had secretly acquired Allan Line in 1906) into Canadian Pacific Ocean Services Ltd, though CPR remained the registered owner of the transatlantic ships. There was no change however in Mersey Towing, though it might well have become a subsidiary of CPOS.
Only two Mersey Towing tugs, GOPHER and MUSQUASH, crossed the Atlantic to Canada. They went in 1914 to work for Quebec Salvage & Wrecking Co, in which CPR were partners.
Groet,
Jaap.
Deze tekst ontving ik van een Britse correspondent:
No, BEAVER never went to Canada.
The context is that Elder Dempster Line (Alfred Lewis Jones) had a major passenger/mail/freight service between Liverpool and eastern Canada under the name Beaver Line (they were second only to the dominant Allan Line), and had in 1901 established their own towage operation at Liverpool - Mersey Towing Co Ltd. CPR long planned to run such services, but to feed their railway and be able to offer land-bridge service to Japan and Hong Kong (they had established those links from Vancouver some time earlier. In 1903 CPR succeeded in purchasing Beaver Line and its ships, and along with that came the Mersey Towing Co business. While the transtlantic ships which had been owned by Alfred Jones and various partners were transferred to the direct ownership of CPR, the tugs (including BEAVER) continued to be owned by Mersey Towing, which I assume became a subsidiary of CPR.
Later, in 1915, CPR demerged the North Atlantic operations (which by then were huge as they had secretly acquired Allan Line in 1906) into Canadian Pacific Ocean Services Ltd, though CPR remained the registered owner of the transatlantic ships. There was no change however in Mersey Towing, though it might well have become a subsidiary of CPOS.
Only two Mersey Towing tugs, GOPHER and MUSQUASH, crossed the Atlantic to Canada. They went in 1914 to work for Quebec Salvage & Wrecking Co, in which CPR were partners.
Groet,
Jaap.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Dank je wel Jaap voor het plaatsen.
HG
Jan.
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Wie weet?
Wie weet wat ze gaan doen met de Varnebank ex Pallas
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 22 mar 2015 08:20
Re: Wie weet?
Ik heb in begin 1970 tot 1972 gevaren met de Allemannia van Ommeren, het traject Ludwigshafen - Karlsruhe gevaren samen met de Batavia dit altijd met de zelfde sleepboten namelijk de Hans-Peter uit Manheim en de Jupiter uit Leimersheim beide boten van firma Peter Kuhnle uit Manheim, de gegevens van die 2 heb ik terug gevonden.
Maar er waren ook nog 2 van een andere firma hierbij betrokken met o.a, de Emmy, een boot van 1000 PK en van die zelfde firma een haven bootje de Adam van 350 PK? die laatste bracht ons meestal de haven van Mundenheim uit of in
De Emmy was een zwarte boot met 1 of 2 rode biesjes in de pijp en de Adam was van de zelfde firma verder ook helemaal zwart.
Heeft iemand over de Emmy en Adam gegevens?? of wellicht foto's??
Als er een beetje was in het water zat kreeg de Allemannnia 2000 ton de Hans-Peter en de Jupiter en de Batavia 1500 ton de Emmy
Groet, Bart
Maar er waren ook nog 2 van een andere firma hierbij betrokken met o.a, de Emmy, een boot van 1000 PK en van die zelfde firma een haven bootje de Adam van 350 PK? die laatste bracht ons meestal de haven van Mundenheim uit of in
De Emmy was een zwarte boot met 1 of 2 rode biesjes in de pijp en de Adam was van de zelfde firma verder ook helemaal zwart.
Heeft iemand over de Emmy en Adam gegevens?? of wellicht foto's??
Als er een beetje was in het water zat kreeg de Allemannnia 2000 ton de Hans-Peter en de Jupiter en de Batavia 1500 ton de Emmy
Groet, Bart
Re: Wie weet?
Volgens IVR 1963 waren de EMMY en ADAM eigendom van Adam Frank Schleppschiffahrt . Mannnheim.
De EMMY werd in 1925 gebouwd bij Boele, Bolnes, 29 x 6,25 x 1,30 m. 600 apk. M.W.M. uit 1954.
De ADAM werd in 1908 gebouwd bij Burgerhout, Rotterdam, 24 x 5,65 x 1,30 m., 350 apk. K.H.D. uit ?
Groet, Jaap.
De EMMY werd in 1925 gebouwd bij Boele, Bolnes, 29 x 6,25 x 1,30 m. 600 apk. M.W.M. uit 1954.
De ADAM werd in 1908 gebouwd bij Burgerhout, Rotterdam, 24 x 5,65 x 1,30 m., 350 apk. K.H.D. uit ?
Groet, Jaap.
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 22 mar 2015 08:20
Re: Wie weet?
Jaap, bedankt voor de info
alleen IVR is dat een data site?
alleen IVR is dat een data site?
Re: Wie weet?
Het is het register van de Internationale Vereniging 'Het Rijnschepenregister" I.V.R., dat bijna jaarlijks werd gepubliceerd.
Een dik register.
Een dik register.
Re: Wie weet?
Ik zou graag de officiele benaming willen weten van de sleepstrang geleider.
Iemand een idee.
Bij voorbaat dank.
Vult u rustig aan, het kost u niets!