Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Fluks schreef: 30 dec 2017 09:48 Mijn mening over het zo ophangen van wrijfhouten is,dat ik het gevaarlijk vindt.Ooit is een collega van mij dodelijk verongelukt,omdat hij zo‘n wrijfhout dat ergens achter bleef haken tegen zijn hoofd kreeg.
Mag ik vragen wat er gevaarlijk aan is?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Die wrijfhouten hebben nog al eens de neiging ergens achter te blijven haken b.v. relingwerk e.d.
Groeten,Arie.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door kajoe »

ach wij vonden geregeld afgerukte wrijfhouten en ook van die kunststof dingen hier op de sluis kanten op de deur hoofden en in het water ,openstaande sluis en bij harde wind ging het dus wel eens mis meestal in de nacht tja 16 meter breed he ,in mijn beginjaren legde ik ze dan maar op de leuningen van de deuren dan kon de liefhebber ze mee nemen ,latere jaren gingen ze de kachel in .
maar voor mijn kop heb ik ze nooit gehad .
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Ik ben lang geleden ook opgevoed met de leus, wrijfhouten binnenboord anders raken we ze kwijt.
Erger nog, wij mochten officieel in 12 mtr sluizen geen wrijfhouten (sorry Harry) gebruiken ivm uberbreite :x

grt Wim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik was me van geen kwaad bewust, nooit geweten dat dat wrijfhouten gevaarlijk konden zijn.
Begrijp ik goed dat ik m'n wrijfhouten moet binnenhalen tussen de sluizen in? Maar dan zijn ze toch niet gevaarlijk zou je zeggen. Als ik vaar mag ik hopen dat ik nergens zo dicht langs vaar dat ze ergens achter blijven steken.
En in de sluizen, wanneer ze inderdaad wel eens ergens achter blijven haken, heb ik ze juist nodig. Dus ik begrijp 'm nog niet helemaal.
Dat er een wrijfhout te laag hing zag ik ook, gesnapt :oops:

Hele mooie foto's trouwens Joost, bedankt 8)

Vandaag dan toch gelost, om half tien begonnen en om drie uur leeg. Mooi kraantje met een lange giek dus maar een keer verhaald.
Lossen
Lossen
IMG_8108.jpg (121.72 KiB) 1566 keer bekeken
Er dreigde regen dus niet gelijk alles open gelegd.

Ze gebruikten een bladblazer om de sunpellets 'bij te vegen'. :lol:
Sunpellet-blazer..
Sunpellet-blazer..
IMG_8110.jpg (165.08 KiB) 1566 keer bekeken
Werkt aardig maar er bleef desondanks veel van dat spul achter. Plakt tegen de den, en het lag op spantjes.
Veel stof, ook in m'n haar..

We waren het laatste schip wat ze deden, dus konden we na afloop mooi even blijven liggen om het ruim uit te spuiten. Vegen is gewoon meer werk. Het water laten staan om een beetje ballast te hebben. Want het waaide nogal vandaag.

Om half zes weg, de Zuid Willemsvaart en het Maximakanaal af. Op de Zuid Willemsvaart een paar bruggen waar ik de stuurhut een stukje voor heb laten zakken.
Op de open plekken flink opsturen om niet de wal in te waaien. Op het Maximakanaal mag je leeg maar 9km per uur omdat ze de beschoeiing niet goed genoeg gemaakt hebben. De stortsteen plus doek eronder spoelen hier en daar weg. Nieuw kanaal en gelijk al problemen :roll: Maar met 9km houdt ik 'm leeg en met deze wind niet uit de wal omdat er (nog) geen bomen langs staan. Dus maar een beetje gesmokkeld.

Maas op, Sint Andries door en de Waal op. Rustig op de rivier.
Tiel binnen geschut en op de remming blijven liggen.
Prins Bernhardsluis
Prins Bernhardsluis
IMG_8114.jpg (70.1 KiB) 1566 keer bekeken


Morgen doen we het laatste stukje naar Vreeswijk.

Dus de laatste reis van het jaar uitgelost. Op 30 november voor het eerst geladen, en vijf reizen gedaan. Ik mag niet klagen.
De factuur van de eerste reis is inmiddels betaald dus er komt nu geld binnen in plaats dat het eruit vliegt. :wink:
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Het gevaar van de wrijfhouten waarop gedoeld wordt,
zit hem vermoedelijk in de rek van de touwen waarmee ze opgehangen worden.
Dus dikke touwen met weinig rek gebruiken.

Als de heren bouwers/ontwerpers van kunstwerken er eens rekening mee gehouden zouden hebben,
dat schippers hun spulletje ook graag netjes willen houden, dan zouden er geen problemen zijn,
maar zoals zo vaak wordt er gebouwd naar wat op de tekentafel en de eindrekening het aardigst lijkt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wim Geerling »

Ik ben mij er van bewust dat ik misschien wel eens eigenwijs ben maar volgens mij zijn wrijfhouten om te gebruiken bij het afmeren. Dat er bij het afmeren wel eens een wrijfhout verspeeld kan worden is volgens mij ook een gegeven zo oud als de weg naar Rome. Dat wrijfhouten wel eens een gevaar op kunnen leveren is ook een feit, de houten bij ons achterop hadden toen wij het schip kochten ook een dus danige bevestiging dat er een risico was dat dat een keer een roefraam ging kosten. Bevestiging laten veranderen en probleem opgelost en er zullen altijd wel plekken zijn dat je ziet dat je de boel even binnen moet halen. Bij ons is dat bv de Arkervaartsluis als we daar de houtjes laten hangen weet ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ze er na de sluis niet meer hangen. Verder is het een kwestie van nadenken, zo heb ik een verschrikkelijke hekel aan wrijfhouten die aan handrelingen langs de denneboom geknoopt zitten, voor je het weet lig vooral in het donker een keer languit (of er naast) in het gangboord.

Groet Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Ik was me van geen kwaad bewust, nooit geweten dat dat wrijfhouten gevaarlijk konden zijn.

Eric, na bovenstaande vaststelling, is het gevaar dat in (het gebruik van) wrijfhouten schuilt voor jou een stuk kleiner geworden.
Immers, als je weet waar het gevaar zit, is het nog maar half zo groot.

Het probleem met een bevestiging zoals ik die op pag 101 zie is het volgende.
Wanneer het hout ergens achter blijft hangen, op het moment dat het nog niet "wrijft" en klem zit, zal het naar achteren (willen) schuiven. dat kan alleen maar wanneer het vorste touw breekt of het hout omhoog komt. Maar veel meer dan een paar centimeter extra lengt levert dat niet op. Dus in de tijd dat jouw schip die paar centimeter heeft afgelegd zit je wrijfhout bovenaan de boeiing.
Dat gaat dus "vliegens" vlug. En ik ga jou niet vertellen dat iets dat door de lucht vliegt niet à la minute stilhoudt.
Een wrijfhout aan een verticaal touwtje komt veel minder snel omhoog, omdat het als het ware een kwart cirkel kan maken.

In mijn jargon heb jij dit wrijfhout bevestigd als een "Neckarhout".
Dat is een lang hout dat aan een staaldraad aan stuurboord achter de voorbolders is bevestigd. Hoe lager het bevestigingspunt van die voorste draad zit hoe beter het op z'n plaats blijft. Sommige schippers hebben voor dat doel speciaals een bevestigingspunt in het bestek laten maken.

Maar hoe dan ook wrijfhouten zijn en blijven een noodzakelijk kwaad. En het is vooral belangrijk de gevaren te onderkennen. Bijvoorbeeld, wanneer je met veevoer bezig bent en het dek is ook nog nat, vergeet dan asjeblieft om ergens "effe gauw" een houtje tussen te houden, het heeft mijn moeder haar leven gekost.
Maar laat dit geen reden zijn om ook maar een seconde te twijfelen aan je vakmanschap als schipper. Dat heb je meer dan 100 pagina's lang keer op keer bewezen. En ik ben er van overtuigd dat er op dit ge-orakel van mij ook nog weer, en heel terecht, het nodige is af te dingen.

En over dingen gesproken: "DOE VOORAL JE DING, DAN GOE JE HET GOED"!. Misschien is dat ook wel een leuk motto voor 2018.
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Vliegende Vaart

Bericht door brander »

Janna schreef: 31 dec 2017 00:24 Om half zes weg, de Zuid Willemsvaart en het Maximakanaal af. Op de Zuid Willemsvaart een paar bruggen waar ik de stuurhut een stukje voor heb laten zakken.
Op de open plekken flink opsturen om niet de wal in te waaien. Op het Maximakanaal mag je leeg maar 9km per uur omdat ze de beschoeiing niet goed genoeg gemaakt hebben. De stortsteen plus doek eronder spoelen hier en daar weg. Nieuw kanaal en gelijk al problemen :roll: Maar met 9km houdt ik 'm leeg en met deze wind niet uit de wal omdat er (nog) geen bomen langs staan. Dus maar een beetje gesmokkeld.
Tijdens de aanleg van het kanaal werd dan ook door de aannemers-combinatie meermalen aangegeven dat het te krap was. Binnen het ruimtebeslag was een aanpassing toen niet meer mogelijk. Een budget voor een damwandoplossing was er ook niet.
Nu dus toch extra-kosten omdat er al snel problemen kwamen met de oevers van het kanaal. De aannemerscombinatie is daarom nu bezig door met zwaardere stortsteen te trachten het probleem van wegspoelende kanaalwandbedekking te tackelen.
P1320307.JPG
P1320307.JPG (173.82 KiB) 2044 keer bekeken
mk1.JPG
mk1.JPG (164.23 KiB) 2043 keer bekeken
Tussen Sluis Hintham en Sluis Empel zijn op de langste open stukken aan de westkant bomen geplant 3 rijen dik. Maar er is een oud gezegde.. Boompje groot, de planter dood. :shock:
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

dan zal ik hier het verlossende antwoord maar even geven
Ik dacht ,die Eric weet wel wat ik bedoel, en hij vind het wel geschikt zo
bemoei je met je eigen zaken ,of iets van gelijke strekking :lol:

Ik trof hem in Terneuzen voor de sluis waar hij tegen de wal af kon meren
mooi toch ,zou je denken
maar hij kwam niet tegen de wal
wat deed er op
hij was van de hoge kade in Deinze vertrokken
daar had hij met zijn lege boot tegen de muur gelegen ,en hij had heel professioneel zijn houten wrijfhoutjes tot op de waterlijn laten zakken
nu was hij vergeten om ze op te halen na dat hij vol was

het resultaat was dat de houtjes aan een lang eind mee werden gesleept
dat resulteerde dat de houtjes dwars in het water lagen zodat het schip als het ware twee kleine schoor boompjes had ,en zodoende de lengte van het houtje van de wal bleef
nadat de motor stil stond zei hij tegen mij dat het hem tegen viel dat hij niet tegen de wal kon met zijn diepgang
ik heb hem er op gewezen dat de wrijfhouten de boosdoeners waren
dus weer de motor gestart en loos in de touwen, om de houtjes weg te halen cq in de langs richting te hangen

nu kwam het volgende om de hoek kijken
hij had en heeft zo als u kunt zien de houtjes NIET aan zijn middenbolder vast gemaakt maar door het spiegat getrokken
het resultaat is dat de knopen zich vast hadden getrokken en dat zijn madam geen kans zag om die even snel los te maken
ik heb hem toen uitgelegd dat als hij het touwtje gewoon op de middenbolder vast zou maken dat hij dan altijd even snel zijn houtjes in kan halen ,op kan vieren ,of laten zakken
onnodig om er bij te zeggen dat je het losse eind van je wrijfhouttouw in de donker tegen kunt komen als het in je gangboord gespoeld is ,en dat je dan met een beetje geluk de temperatuur van het buiten boord water kan testen
dat heb je natuurlijk niet als je het het touwtje om je bolder draait :mrgreen:
ik meende dat hij het voordeel er wel van inzag

vandaar dat ik een opmerking maakte toen ik zag dat hij nog steeds rond vaart met het touwtje door het spiegat
zijn opmerking was ,dat zo als hij het nu doet de middenbolder altijd klaar staat om te gebruiken want er zit geen touwtje om heen
mooi toch :idea:

verder heb ik( omdat ik toch belerend bezig was ) het advies gegeven om het dikke touw wat aan zijn achterste kunststof wrijfhout zit aan de voorkant te verlengen zodat dat eind ook aan de grote achter bolder vast gemaakt kan worden
als het houtje pakt in een sluis is hij zijn reling kwijt
ook dat ging zijn aandacht krijgen zei hij
maar we zien het wel ,hij is zo druk als een klein baasje :mrgreen:

en voor die mensen die denken ,die Leo durft nog al wat te zeggen
ik heb hem in Terneuzen gevraagd of hij er mee zat dat ik hem af en toe wat zou jennen ,maar daar zat hij niet mee zei tie
ik kan wel een potje breken bij hem
ik heb hem nog net op tijd de tip gegeven om de klep van zijn WC goed dicht te doen voor dat hij door de oostsluis van Terneuzen ging
anders had hij de Fecaliën van het plafond kunnen schrapen
een mooie jaar wisseling voor u allen ,en tot de volgende ronde
gr
leo
Plaats reactie