Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Tweede sleepboot,is denk ik de Lema.
Afbeelding
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

teerkwast schreef: 03 nov 2017 20:26 DAT was nog een MOOI schip, en hard lopen die dingen, als ze voorbij waren gestuifd, zag je ze al na een tijdje niet meer.
Zullen daar nog dezelfde karren in staan? ik dacht Deutzen.
Ja hoor, die staan er nog in. Vier stuks Deutz SBF 12M716. Ieder 425 pk bij 1500 omw./min.
Steeds per paar gekoppeld aan een Voith-Schneider VSP 20/E propeller. Het schip heeft dus vier voortstuwingsmotoren en twee Voith-Schneiders.
Stroomafwaarts op de Rijn kon men zo brandstof besparen door ofwel op één motor per V-S unit, ofwel één op volle kracht en de andere motor op halve kracht per V-S unit te varen.
Alle kabinecruiseschepen van de Köln-Düsseldorfer hadden deze soort voortstuwing.

Ze liepen inderdaad snel, ze waren allemaal gebouwd voor de vaart Rotterdam - Basel. Er werd maar een paar keer aangelegd, en dan 's nachts. Toen werd er overdag nog gevaren in plaats van overdag op verschillende plaatsen aan te leggen om te gaan shoppen of naar kerstmarkten te gaan. Er kwam er altijd wel eentje, soms twee achter elkaar, langs. Ik meen me te herinneren dat ze wel een flinke hekgolf trokken, maar of die hinderlijk was voor afgeladen schepen met het ruim open? Wel een hinderlijke hekgolf trok een van de grote passagiersschepen van de K-D, die op de dagelijkse route Keulen - Mainz - Keulen zat, ik geloof dat die de "Stolzenfels" heette. Ze hebben het hek van dat schip nog moeten verlengen om dat probleem te verhelpen. Ik zat er een keer achter aan boord van de draagvleugelboot "Rheinpfeil", van dezelfde maatschappij. Op het open achterdek staand, net vertrokken uit St. Goar richting Loreley, zette de kapitein de telegraaf ineens op langzaam vooruit, we zaten achter de "Stolzenfels" en er waren te veel schepen in de afvaart om er langs te kunnen. Ik keek uit het gangboord naast het open dek, en schrok van de enorme hekgolf en schroefwater van de "Stolzenfels" (het was nog voor die verlenging). De draagvleugelboot "Rheinpfeil" is van het Russische 'Raketa' type, en de maximale golfhoogte in de rompvaart is ongeveer 70 à 100 centimeter. We kregen dus water in de kuip, die het open achterdek eigenlijk was. Gelukkig stond de deur van de machinekamer dicht (waar overigens een hels kabaal makende 1100 pk sterke Russische motor in stond die naar verluidt ook gebruikt werden voor legertanks). Voorbij de Loreley, de Betteck in, nam de golfhoogte gelukkig af, en na een poosje kon de kapitein weer volle kracht vooruit geven. We liepen achter op schema, en hebben tussen de aanlegplaatsen in steeds op topsnelheid gevaren (zo'n 74 km/h in plaats van de dienstsnelheid van 65 km/h). We kwamen exact op tijd in Mainz aan.

met vriendelijke groet,
Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

Nog even over voormalige Rijncruiseschip "Nederland", sinds 1995 de "Road to Mandalay"...

Het in 1964 op bij Schiffswerft Ewald Berninghaus (Köln-Deutz) werd in 1994/1995 op de Hitzler Werft opgebouwd en aansluitend per zwaartransport naar Rangun, Myanmar, gebracht. Vanaf 1991 was het schip in dienst als opvangschip voor asielzoekers in Düsseldorf en daarna als hotelschip in Dresden. De keten die het schip als hotelschip uitbaatte was overigens Orient-Express Hotels, Trains en Cruises.
Daarna werd het schip voor 6 miljoen dollar gerenoveerd en verbouwd in Lauenburg. Het aantal kabines werd teruggebracht van 98 naar 72, en het interieur van het schip in traditioneel Burmese stijl gedecoreerd. Er werd een modern afvalwatersysteem geïnstalleerd om vervuiling van de Ayeyarwady rivier te voorkomen. Daarna werd het schip op een zwaartransportschip gezet en via het Kanaal en het Suez-Kanaal naar Myanmar vervoerd, waar het eind 1995 aankwam. Het schip werd in Yangon gelost, waarna het op eigen kracht stroomopwaarts de Ayeyarwady op voer naar Mandalay.
Het detailwerk aan het schip werd gedaan door inheemse handwerkers. Zo kreeg het bovendek onder andere gevlochten meubels, en het restaurant Burmees houtsnijwerk. Verspreid over het hele interieur zijn er antikiteiten uit Burma. Het schip maakte z'n tweede 'maidentrip' op 31 januari 1996 vanuit Mandalay, en kwam op 5 februari 1996 in Bagan aan.

Aan dit mooie sprookjesschip kwam op 2/3 mei 2008 bijna een eind, toen het zwaar beschadigd raakte tijdens de wervelstorm cycloon "Nargis". Het schip werd op de klippen gedreven, het daaropvolgende getij waarbij het water 6 tot 7 meter zakte, veroorzaakte het breken van de romp midscheeps. Het schip brak echter niet helemaal doormidden. Het achterschip boog 20 graden. Achter het zwembad lag het schip geheel onder water. Er drong water binnen door een scheur, met cement slaagde men erin het lek te dichten. Toen het water begon te stijgen kwam het schip weer los, en kon op eigen kracht naar het midden van de rivier varen en ankeren. Volgens kapitein Myo Lwin was het "de hel".
Na 16 maanden werk kwam het schip eind augustus 2009 weer in de vaart, het schip werd verlengd naar 104,64 meter, en het aantal kabines teruggebracht van 72 naar 42. Het maximaal aantal passagiers is 82.
Men kan zich afvragen waarom het zo zwaar beschadigde schip überhaupt nog werd gerepareerd? Wel, de verzekeringsmaatschappij gaf toestemming het schip te herstellen vanwege het zéér dure interieur, dat zodanig in het schip verwerkt was dat het niet over te plaatsen was naar een ander, of nieuw, schip.

met vriendelijke groet,
Robert
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaarder »

teerkwast schreef: 03 nov 2017 20:33 Tweede sleepboot,is denk ik de Lema.
De "Lema" is in 1974 omgebouwd tot duwboot(je) Na de verbouwing werd ze de "Marja" , ik heb er ca een ½ jaar opgevaren als schipper, geen gang in die boot met bak (3110) te krijgen.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaarder »

In het blad, 1997 / 5, van DE Vereniging Binnenvaart staat een heel stuk over het pass.schip "Road to Mandalay"
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Rooad To Mandly Ex Nederland Schade na deze averij https://jtdytravels.files.wordpress.com ... 120131.jpg
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Met dank aan een VRIEND. de Lema
Afbeelding
Afbeelding
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door joop 1 »

prachtige plaat met V/O schepen en hele mooie sleepboot
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Ja Joop, ik dacht 750 M.W.M. met straalbuis. kan je ook wel zien aan de sleep die er achter hangt. Van Riemsdijk voer bijna altijd met M.W.M.

Wim, is dit net onder Boppard?
Afbeelding
Plaats reactie