Munitieschepen "stilliggend".

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door kabo »

Wellicht was in het begin de munitie Nederlands. Toen wij daar lagen was alle munitie van het Duitse leger. Er was in Leeuwarden een kleine groep Duitse officieren en manschappen gelegerd in de kazerne daar. Die Duitsers hadden ook een aantal jeeps en Magirus trucks bij zich en een schottelboot voor het sleepwerk tijdens het laden en lossen en het overige werk. Munitie werd over de weg door de Duitsers aangevoerd en ook over het water door overslagschepen. De Nederlanders zorgden er voor dat er scheepsruimte was en de Vaartuigendienst zorgde voor het sleepwerk. Duitsland betaalde als Navo lid alles voor wat er in het Noorden gebeurde. In het Zuiden weet ik niet. Later werd veel munitie in Den Helder in bunkers opgeslagen. Wij hebben daar ook gelost.
gr.Bas
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door teerkwast »

Ik weet wel, dat er een munitie fabriek geweest is in Muiden. Maar of daar schepen geladen of gelost werden?
Ik kan er natuurlijk naast zitten, is ook al een dag of drie geleden.
Afbeelding
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door kabo »

Een grote munitiefabriek stond op de kop van de invaart aan de Zaan in Zaandam. De Hembrug. Wij moesten daar lege kardoezen lossen vanaf Vlieland Die werden daar gebruikt op oefenterreinen van Defensie.
gr.Bas
Contessa
Berichten: 284
Lid geworden op: 10 dec 2009 12:41

Re: Munitieschepen "stilliggend".

Bericht door Contessa »

teerkwast schreef: 29 nov 2017 21:24 Ik weet wel, dat er een munitie fabriek geweest is in Muiden. Maar of daar schepen geladen of gelost werden?
Ik kan er natuurlijk naast zitten, is ook al een dag of drie geleden.
In Muiden kwamen regelmatig munitieschepen voor de wal. Ik weet wel, dat er werd gelost, maar van laden weet ik het niet meer :-(
vr.gr. Contessa

Gezien vanaf de Dancing Queen

Afbeelding
Plaats reactie