Ik heb op een omgebouwde sleepboot ("Marja") van v Riemsdijk gevaren. Viel wel op de na een ½ jaar de achterkant van de duwbak licht naar binnen was gezet, hier kwamen dus behoorlijke krachten op. Met het slepen had je de rek van de strangen, bij het duwen was dit niet aanwezig. Zou het eigenlijk niet weten waar de meeste krachten bij ontstonden.
mvg
Geert
van Goor schepen
-
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: van Goor schepen
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: van Goor schepen
Ik denk dat als zo'n omgebouwde sleepboot, die een stuk smaller is dan de bak, een beetje schielijk roer geeft (met manouvreren e.d.) wel erg veel kracht op de achterkant van een bak uitoefent. Zoals binnenvaart beschrijft is het dan best mogelijk dat de achterkant enigszins ingedrukt wordt. Hangt natuurlijk ook af aan de constructie van die achterkant.
grt Wim
grt Wim
Re: van Goor schepen
Wat ik bedoel, is het volgende. Neem bv de Eemspoort. Ik denk dat met de Deutz er veel meer krachten op het achterschip worden uitgeoefend, met die lanzaamloper, als bv een Muggebussie, die veel mooier rond draait. En de boot viel toen toch niet uit elkaar.
Re: van Goor schepen
Teerkwast als je kommentaar geeft op een bericht zou je wel moeten weten waar je over praat.teerkwast schreef: ↑16 mei 2017 00:12Beetje raar verhaal,er stond vroeger een langzaamloper, ik dacht een M.W.M. in. die met de straalbuis toch zo,n negenhonderd PK was.Geert D schreef: ↑23 okt 2016 21:39 Ook de voor roef is niet van van. Goor.
Een stukje van de motor fundatie en dan heb je het wel ongeveer gehad.
Er zijn nieuwe zijden in gezet en er zijn veel spanten bij gezet ( bootje was zeeeer licht gebouwd).
Dat de boot is versterkt is zijn behoud geweest.
Ik schat dat hij wel 15 ton zwaarder is dan bij de nieuwbouw zeker gezien zijn diep gang van nu.
Heb er enige tijd geleden nog bij staan kijken,maar voor mij is er niet veel bekendste meer aan, alleen dat dit de L.C.moet zijn.
Heb vorig jaar nog met Thys Viegers staan praten over alles wat ze hadden gedaan aan de boot.
Gr. Geert
En ik ga er van uit dat als de boot in de strangen hangt, er meer krachten opkomen als duwen.
Zoek de gegevens van de Leonora Cornelia maar eens op.
Er heeft nooit een MWM in gestaan van 900 pk ,dit zuig je gewoon uit je duim.
Ook heeft deze boot nooit een tunnel gehad ,toen hij van van. Riemsdijk was ook niet toen hij van Viegers was.
En zoek eens uit hoe de krachten werken bij het slepen op de boot en hoe de kranten werken bij duwen op de boot.
Denk aan een bak van 3000 ton en je gaat rond,dus roer dwars en je schroeft een 1000 pk open , je koppeldraden zitten op de lieren
op het midden van de boot.
Gr.Geert
Re: van Goor schepen
Zouden we elkaar wat vriendelijker kunnen bejegenen?
Het wordt zo ongezellig zo.
NIEMAND IS PERFECT (zei de gek )
Het wordt zo ongezellig zo.
NIEMAND IS PERFECT (zei de gek )
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: van Goor schepen
Ik verwacht een discussie
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: van Goor schepen
Begin maar meteen een apart topic dan kan daar voortaan meteen naar verwezen worden
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....