Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Interessante pagina, wel even wachten, de deeplink wordt niet geaccepteerd.
Maar na 20 seconden ben je op bestemming.

Overigens, nog een voordeel van de wisselstroomdynamo tov de gelijkstroom, hij is niet draairichting gevoelig, wel voor zijn eigen koeling, maar niet voor de spanning.
Een gelijkstroomdynamo is dat wel.
Met andere woorden, achteruit draaiend is de gelijkstroomdynamo een dood vermogen vretend ding en levert de wisselstroomdynamo gewoon.

En als je vooruit draaiend de koeling op orde hebt, overleeft ie die paar minuten achteruit ook wel.
Ook een kwestie van wat reserve hebben, dus de dynamo niet permanent op de toppen laten draaien... (groot genoeg tov je te verwachten afname)
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Jinny schreef: 06 nov 2017 11:22Aandrijvingen met hydroliek staan niet bekend om hun fantastisch rendement...
Inderdaad is het rendement van een V-snaar onder laboratoriumcondities veel hoger, maar een vervuilde, klapperende, V-snaar op een versleten poelie werkt ook niet best. Ik heb wel V-snaren gezien waarvan de onderkant! versleten was........
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Zonder aan topickaap te willen doen, een Vriem is niet om het rendement maar om de prijs en de eenvoud.
Nu ben ik de eerste om te melden dat de constructie met een as en Vriemen in deze niet de meest handige is.
Maar er zijn gemakkelijker opties dan de dure hydroliek.
Bv een tandwiel met ketting overbrenging, grootste voordeel, het over te brengen vermogen is vele malen hoger.
Ketting is te splitsen zonder de schroefas te trekken, voor het vermogen is een bromfietsketting al voldoende.
Ook goedkoop dus.
Nadeel, smering.
Oliebad en dergelijke.
Meer lawaai, spannen komt meer kritisch.
Maar niks onoverkomelijk.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Ik zou niet van topickaap willen spreken maar van meedenken. ;-)

Het ging me er alleen maar om dat als je al vijf snaren nodig zou hebben om onder goede omstandigheden 200 A te kunnen laden, wat moet je dan als alles wat vuiler en ouder wordt; het zijn gewoon overwegingen die een rol kunnen spelen.
We hebben het ook al over nieuwe poelies, tussenassen, stapels V-snaren, twee dynamo's; leuk praten, maar het kost allemaal geld
Wisselstroomdynamo's heb je trouwens ook zonder richting voorkeur. (Zie dynamos.pdf uit de eerdere link).

Heb je trouwens die 200 A wel zo hard nodig?
Als je na gaat dat elke lading-ontlading de levensduur van je accu bekort,
dan is het verstandiger om grootverbruikers direct te voeden.
Accu's zijn immers ook een investering waar je zo lang mogelijk van wilt genieten.
Nu is het natuurlijk onhandig om een groot duur aggregaat te laten draaien voor een kleine tot middelmatige verbruiker,
maar er zijn ook compacte 24 volt motorladers.
Maar ja, alles kost geld en schepen hebben soms veel weg van een bodemloze put, helaas.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Daarom juist moet je de dynamo op je te verbruiken vermogen afstemmen, met een beetje extra.
Dan voed je als je draai de gebruikers rechtstreeks uit de dynamo en belast je de accu niet.
Met een kleinere dynamo trek je de voeding voor een deel uit de accus waarna je die weer volpomp.
Als je na een nachtje de motor weer start, pas dan laad je de accus weer, en dan is het beetje extra wat je boven de gebruikers hebt handig, want als je alle gebruikers aan hebt, laad je toch nog de accus..

Er zit best nog wel een beetje nadenken achter....

Mijn bootje met de 40 PK OM636 erin heeft van nature een 50A dynamo, wisselstroom.
Daar komt een 125A Dynamo bij, puur om de omvormer te voeden.
De omvormer trekt net 100A max, dus ik houd over..
Dat worden dan ook diverse aparte circuits, een huishoudaccus met omvormer, een startaccu en een boegschroef accu.
Waarbij de 125 puur is voor huishoud en de 50 (is een speciaaltje) voor de andere twee circuits..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Ik drukte me niet helemaal correct uit, maar je hebt gelijk.

Alleen de investering om die 200 A van je schroefas af te nemen is dat rendabel gelet op de tijd dat je die 200 A echt nodig hebt.
Kan dat verbruik niet op andere manier aangevuld worden?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Gewoon met een pouly op de motor, maar ik weet niet of dat een mogelijkheid is, ik ken de motor niet en de plaatselijke situatie niet.
Wat ik zou doen in deze is er een kettingoverbrenging van maken.
Tandwiel kan je simpel deelbaar maken, en ketting is per definitie deelbaar.
Plus dat het over te brengen vermogen hoger ligt.
Inversteren moet je toch, dus pak het ineens goed aan, mijn idee hierin.
En denk erover na, want je gaat er de komende jaren gebruik van maken...
Je wilt niet na 4 weken prutsen omdat het niet bevalt...

Of je die 200A niet op een andere manier kan aanvullen?
Mwah, zonnepanelen gaan dat niet betrouwbaar doen...
Windmolentje is ook zo een gedoe...

Je moet rekenen met betrouwbaar opwekken, je wilt niet dat je je spullen niet kan gebruiken omdat toevallig de zon niet scheen en het windstil was..

Ik bedoel, je spreekt niet over een zomerhuisje waar je eens een keertje per ongeluk moet camperen omdat de spullen het niet doen..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Weer even een update van wat er zoal bij Vliegende Vaart gebeurt.

Teveel op om te noemen en ik vergeet waarschijnlijk de helft.

Het belangrijkste; we hebben een nieuwe dynamo geplaatst.
Het is er een uit Taiwan geworden, een Bosch-cloon van 160A. Er was er ook een van Canadees merk te koop die bij lagere toerentallen iets meer zou leveren. Maar die kostte zowat zes keer zoveel als die Taiwanees en dat kan bruin niet trekken. Ook een Mastervolt was me te prijzig.
Bij Machinefabriek Hasselt een poelie besteld en op maat laten draaien. We hebben samen zitten rekenen wat er mogelijk was qua overbrenging en v-snaren, en kwamen uit op een minimale poelie maat van 71mm. Dat wil zeggen dat ik nu een verhouding heb van 500:71 dus 7 op 1. Stationair draait de dynamo dan 700 toeren, en bij 350 klappen bijna 2500 toeren.
De oude eruit gehaald wat nog een dingetje was want hij was loodzwaar. Hij was vet en glipte uit m'n handen. Op de plaat en gelukkig niet op m'n tenen :shock: Er brak een stuk van de poelie af, maar die was toch versleten dus no big loss. De elec gaat kijken of hij nog iets met dit relikwie kan.
IMG_7568.jpg
IMG_7568.jpg (118.29 KiB) 1339 keer bekeken
De ophanging was niet te gebruiken voor de nieuwe, dus ook weg gesloopt.
IMG_7569.jpg
IMG_7569.jpg (161.65 KiB) 1339 keer bekeken
IJzerwerker Bert, van de werf, heeft een nieuwe fundatie gemaakt en ik een beetje geholpen. Kapje er over zodat je niet tussen de snaren kunt komen. Heb de v-snaren en poelie ontvet om slippen te voorkomen. Het vetsmeerapparaat staat er achter, dus alles is vet daar..
IMG_7577.jpg
IMG_7577.jpg (178.85 KiB) 1339 keer bekeken
Het eindresultaat.


De elektricien heeft 'm vanmiddag aangesloten, en daarvoor 95-kwadraat kabels gebruikt. Zie foto; je zou denken dat het hydrauliekleidingen waren. Hij heeft 'm massavrij gemaakt, en de plus loopt direct naar de laadstroomverdeler en de min naar de shunt van de batterij-monitor.

Toen proefgedraaid en guess what; hij doet 't 8) De snaren slipten niet. Alleen laadt hij bij stationair toerental niet bij, en dat klopt want hij begint volgens het testrapport pas bij 924rpm.
IMG_7557.jpg
IMG_7557.jpg (284.09 KiB) 1280 keer bekeken
Alleen klopt dit testrapport niet helemaal meer want we hebben de standaard spanningsregelaar vervangen door een Alpha Pro regelaar van Mastervolt.


De droger en airco aangezet om wat vraag te creeren en bij 200 klappen (1400 toeren op de dynamo) laadde hij zo'n 90A. Ik denk dat ik bij 350 toeren zo'n 130A haal, en volaan 150A. Dat kon ik niet proberen in het hellinggat want dan krijgt de hellingbaas het gebrek. Dan blaas je nl. allemaal modder en zooi op z'n hellingbanen en krijgt hij de karren er straks niet meer in. Bovendien durf ik dat ook niet echt, met zoveel vermogen proefdraaien. We merken het wel als we gaan varen. Als ik hem niet genoeg vind laden ga ik de schroefaspoelie op de motor laten vergroten tot 700mm. Even met de machinefabriek over gehad en die doen dat soort klusjes wel vaker.

Verder heb ik afgelopen dagen drie containers gevuld met oude spullen uit de voorwoning. Eén ijzerbakje vol en twee gewone.
IMG_7554.jpg
IMG_7554.jpg (381.77 KiB) 1339 keer bekeken
Hier was de ijzerbak nog niet half vol, en momenteel zit er een kop op. En voor de mensen die nu met een vergrootglas gaan zitten kijken wat voor kostbare spullen ik allemaal weggegooid heb; kom maar halen. Ik ga er vanuit dat als je iets vijf jaar niet gebruikt je het nooit meer gebruikt. Een mens bewaart te veel.

Ik denk dat ik wel twee ton van boord gesjouwd heb, en dit had ik natuurlijk moeten doen vóórdat de scheepsmeter langskwam :wink: Maar beter een paar ton winst dan elke reis je tonnen net niet mee kunnen nemen.

Ik heb bij een vrachtwagen onderdelen leverancier een andere stuurpomp voor de boegschroef besteld en die komt morgen. Want het pompje wat ik van de sloop gehaald heb kun je achterop horen. Dat gaat het niet lang uithouden.

De elektricien heeft ook de voor- en achteruit indicatie schakelaars vervangen. De oude deden het vaker niet dan wel.
IMG_7555.jpg
IMG_7555.jpg (153.22 KiB) 1339 keer bekeken

Stickers laten maken met de afmetingen voor op de den. Op zoek geweest naar een oplegslot met een doornmaat van 50, voor de machinekamer ingang.
IMG_7571.jpg
IMG_7571.jpg (125.85 KiB) 1280 keer bekeken
Daar ontbreekt een slot en dat vind ik geen goed idee.


Verder een lekke brandstofleiding verholpen, het zwaailicht van de MK-alarmering gerepareerd, en legio andere klussen die ik al weer vergeten ben.
IMG_7573.jpg
IMG_7573.jpg (123.24 KiB) 1339 keer bekeken


Maar er zit nu toch schot in en hopelijk kunnen we hier zaterdag weg.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Zo gefeliciteerd met de bereikte resultaten.
Zo te zien heb je een dynamo die in beide draairichtingen evenveel koeling heeft, dus dat is ook geen probleem.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Het is fijn dat hij kan laden bij achteruit draaien, maar hoe vaak draai je nu achteruit?
Plaats reactie