Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Kom maar op met de volgende delen.
Dit zijn van die situaties de je niet mee wil maken, te gênant voor woorden, maar als het een beetje goed afloopt, dertig jaar later om van te smullen.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Robert Delhaye »

AVONTUUR EN VERDRIET AAN BOORD VAN DE SPITS (PENICHE) "LA FOIRE DE LA FRANCE" / deel 2

-- Een droevige schipper --

Wat ik aantrof en zag in het stuurhuis fascineerde me in eerste instantie, maar vergde allereerst onmiddellijk ingrijpen, wat ik dan ook deed. Ik riep de stomdronken schipper luidkeels toe, hetgeen nodig was, trok hem los van het stuurwiel en zette hem op een bakkist achter in het stuurhuis. Hij protesteerde slechts zwakjes, en keek met glazige ogen aan: "Je suis très triste" (ik ben heel verdrietig)... herhaalde hij verschillende keren, kiepte toen om en maakte het zich gemakkelijk om te gaan slapen. Ik werd flink zenuwachtig en sprak hem tamelijk heftig toe: Hé, monsieur! Ne vous endormez pas! Où sont les autres? L'équipage du bateau, s'il vous plait? Le marin ou votre femme? (Hé mijnheer, slaap niet in, waar zijn de anderen? De bemanning alstublieft? De matroos, of uw vrouw?) Hoe bedient men de motor?

-- Onvrijwillig tot péniche-schipper bevorderd ---

In ieder geval konden we ons zover verstaanbaar maken dat hij met zwakke handgebaren uitlegde hoe de machine bedient kon worden, en hoe deze te stoppen. Z'n verdere uitleg en commentaar bleef grotendeels beperkt tot de woorden "Je suis très triste". Ondertussen kreeg ik het angstige vermoeden dat tot mijn komst alleen aan boord moet zijn geweest... Hij brabbelde nog iets in de trant van "Dieu nous a laissé" (God heeft ons verlaten). Omdat hij geen marifoon had ging ik even naar buiten en riep mijn collega in de WSP-boot toe: die monsieur hier kun je vergeten, die is niet meer toerekeningsvatbaar noch in staat te reageren. Ik wil proberen deze spits naar Salzig (Bad Salzig) te varen, en daar op te draaien. Dan leggen we daar de spits voor anker - okay? Mijn collega knikte.

Toen ik na dit korte gesprek weer in het stuurhuis van de péniche kwam, lag monsieur luid te snurken op de bankkist. Nou die durft, dacht ik, maar ja, in zijn toestand. God zij dank was er tot nu toe nog niets gebeurd. Een half uur later bereikten we, zonder noemenswaardige gebeurtenissen, de rede van Bad Salzig, en ik draaide het schip, inclusief z'n zwaar onder invloed verkerende schipper op. Op zijn beurt maakte mijn collega de patrouilleboot achter vast en ging naar voor om het anker van de spits klaar te maken en te laten vallen. Ook dat ging relatief probleemloos.

De "Foire de la France" lag stil; er ging nu geen gevaar meer van uit - niet helemaal zo stil lag de schipper op de bankkist in het stuurhuis, die snurkte dat het een lieve lust was. Ook van hem ging op dat moment geen gevaar meer uit.

Natuurlijk waren er verdere maatregelen die nu genomen moesten worden na deze gebeurtenissen. Le monsieur moest eerst naar een arts, om z'n vitale functies te testen en voor een bloedafname. Er moet namelijk vastgesteld worden hoeveel bloed er nog in de alcohol van de schipper zat. In vaktermen heet dat een BAC-waarde... bloed-alcohol-concentratie-waarde. Via de politiezender informeerden we de collega's van de politie Boppard. Die moesten de schipper naar het ziekenhuis brengen. De collega's reden met een politieauto naar de KD-steiger in Bad Salzig, wij brachten monsieur H. met onze boot naar de steiger.

Monsieur H. werkte verassend goed en gewillig mee, nadat we hem eerst met alle mogelijke middelen wakker hadden moeten zien te krijgen. Later vertelde de collega's uit Boppard dat ze tijdens de rit naar het ziekenhuis tweemaal tamelijk abrupt hadden moeten stoppen. De schipper moest namelijk braken, het was iedere keer maar net goed gegaan.
Kort maar krachtig: in het Krankenhaus Boppard stelden de artsen vast dat monsieur H. zich niet in een ernstige of levensgevaarlijke situatie bevond, maar wel een beetje teveel gedronken had. Zoals later bleek uit z'n BAC-waarde (in promille uitgedrukt), iets meer dan 2,9.
De collega's brachten hem weer terug naar de steiger, en wij hem weer aan boord van de spits. De schipper maakte nu een zeer trieste en droevige indruk. Wat was er precies aan de hand?

Zoals verteld door Karl Gerhard Strack (gepensioneerd Rijnschipper (rederij Haniel) en gepensioneerd waterpolitiebembte)
Met toestemming van K.G. Strack
Vertaald uit het Duits door Robert Delhaye

met vriendelijke groet,
Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Robert Delhaye »

AVONTUUR EN VERDRIET AAN BOORD VAN DE SPITS (PENICHE) "LA FOIRE DE LA FRANCE" / deel 3

-- Duits - Franse gesprekken, ofwel: als het moét gaan, gaat het ook... ---

We probeerden ons met Duits-Frans, Frans-Duits, handen en voeten en overdreven gezichtsmimiek uit te drukken, en... het lukte.
Monsieur H. legde bereidwillige verklaringen af over de gebeurtenissen en hoe het zover had kunnen komen.

In zijn heerlijk klinkende mengelmoes van Elzasser-Duits - Frans klonk hij duidelijk en overtuigend: "Isch (ik) habe gedacht, gute Reise cest la, von Bâle-(H)iningue nach Thionville via Coblence sur Moselle, n'est-ce pas?
De schipper was in het bezit van een zogenaamd 'péniche-patent', waarmee hij niet onder de laatste sluis van de gekanaliseerde Rijn mocht komen, in 1986 was dat Iffezheim. Daarom had hij vanaf Iffezheim een loods aan boord moeten nemen, die hem tot Koblenz zou brengen. Hetgeen hij ook keurig geregeld had, echter...

Buiten de loods bevond zich op dat moment ook nog de vrouw van de schipper aan boord, "mon petit chérie", zoals hij haar noemde.
Tijdens de dalvaart hadden ze onder meer in Bingen overnacht. Toen ze 's ochtends vroeg alles klaarmaakten om verder te varen, struikelde de schippersvrouw echter bij het ankerophalen over een op dek liggend wrijfhout. Tijdens de poging haar val te breken brak ze haar pols. De schipper moest haar met een ambulance naar het ziekenhuis laten brengen en reed zelf ook mee. De loods zou zo lang aan boord blijven. Toen de schipper twee uur later terug kwam van het Krankenhaus Bingen, vond hij een briefje in het stuurhuis, waarop stond geschreven: "Ik ga ervan uit dat de reis niet voortgezet kan worden, ik ben daarom op weg naar huis. Bon voyage et bonne chance". Dus de loods was er van tussen.

Met een tamelijk vertwijfelde gezichtsuitdrukking vertelde monsieur H. verder: "He, - was sollte isch machen. Der Mensch, cette grande filou hatte die 3000,- Frf schon von mir bekommen wie wir gemacht (h)atten als contrat-pilot (loods-contract) - merde je tromper (sh.., ik domkop)."

"Isch (h)abe bezahlt für von Iffezheim à Coblence, les comprendre. Et maintenant (en nu)? Ma femme dans la Krankenhouse à Bingen, isch (h)abe Termin in Thionville en trois jours (over drie dagen) mit meine Schiff."

Zoals verteld door Karl Gerhard Strack (gepensioneerd Rijnschipper (rederij Haniel) en gepensioneerd waterpolitieagent)
Met toestemming van K.G. Strack
Vertaald door Robert Delhaye

met vriendelijke groeten,
Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Robert Delhaye »

AVONTUUR EN VERDRIET AAN BOORD VAN DE SPITS (PENICHE) "LA FOIRE DE LA FRANCE" / deel 4 SLOT

-- De Schrik van de 'Gebirgestrecke' --

"Isch bin noch nie, jamais, das Gebirge (hij sprak het ongeveer zo uit: 'Chebirch') zu Tal gefahren (het stuk van Bingen naar St. Goar). Que dois-je faire (wat moest ik doen)?", zie hij. En toen: "Okay, okay, Isch habe bekommen Panik, (h)abe genommen von die Vin Rouge, beaucoup trop (veel te veel) und wollte allein nach Coblence fahren - qui était stupide de ma part (dat was dom van me."

Hij vertelde nog een hele tijd over z'n zorgen en z'n noden. Onder andere hing van deze reis af of hij z'n spits kon behouden, want hij had schulden gemaakt, het liep allemaal niet zo goed meer de laatste tijd. Maar de allergrootste zorgen maakte hij zich nu vooral over z'n "petit cherie", die hij in het ziekenhuis van Bingen had moeten achterlaten, weliswaar kwam iemand uit Frankrijk haar ophalen, maar toch...

"Was jetzt?" In een plotselinge vlaag van vertwijfeling zei de schipper: "Monsieur Policier", peut-être können sie ja bis Coblence bei mir an Bord bleiben, à Coblence sur la Moselle, ich kann sehen weiter?"
Dat ging helaas niet - maar ik kende iemand, een gepensioneerde loods, die hem helpen kon, en dat ook zou doen.

Ik moet er op dit moment aan toevoegen dat monsieur H. ondanks het zware alcoholgebruik sinds de vroege ochtend, alweer een verstandige en relatief uitgeruste indruk maakte. De schipper was blijkbaar weer, na voldoende voedsel en koffie, 'auf'm Damm'.
Desondanks moesten we er wel op wijzen en aandringen dat - op gerechtelijke gronden en voor z'n eigen zekerheid - hij bleef liggen tot de volgende ochtend, en niet mocht vertrekken voordat 'onze' loods aan boord was.

We kregen het voor elkaar, ondanks een druk werkschema, hem de volgende morgen de loods aan boord te brengen. Bovendien belde ik op zijn verzoek ook naar het Arbeitsamt / Schiffervermitlungsstelle, om een bemanningslid voor op de Moezel te regelen. Ook dat lukte.

Eén ding bleef echter onvermijdbaar: we konden monsieur H., de nu van onze kant te nemen maatregelen en de daaruit resulterende gevolgen niet besparen. Wel heb ik in het proces-verbaal vermeldt dat de dronkenmansvaart terug te voeren was op zware morele en psychische belasting van de péniche-schipper, in de hoop de rechter mild te stemmen. De behandeling van de zaak is nu voor het Schifffahrtsgericht in St. Goar.

SLOT

Zoals verteld door Karl Gerhard Strack
Met toestemming van K.G. Strack
Vertaald door Robert Delhaye

met vriendelijke groet,
Robert
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spitsenvaart.

Bericht door pieter53 »

Dank je voor het delen en de vertaling Robert!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Robert, dank voor dit hele mooie verhaal!
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Eemspoort »

Mooi stuk idd!
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Jinny »

Wow....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Spitsenvaart.

Bericht door tijdstroom »

Het is een mooi verhaal geworden, het lijkt zo lang geleden. Maar in die tijd was drankmisbruik echt een probleem bij een aantal collega's, ik heb het in ieder geval vaak meegemaakt, om je te schamen. Ik hoef de namen niet te noemen, zijn algemeen bekend, maar ben blij dat we er van af zijn.
En dat ze er mee weg kwamen, fransen ook zonder attest, gewoon ook laden voor Mannheim, en via de Moezel of leeg terug naar Strassburg. Voor ons toch wel irritant, koste duizenden guldens om in orde te blijven, terwijl deze droppies gewoon door werden gelaten.
nog steeds een beetje bezig
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Fluks »

In Basel mochten spitsen zonder rijnvaart-attest niet boven de Mitterle Rheinbrücke komen.Ik heb verscheidene keren brouwgerst uit spitsen geladen van Kleinhüningen naar Kaiseraugst.
Groeten,Arie.
Plaats reactie