Wie weet?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Bedankt Ben.
Ik vond de gegevens in het jubileum boek."De Rederij 1908-2008".
Ook het boek "Schepen, Schelpen,Schuitengat" staat bij mijn in de boekenkast.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Wie weet?

Bericht door Geert D »

Voor zo ver mij bekend was de VM van de Bornrif toch 200 pk?
Ik heb vroeger een poosje bij Doeksen rond gesprongen,ook wel op de Bornrif en toen werd hij uit gescholden voor 200 pk?
Ongeveer in de zelfde tijd,denk iets later kwamen de Tiger en de Lion ook bij de firma,deze twee boten werden gebruikt om de mud van de boortoren
Bill Dordan? naar zee te brengen.
Deze stond toen in de buurt van Hoorn,ik dacht dat deze boten daar al waren verhuurd toen ze over zijn genomen door doeksen.
Daar werden wij op een zeker moment plotseling naar toe gestuurd om ze te bemannen.
De Tiger stond ook een VM in dacht 360 pk omkeerbaar,zo af en toe weigerde hij wel eens om om te keren. de boot trok hard.
De Lion stond een Modag in 900 pk omkeerbaar ,altans dat wilden ze je doen geloven bij doeksen, daar zaten wel een paar ezels bij.
ook deze boten hadden bij monopool gevaren, ze hebben volgens mijn schoon vader ook op de rivier gevaren,hij kon ze wel.
Dit boortorentje heeft ook op het wad rond gezworven, oa onder vlieland, de west meep enz.
De IJsselmeer en nog twee boten hebben dit werk ook gedaan.
gr. geert
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Geert, het waren althans de "Bornrif" kwam vam Minden en de oude naam was "D301".

Wat betreft de "IJselmeer" zal ik eens aan Henk Pijman vragen.
Zijn vader heeft daar op gevaren en Henk ook.

Hg
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Hier de andere twee boten genoemd hier boven door Geert.

Afbeelding
TIGER

Geb. Scheepswerf Bodewes & Dutner/1940.
Afm. 24,18x4,94x1,70 mtr.
Verm. 1x 4tew 6Cy Deutz RV6M345/300 PK.


Afbeelding
LION

Geb.Scheepswerf "Industrie" v/h Gebr. Boot/1943.
Afm. 22,80x5,16x2,03 mtr.
Verm. 1x 2tew 8Cy. Modag R8-3-233/750 PK.

Foto" eig.coll.
Info: Schepen, Schelpen, Schuitengat
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Wie weet?

Bericht door joop 1 »

ze rommelen nog al eens met pk.s zo ook met de modag en inderdaad die 4 cyl deutz was 200 pk d bekende 4 cyl VM word vaak voor 240 en hier zelfs voor 280 opgegeven
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Johan D
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2017 22:10

Re: Wie weet?

Bericht door Johan D »

Hierbij nog een plaatje uit 1967 van de 4 cil. Deutz VM in de En Avant V van sleepdienst Muller.
4 Cil. Deutz VM En Avant V (2) (Medium).jpg
4 Cil. Deutz VM En Avant V (2) (Medium).jpg (144.27 KiB) 1682 keer bekeken
4 cil. Deutz VM En Avant V 1967.jpg
4 cil. Deutz VM En Avant V 1967.jpg (120.76 KiB) 1682 keer bekeken
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Wie weet?

Bericht door joop 1 »

dat is een echte 200 pk onverwoestbaar en bere sterk
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
TOKA

Foto: eig.coll.
Info: geen.

wie weet iets van deze boot.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

De Franse stoomsleepboot "Toka" van Societé Russe de Construction te Reval (gebouwd in 1914 bij Scheepswerf Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht) gezien tijdens de proefvaart.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp »

Door Jonker & Stans werd het casco gebouwd in opdracht van de Alblasserdamse Machine Fabriek 28,85 x 27,00 x 5,80 x 3,20.
De machine zal gebouwd zijn door de opdracht gever .
groeten Jan
Plaats reactie