In de binnenvaart zou je dan ook kunnen denken aan zoiets.
Ik meen dat ook de oude ponten in Amsterdam zo genoemd werden.......
Foto: archief Amsterdam object 010018000146 fragment.Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Niet Amsterdam, maar Rotterdam.
Zie: https://www.rovm-digitaal.nl/watervervo ... ervervoer/ (klein eindje scrollen)
Zie: https://www.rovm-digitaal.nl/watervervo ... ervervoer/ (klein eindje scrollen)
Het begon met een zeilpont. In 1828 begon een stoomboot de verbindingen te onderhouden. Vanwege de vorm en lage ligging op het water kreeg deze raderboot de bijnaam ‘De Platluis’.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Vandaag uiteindelijk toch nog een stuk gevaren.
Eerst op de fiets naar de supermarkt. Het schip heeft wel een koelkast maar geen vriezer dus we moeten regelmatig verse spullen kopen. Maar dan kom je de wal nog eens op dus ik vind dat geen probleem.
Het is nog best een druk dorp met veel winkels.
En een museum voor liefhebbers: Daar zal Leo vast wel eens voor gestopt zijn.
In de oude Leiebocht lag nog een oude sluis: Plaatje van hoe we er bij lagen in Menen. Twee voortouwen gezet vanwege de stroom. Je ziet dat we het stuurboord naambord nog niet terug gehangen hebben. Eerst ergens carrosserieringen kopen.
En de oplettende lezer ziet dat de stuurboord zaling van de voormast gesneuveld is. Dat heb ik zelf gedaan met het rechtop zetten van de mast, vlaggenlijn stond te strak
Terug aan boord een appje van Marco; "waarom koop je de sluis Menen niet?". Ik dacht dat je dat lang van tevoren moest aanvragen via email of zo. De sluis gebeld en er nam zowaar iemand op. De sluiswachter was aanwezig want hij moest vandaag de grote schepen wegschutten die gisteren in de stremming lagen. Schutten bleek 60€ te kosten. Mijn vaste kosten per dag zijn een stuk hoger, dus voor dat bedrag een verlette dag bespaard en gaan varen. Nog steeds veel stroom, maar de was was eruit. Menen dus betaald maar Comines was gratis want dat ligt net in Wallonie.
In Wervik zou volgens Verberght de laagste brug liggen (4,72m) maar die is recent vervangen door een nieuwe hoge brug. Vooruitgang
In het smalle stuk beneden Comines stond veel tegenstroom, en we liepen er nog maar 4,5km/uur, met een toerental waarmee ik normaal 10km harder loop. Gelukkig geen tegenvaart want dan moet je wachten want het is daar echt te smal om elkaar te passeren.
Bij Deulemont gaat het over in le canal de la Deule. De Leie, of Lys op z'n Frans, gaat daar naar rechts maar is spitsenmaat.
Toen waren we ook veel tegenstroom kwijt. Ik dacht dat ik een Tresco abonnement had inclusief Noord Frankrijk maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik had vooraf wel gekeken,
en als je uitgezoomd kijkt zie je de steden en wateren wel. Maar wanneer je inzoomt verdwijnt alle detail. Tresco gemaild maar we hebben de boeken van Verberght tenslotte ook nog dus geen stress. Ecluse Quesnoy was de eerste van de Franse sluizen, en die zijn ook gratis en draaien op zondag tot 18:00.
Wambrechies gepasseerd waar ik met de Janna ooit eens gelegen heb, op weg naar een evenement in Lille. Als Koos meeleest weet hij dat nog wel.
Vaarweg onderhoud loopt wat achter hier. Overal borden dat je zoveel meter moet afhouden. Je zou ook kunnen baggeren maar zo'n bord is natuurlijk veel goedkoper.. Verderop lag een van de mooiste Nederlandse binnenschepen die ik ken, ik herkende 'm van veraf. Helaas uitgevaren. Ik wacht de reacties van de kenners even af voor de naam
Bij Lille was vroeger veel meer bedrijvigheid dan nu. Voor ecluse le Grand Carré even liggen drijven, geschut en in Lille blijven liggen om zes uur. De palen aan het park over stuurboord geprobeerd maar daar stond niet genoeg water dus toen daar tegenover gaan liggen. Iets voorbij waar de Mastodont lag op Leo's foto's. Dat plekje was bezet door iets wat op een kruising tussen een spits en een onderzeeër leek. Bizar bouwsel. Zonder tegenslag moeten we morgen Arques wel kunnen halen.
Eerst op de fiets naar de supermarkt. Het schip heeft wel een koelkast maar geen vriezer dus we moeten regelmatig verse spullen kopen. Maar dan kom je de wal nog eens op dus ik vind dat geen probleem.
Het is nog best een druk dorp met veel winkels.
En een museum voor liefhebbers: Daar zal Leo vast wel eens voor gestopt zijn.
In de oude Leiebocht lag nog een oude sluis: Plaatje van hoe we er bij lagen in Menen. Twee voortouwen gezet vanwege de stroom. Je ziet dat we het stuurboord naambord nog niet terug gehangen hebben. Eerst ergens carrosserieringen kopen.
En de oplettende lezer ziet dat de stuurboord zaling van de voormast gesneuveld is. Dat heb ik zelf gedaan met het rechtop zetten van de mast, vlaggenlijn stond te strak
Terug aan boord een appje van Marco; "waarom koop je de sluis Menen niet?". Ik dacht dat je dat lang van tevoren moest aanvragen via email of zo. De sluis gebeld en er nam zowaar iemand op. De sluiswachter was aanwezig want hij moest vandaag de grote schepen wegschutten die gisteren in de stremming lagen. Schutten bleek 60€ te kosten. Mijn vaste kosten per dag zijn een stuk hoger, dus voor dat bedrag een verlette dag bespaard en gaan varen. Nog steeds veel stroom, maar de was was eruit. Menen dus betaald maar Comines was gratis want dat ligt net in Wallonie.
In Wervik zou volgens Verberght de laagste brug liggen (4,72m) maar die is recent vervangen door een nieuwe hoge brug. Vooruitgang
In het smalle stuk beneden Comines stond veel tegenstroom, en we liepen er nog maar 4,5km/uur, met een toerental waarmee ik normaal 10km harder loop. Gelukkig geen tegenvaart want dan moet je wachten want het is daar echt te smal om elkaar te passeren.
Bij Deulemont gaat het over in le canal de la Deule. De Leie, of Lys op z'n Frans, gaat daar naar rechts maar is spitsenmaat.
Toen waren we ook veel tegenstroom kwijt. Ik dacht dat ik een Tresco abonnement had inclusief Noord Frankrijk maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik had vooraf wel gekeken,
en als je uitgezoomd kijkt zie je de steden en wateren wel. Maar wanneer je inzoomt verdwijnt alle detail. Tresco gemaild maar we hebben de boeken van Verberght tenslotte ook nog dus geen stress. Ecluse Quesnoy was de eerste van de Franse sluizen, en die zijn ook gratis en draaien op zondag tot 18:00.
Wambrechies gepasseerd waar ik met de Janna ooit eens gelegen heb, op weg naar een evenement in Lille. Als Koos meeleest weet hij dat nog wel.
Vaarweg onderhoud loopt wat achter hier. Overal borden dat je zoveel meter moet afhouden. Je zou ook kunnen baggeren maar zo'n bord is natuurlijk veel goedkoper.. Verderop lag een van de mooiste Nederlandse binnenschepen die ik ken, ik herkende 'm van veraf. Helaas uitgevaren. Ik wacht de reacties van de kenners even af voor de naam
Bij Lille was vroeger veel meer bedrijvigheid dan nu. Voor ecluse le Grand Carré even liggen drijven, geschut en in Lille blijven liggen om zes uur. De palen aan het park over stuurboord geprobeerd maar daar stond niet genoeg water dus toen daar tegenover gaan liggen. Iets voorbij waar de Mastodont lag op Leo's foto's. Dat plekje was bezet door iets wat op een kruising tussen een spits en een onderzeeër leek. Bizar bouwsel. Zonder tegenslag moeten we morgen Arques wel kunnen halen.
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Zo, Erik nog een mooi stukje gevaren vandaag, inderdaad normaal kom je morgen makkelijk op je losplaats zonder tegenslag in In Marquette net beneden Lille heb ik ook nog eens mout geladen voor de Grosch in Enschedé.
Toevallig heb ik heb van daag nog gehad met iemand over grote luxemotor, jaren lang gevaren als PELIKAAN, dan weten we nu waar die ligt. Doet de piloot het goed? zijn best kleffere jongens bij Eprom, kwam mijn piloot ook van daan. Goeie stoom verder.
Groet, Kees.
Toevallig heb ik heb van daag nog gehad met iemand over grote luxemotor, jaren lang gevaren als PELIKAAN, dan weten we nu waar die ligt. Doet de piloot het goed? zijn best kleffere jongens bij Eprom, kwam mijn piloot ook van daan. Goeie stoom verder.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
Kees, die nieuwe bedieningsunit van de piloot is een wéreld van verschil. Hij stuurt zoals een piloot zou moeten sturen. Helemaal blij mee. Die mannen van Eprom weten inderdaad wat ze doen.
En die Pelikaan, dat was natuurlijk een inkoppertje voor jou hé
En die Pelikaan, dat was natuurlijk een inkoppertje voor jou hé
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
Bij deze kraan in het verre verleden nog zand gelost.
Re: Vliegende Vaart
Vandaag dan eindelijk op onze bestemming aangekomen. Extra veel foto's gemaakt onderweg want ik begrijp dat lang niet alle forumleden hier wel eens geweest zijn.
Weg uit een nog donker Lille.
Rustig onderweg, slechts af en toe tegenvaart. Relaxt varen hier, afgezien van de wat lage bruggen. Maar als je je hoogte zeker weet dan ga je er steeds rustiger onder door.
Ruim water en ook diep genoeg, we konden hier en daar bijna 11km/uur draaien.
Contact met Tresco; en die mailden een code waardoor ik toch weer een kaart had. Wel zo relaxt.
Ik laat de foto's het verhaal vertellen: Bij Arques een oude rivierarm in en aan het eind afgemeerd. De invaart was vrij droog maar we kwamen er in.
Om zes uur Feierabend of hoe je dat in het Frans ook zegt
Weg uit een nog donker Lille.
Rustig onderweg, slechts af en toe tegenvaart. Relaxt varen hier, afgezien van de wat lage bruggen. Maar als je je hoogte zeker weet dan ga je er steeds rustiger onder door.
Ruim water en ook diep genoeg, we konden hier en daar bijna 11km/uur draaien.
Contact met Tresco; en die mailden een code waardoor ik toch weer een kaart had. Wel zo relaxt.
Ik laat de foto's het verhaal vertellen: Bij Arques een oude rivierarm in en aan het eind afgemeerd. De invaart was vrij droog maar we kwamen er in.
Om zes uur Feierabend of hoe je dat in het Frans ook zegt
Re: Vliegende Vaart
Mooi...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
- Locatie: Rotterdam
Re: Vliegende Vaart
Interessant reportage Janna en leerzaam
Groet Arnold.,
Groet Arnold.,