Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
yska
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2017 20:20

Re: Vliegende Vaart

Bericht door yska »

Beste janna ik volg je topic met veel genoegen , over het pompje van de boegschroef , heeft hij wel vrije uitstroom als hij niets hoeft te doen ,
ik heb redelijk veel ervaring met die pompjes (stuur er mijn sleep boot en mee ) en ze maken geen lawaai , ze moeten wel met een z.g. open center systeem gebruikt worden .
als je niet stuurt horen ze geen druk te bouwen . hij mag ook niet heet worden en er moet ATF in en fin vermoedelijk weet je dat allemaal al ,
maar toch . Ga zo door ! Groet Ramiro
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

Jannette.jpg
Jannette.jpg (129.17 KiB) 1278 keer bekeken
Erik is los, half acht ongeveer van Zwartsluis, nu, 10.20 ong. van Schokkerhaven. Goede reis Erik!

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

En Harry is ook weer even in beeld
ik dacht dat je net als KVM ook van de kaart was verdwenen :wink:
gr
leo
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Goede reis..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Zo, heb ff het 1 en ander gemist, zie ik wel. Heb weer eens geen mailtje gehad...

Maar goed, ik hoop dat je veel plezier gaat hebben van alle gedane werkzaamheden en ook van je nieuwe dynamo.
Ik zal eerlijk zijn, het eerste wat me te binnen schoot toen ik de oude dynamo zag was : wat een klein dingetje?
Ik heb de originele 100 amp nog, en die is een maatje of wat groter. Heb er zo ff geen foto van. Die doet het al jaren niet meer en elke elec die ik tot nu toe gesproken heb wil er niet aan beginnen. Beetje jammer, want zou het ding graag weer aan de gang willen hebben. Alle beetjes helpen, tenslotte.

Maar waarom heb je die schakelaars voor de voor- en achteruit-indicatoren laten vervangen? Vanwege die absurde SI-eis? Je hebt toch een toerenteller in de stuurhut die voor en achteruit aan geeft? Daarmee is het bij mij wel goed gekeurd. Moet er wel bij zeggen dat mij teller is omgebouwd naar een "melkglas" wijzerplaat met backlight. Dat gaf wel de doorslag, denk ik.

Afijn, goeie trip, ben benieuwd naar het volgende!
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Waarom willen ze er niet aan beginnen?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Ze zeggen geen verstand te hebben van die oude materie.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Ach, ik heb zo een oude 24 Volt 38 ampere Bosch eens opnieuw gewikkeld.
Is best te doen en rendabel als de collector nog gaaf is en de lagers nog deugen.
Maar het was 40 jaar geleden al een toer om aan kleine hoeveelheden van het benodigde materiaal te komen,
dus een hobbyklusje kan je er amper nog van maken.
Voor een wikkelbedrijf is het natuurlijk een koud kunstje, maar €40,- per uur en meer dan €100,- aan materiaal
maken al gauw dat een nieuwe goedkoper is.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik heb een digitale toerenteller Ed, en die geeft niet aan welke kant die toeren op zijn.

De reis van Zwartsluis naar Werkendam ging prima, wat kleinigheidjes daargelaten. Motor draait goed, en we lopen na de inkorting nog steeds 19,3km/uur, op 3m diep water.
Die dynamo doet het goed, alleen nog niet bij stationair. Onderweg de generator praktisch niet gebruikt , alleen om te koken en dan verwarmt ook de boiler.
Overnacht voor de Beatrixsluizen in Vreeswijk, even naar de Janna gelopen om wat spullen op te halen.

Volgende morgen uitgeslapen, en om negen uur weg. Bij Wijk gestopt om een rondje hard te lopen, en om vijf uur gemeerd in de Beatrixhaven in Werkendam.

De electra moet nog beter want er zijn nog een paar groepen aan de aandacht van de elec ontsnapt; zo hadden we geen 230V in de stuurhut, dus geen Tresco :shock: Verlengsnoer uit de gang beneden loste dat probleem op.
En de dekverlichting doet ook niks zonder generator, dus die zit misschien op dezelfde groep. Dat was in het donker niet handig.

We zijn vanmorgen verhaald naar de Biesboschhaven, en het ruim wordt uitgespoten. Morgen verven.

M'n boegschroef verhaal is nog niet helemaal over, want hij draait verkeerd om. Links en rechts kloppen wel maar voor en achteruit zijn dan andersom. Als je denkt dat hij duwt trekt-ie.. Ik was al erg teleurgesteld in hoe weinig achteruit ik had, maar nu snap ik het. De boegschroef trok ons nog naar voren. Hij bleef in de sluizen ook zo hard doorlopen :lol:
Maar goed, dat maakt het manoevreren nog best spannend, totdat ik het doorhad. Ik moest erg goed nadenken wat ik deed.
Dat oplossen is een kwestie van twee draadjes omdraaien schat ik, maar m'n electricien is druk. Straks nog eens bellen welke twee.. Ik herinner me een conference van Henk Elsink; "die grijsblauwe of die blauwgrijze draad Bakema".. :lol:
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Duidelijk, Erik, dan heb je idd weinig andere keus dan die indicatie-lampjes.
Wat moest je in Wijk? Je kan immers zo binnendoor via Vianen, is nog leuker varen ook.
Dat klokje van die kopschroef, dat had idd heel vervelend af kunnen lopen, gelukkig kreeg je het op tijd door!
Het generator-gebruik helemaal uitbannen is een mooie gedachte, maar er zijn toch taken waarvoor je hem nodig hebt, zoals je zelf ook al aangegeven hebt. Ik heb hem bv ook nodig voor mijn dekverlichting, e.d. Ik zit er niet zo me, te meer omdat het in de winter amper warm te krijgen is in de stuurhut en ik dan toch een extra elektrisch kacheltje bij heb staan.
Plaats reactie