Rotterdam "toen"

van: www.kustvaartforum.com
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Jan van der Doe »

Roy,
Ik ga ook maar wat ik vind wat er 50/60 jaar geleden geschreven is. En dan lees je alleen maar de diepte van het schip
en verder de lengte en breedte van de ruimopening.

Dat het dek schuin omhoog liep kan natuurlijk zijn om het verlies van de schroefastunnel goed te maken.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Evert Sikkema »

Gert, het helpt ons misschien geen streep verder, maar waarom kan het niet 1957 zijn? Toen lag het schip ook in de Merwehaven te lossen toen er brand aan boord uitbrak en ook bij Müller 'voor de deur'
Nieuwe Schiedamse Courant.jpg
Nieuwe Schiedamse Courant.jpg (298.78 KiB) 2803 keer bekeken
En wat Dorothy betreft, sluit ik me bij de vorige 'sprekers' aan.


groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Binnenvaarder »

Jan van der Doe schreef: 28 okt 2017 17:29
Binnenvaarder schreef: 28 okt 2017 12:33 Nog maar een oudje, Maashaven.
In de schoorsteen zie ik de letters H.St staan, scheepsnaam is niet te lezen. Op de foto in het boek (65 jaar HbR) is wel te zien dat het een lange naam is.
mvg
Geert
Geert
H.St. staat voor Hugo Stinnes. Maar dat wist je natuurlijk al.
De naam van het schip kan ik niet lezen

HG
Jan.
Jan,
Ik heb een boek van Stinnes, maar bij goed kijken zag ik dat het 150 jaar Math. Stinnes was ipv H. Stinnes.
Met vriendelijke groeten,
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Jan van der Doe »

Binnenvaarder schreef: 28 okt 2017 22:21
Jan van der Doe schreef: 28 okt 2017 17:29
Binnenvaarder schreef: 28 okt 2017 12:33 Nog maar een oudje, Maashaven.
In de schoorsteen zie ik de letters H.St staan, scheepsnaam is niet te lezen. Op de foto in het boek (65 jaar HbR) is wel te zien dat het een lange naam is.
mvg
Geert
Geert
H.St. staat voor Hugo Stinnes. Maar dat wist je natuurlijk al.
De naam van het schip kan ik niet lezen

HG
Jan.
Jan,
Ik heb een boek van Stinnes, maar bij goed kijken zag ik dat het 150 jaar Math. Stinnes was ipv H. Stinnes.
Met vriendelijke groeten,
Geert
Geert,
Mathias Stinnes was in de Rijn-en Binnenvaart.
Zijn kleinzoon Hugo Stinnes was in de Zeevaart

Hugo Stinnes GmbH and the Ozean-Linie
In 1808, Mathias Stinnes founded a company for shipping and coal trading, the activities focused on the rivers Rhine and Ruhr.[1] Mathias Stinnes’ grandson Hugo Stinnes founded the company “Hugo Stinnes GmbH” in 1907 with the purpose of coastal coal trade, marine cargo handling and shipping. In 1917, Hugo Stinnes founded the Stock Corporation for Maritime Shipping and Overseas Trade in Hamburg, containing among others the companies of Mathias Stinnes and Hugo Stinnes. Ever since, this company was the corporate center for all of Stinnes’ interests in shipping and overseas trade. After a failed attempt to gain influence in the established shipping companies by acquisition of shares, Hugo Stinnes entered in 1920 into direct competition with the three main shipping companies HAPAG, Norddeutscher Lloyd and Hamburg Sued. In 1921, Stinnes took share in the Ozean-Linie, founded in 1908 by the H. Schuldt group of shipping companies. The Ozean-Linie operated a liner service between the Continent and Cuba/Mexico. Until the death of Hugo Stinnes in 1924, more than 30 ships sailed - in co-operation with smaller shipping companies - under Stinnes flag mainly to Central- and South America and to East Asia.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door p.arendz »

Dat was op woensdag 26 juni 1957 Evert?
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door A Vriend »

Tanga.jpg
Tanga.jpg (341.58 KiB) 2710 keer bekeken
Zelfde foto in Jaaroverzicht van 1957. Dit was inderdaad 26-06-1957. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Da Silva »

Ab bedankt. Ik ga nu maar weer opnieuw zoeken. Hopelijk is er in dat jaar geen archieffoto gebruikt. Misschien levert dit iets op. Ik ben toch wel erg benieuwd naar de betekenis van dat nummer. In dat artikel van de Schiedamse Courant staat, dat het "ongeveer een jaar geleden" was. Maar ik ga maar uit van 10-4-54 en 26-6-57. Dit maakt de ouderen niet werkeloos. :lol: :lol:

Grt.

Mario
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Gert Schouwstra »

Geweldig, dus twee keer in brand op dezelfde losplek met hetzelfde schip. Ze hadden daar dus een soort abonnement. Dat had ik niet verwacht. Ik was dus te snel met mijn aanname, ben opnieuw gaan zoeken en vond bovenstaande foto ook in Het Vrije Volk van 27 juni 1957. Dat is overtuigend bewijs. We moeten dus zoeken naar de datum 26 juni 1957.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Da Silva »

Gert, ik ben begonnen. Maar Delpher is er net mee gestopt. Ik ben verder aan het zoeken op;
Abbedyk
Arendsdyk
Bennekom
Meliskerk
Maaskerk
Mariekerk
Muiderkerk
Salatiga
Samarinda
Aardyk
Arnedyk
Averdyk
Baarn.
Grootekerk

Abbedyk, Arendsdyk waren in de buurt. De rest no niet gezien. Als Delpher weer werkt, ga ik de zoekslag uitbreiden. Al die andere zijn het zeker niet, vanwege een andere haven of nooit in Nederland geweest (3 maal KJCPL)

Grt.

Mario
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Da Silva »

Ik ben nu zover, mits de kranten mij niet bedriegen, dat de volgende schepen nog overblijven:

Baarn (14 te Rotterdam )
Bennekom (29 van Amsterdam Naar Hamburg)
Arnedyk (18 te Rotterdam, 27 te Antwerpen)
Grootekerk (zou in de Rijnhaven liggen ).

Ik vind weinig van de Baarn en Bennekom. Arendsdyk was in Hamburg en werd de 28e verwacht te Rotterdam.

Vanwege andere verplichtingen, stop ik er nu voor vandaag mee. Blijft de twijfel over de datum van de foto. (1954 of 1957).

Grt.

Mario
Plaats reactie