HET TIELSE REK.

Alles over binnenscheepvaart
Willem de Jong
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2015 17:38

HET TIELSE REK.

Bericht door Willem de Jong »

HET TIELSE REK.
Beste binnenschippers en betrokkenen bij de scheepvaart,
Van een schipvarend familielid heb ik gehoord dat het Tielse Rek voor schippers een berucht stuk riviergedeelte in de buurt van Dreumel is geweest. Ik wil hierover iets meer weten voor mijn onderzoek.
1) De naam Tielse Rek kom ik niet tegen in officiële stukken of op internet. Wordt deze naamsaanduiding van dat stukje rivier dan alleen onder schippers en in de scheepvaartwereld gebruikt?
2) Tussen welke plaatsen moet ik het Tielse Rek lokaliseren: tussen Druten en Zaltbommel?, tussen Druten en Wamel?, tussen Tiel en Zaltbommel?, tussen Tiel en Rossum?, tussen Wamel en Rossum? of alleen de strook langs Dreumel?
3) Of “past” het Tielse Rek in één of meerdere riviervakken/ kwartieren/ raaipalen.
4) Kent iemand van u verhalen van vroeger (toen er nog zeilboten en stoomboten waren) of van nog niet zo lang geleden (met motorboten en slepen) over gebeurtenissen of omstandigheden zich op het Tielse Rek afgespeeld hebben? Vroeger waren er aldaar veel problemen met zandbanken (bij laagwater), maar ik heb begrepen dat verraderlijke stromingen en een sterke tegenwind uit het westen ook voor scheepvaartproblemen zorgden.
Als u iets weet dan wil ik dat graag vernemen. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Willem Hol (76 jr./ 's-Hertogenbosch)
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: HET TIELSE REK.

Bericht door Fluks »

Zoals ik al meer vermeld heb vertelde mijn grootvader wel eens,dat hij 14 dagen ten anker heeft gelegen om op een gunstige wind te wachten,om het Tielse rak te bezeilen.
Groeten,Arie.
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: HET TIELSE REK.

Bericht door enterprise »

ken die verhalen , Rossum is niet te bezeilen weet ik nog van mijn vader.
Tielse rak valt daar zeker ook onder ,zou van boven Zaltbommel tot de Passewaai kunnen zijn.
wat den jij er van Kees?
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: HET TIELSE REK.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik heb dat van mijn vader ook wel gehoord, Dat het Tielse rak slecht te bezeilen was maar het hoe en waarom weet ik er ook niet van.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: HET TIELSE REK.

Bericht door Kapitein Spok »

Kees je zegt: "Ik heb dat van mijn vader ook wel gehoord, Dat het Tielse rak slecht te bezeilen was ".
ik zou bijna zeggen: "Dan hebben we dezelfde vader", maar wat erger is: Het hoe en waarom weet ik er ook niet van.

Of het de enige waarheid is weet ik niet, maar "bij ons" was het Tielse rak de rivier tussen Tiel en de Schans (St Andries)
Wat ik wel weet is dat het met wind ook een slecht stuk zou zijn voor wat betreft golfslag.

Als ik dan ga filosoferen en van één en één twee maak, kom ik op het volgende.
Het is het stuk Waal dat het minst oost west stroomt, oftewel waar de westenwind het meest dwars op staat.
Er van uitgaande dat er meestal toch wel een west-kantje aan de wind zit moet je dit stuk dus strek laveren, in combinatie met ondieptes en relatief sterke stroom ( het is een lang recht stuk) zal dat niet meevallen.
basr
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2010 22:56

Re: HET TIELSE REK.

Bericht door basr »

goede morgen
wat ik gehoord heb over het Tielse rek
dat is dat je bijvoorbeeld bij veel wind
heel de waal af kon varen met een geladen
klipper maar dat je hem dicht moest leggen
voor het Tielse rek ivb met de golven
gr Bas de Ruijter
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: HET TIELSE REK.

Bericht door pieter53 »

Over Dreumel en de scheepvaart aldaar is meer te lezen op:
https://www.tremele.nl/Beroepen/Schipper ... _index.htm
Op het ogenblik drie bestanden op PDF formaat.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: HET TIELSE REK.

Bericht door pieter53 »

In het document over de Vergeten Loodsen wordt er over gesproken dat er op dat stuk rivier soms wel 800 schepen lagen te wachten.
Nu gaat het wel over een stuk van een kilometer of vijf en waren de meeste schepen waarschijnlijk niet heel groot,
maar de rivier was bij laag water natuurlijk ook niet erg breed meer.
Bovendien scheen er een stuk zo nauw te zijn dat daar geen schepen konden liggen.
Dus:
Is een aantal van 800 schepen overdreven of zou men met een beetje inschikkelijkheid dat toch kunnen bergen.
(Voor de rivierkaarten van die tijd zie de in het document gegeven links.)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: HET TIELSE REK.

Bericht door d`oude schipper »

Even een kleine reactie op het onderwerp Tielse rek met vragen van onderzoeker de heer Willem Hol.
Wat mij als oud- oud schipper altijd bij gebleven is over het stuk Waal bij Tiel het volgende.
Om te beginnen is het niet volgens mij, het Tielse rek maar het Tielse rak, misschien is daar dan wel wat over te vinden op internet.
En waar ik alleen over lees is dat het slecht te bezeilen zou zijn geweest maar ik lees niks over de gierpont van Tiel en dat is juist iets dat mijn vader vroeger zo vreesde. opvarig was dat stroomopwaarts en liepen vroeger met ons sleepscheepje slechts met een paar kilometers per uur maar stroomafwaarts voor toen met een hoge snelheid, nou ja hoge snelheid wel wat sneller dan zou ik maar zeggen. En dan zag hij in de verte de volgens mij zeven scheepjes van de gierpont met de enorme lange staalkabel met aan de bovenzijde het anker en aan de onderzijde de gierpont. De kabel lag over de bootjes om hem uit het water te houden. Als men dus afvarig aankwam en men zag de pont aan de Tielse kant tegen de wal liggen hield men bakboord van het voorste bootje aan maar bij druk verkeer op de pont schoot hij soms nog snel voor je over en dan werd het met toen nog ons liggend stuurrad draaiend en de sleepboot volgend naar stuurboord om de Tielse kant te passeren. Nee niks voor mijn vader. Veel te snel.
Hij had het niet zo op bepaalde stukken vaarweg, de brug bij Wezel kort na de oorlog toen de brug nog half in het water lag opgeblazen of gebombardeerd. De sluis van Kembs ook niks voor hem. Zoveel verval of stijgen , bah ......
Maar wat mij opviel met het artikel het Tielse rek, geen mens schreef er iets over de gierpont.
Vond geen mens dat erg dat pontje van Tiel of was ieder het al vergeten of zelfs niet meer mee gemaakt
In mijn gedachten zie ik de pont nog met zwaarden om meer grip te krijgen op de stroom maar wat ik niet meer weet is wat voor signalen werden er gegeven. Dat zullen wel vlaggen geweest zijn .
Tot zo ver wat ik mij nog herinner uit lang vervlogen tijden.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: HET TIELSE REK.

Bericht door Kapitein Spok »

Maar wat mij opviel met het artikel het Tielse rek, geen mens schreef er iets over de gierpont.
Vond geen mens dat erg dat pontje van Tiel of was ieder het al vergeten of zelfs niet meer mee gemaakt

"d'oude schipper", ga er maar gerust van uit dat er onder de forumleden weinigen zullen zijn die de gierpont in Tiel nog met eigen ogen hebben gezien.
Na wat gegoogle kom ik tot de vaststelling dat deze tot ca. 1956/1957 heeft gevaren. Dus de scheepsjongen die hem nog heeft zien varen is nu ook al minstens 75. En de man die dat als schipper nog op het netvlies heeft gaat naar de negentig. En in die leeftijd categorie ken ik op dit forum alleen maar: U! d'oude schipper

Maar daarom is het juist extra fijn dat u toch de moeite genomen hebt om te reageren. Ik ben dan wel niet betrokken bij de studie naar het Tielse rek/rak, maar daarom is het voor mij toch wel een interessant onderwerp waarbij elke informatie het plaatje completer maakt.

Ik kan alleen maar zeggen schroom niet uw kennis en herinneringen hier met ons snotneuzen te delen.
Groetend Theo
Plaats reactie