Parlevinkers.

Alles over binnenscheepvaart
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Parlevinkers.

Bericht door Fluks »

Alles leuk en wel.Ik ben een keer dik in de problemen gekomen,omdat bij een noodmanoeuvre tot drie keer toe de motoren niet op toeren wilden komen.Op deze motoren zat ook zo’n soort beveiliging.
Groeten,Arie.
velasquez

Re: Parlevinkers.

Bericht door velasquez »

Voor zover als mijn kennis op diesel techniek reikt, is het niet op toeren komen van een motor het gevolg van de verkeerde verhouding lucht (massa) en brandstof (massa) waardoor feitelijk het effectieve vermogen tot verbranding stilvalt.
Een ieder die op een brommer heeft gereden kent de ervaring dat soms gas geven het effect had dat de motor ermee ophield in plaats van harder gaan rijden.(smoren)
Bij auto-diesel techniek is het opgelost door de luchtmassameting te koppelen elektronisch met de brandstofpomp en het gekke was dat plots deze techniek ervoor zorgde dat de trekkracht en dus acceleratie vermogen erg toenam.
En het zwart roken vrijwel verdween.
Sommige zullen de Mercedes met Compressor nog wel herinneren waarbij de compressor mechanisch werd aangedreven om zo het ontstaan van lucht tekort op te heffen.
En sommige sport automotoren zijn uitgerust met NOX injectie wat het zelfde resultaat geeft als zuurstof injectie maar veiliger is.

gr.BB
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Parlevinkers.

Bericht door kajoe »

ik kan me nog herinneren dat wij met de alphaca van de haas ook een paar dagen zo voeren ze rippen toen ,,hebben juli de bolnessen ingeruild voor een betere stoommachine ,nou nee de bussen van de cilinder smering was langere tijd leeg waardoor de zuigerveren en de spoelzuigers naar de donder waren ,maar zwart roken konden we als de beste.
je weet maar nooit de oorzaak.
velasquez

Re: Parlevinkers.

Bericht door velasquez »

Oorzaak?, deze motoren zijn door de milieu eisen op maximaal toerental zo gunstig mogelijk afgeregeld op Co2 en NOX waarde laag te houden.
Het is om je een krul in je lijf te lachen maar deze motoren hebben op vollast een overschot aan dieselolie om zo de computer de zaken zo weer te geven als gewenst.

gr.BB
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Parlevinkers.

Bericht door pieter53 »

Het wordt weer een off-topic machinekamerpraatje :wink:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Parlevinkers.

Bericht door Kapitein Spok »

Het wordt weer een off-topic machinekamerpraatje :wink:

offuhhhh, leugenbankje????
velasquez

Re: Parlevinkers.

Bericht door velasquez »

Enige discussie is dit forum helaas vreemd.

gr.BB
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Parlevinkers.

Bericht door DPLA »

.......
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Parlevinkers.

Bericht door pieter53 »

Van mij mag er best hier door gediscussieerd worden,
maar anderen hebben misschien liever dat we ons hier bij parlevinkers houden.
In ieder geval is het zo dat als we in de machinekamer verder kletsen er niemand kan klagen.
Jammer genoeg zal ik de rest van de discussie sowieso moeten missen, omdat ik een weekje off-line zal zijn.
Tot dan.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
thom301
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2017 10:00

Re: Parlevinkers.

Bericht door thom301 »

Dag leden,

Met veel interesse heb ik dit draadje doorgelezen!
Nu heb ik +/- 2 jaar terug een vletje gekocht welke volgens oude aankoopbonnen ooit een parlevinker(vlet) geweest is. Omdat er (helaas) nog wel eens benamingen door makelaars aan schepen gegeven worden welke voor de rest niets met het arbeidsverleden van de boten of schepen te maken hebben vroeg ik mij af of iemand hier mij verder zou kunnen helpen. Na het doorlezen van dit forum, en de bijbehorende kennis die vele leden hebben, weet ik dit wel zeker. :wink:

Eind jaren 70, begin jaren 80 voer het bootje als op de 3e foto rond. Kans is groot dat ze daarvoor ook al eens 'verbouwd' is maar dit weet ik helaas niet zeker. Qua bouw heeft ze in de verste verte wel iets weg van een parlevinker hoewel die meestal toch een andere rompvorm en bouw lijken te hebben.

Het bootje heeft in de jaren 80 te koop gelegen bij Notenboom in Schiedam en is vervolgens in 83' verkocht aan de heer Roeters welke als thuishaven diezelfde plaats had. Ergens omstreeks 83' en/of 84' is de boot aangepast door het aanbrengen van een verschansing/reling, het verwijderen van de 'slaapkoffer' en het aanpassen van het stuurhuis.

De motor die er in staat is een hand gestarte Samofa 2s108 met motornummer 2453. Gebouwd omstreeks 1955.

Het bootje zelf weet ik helaas niet veel van. Behalve dat het een gelast/geklonken rompje betreft. ( Gelaste huidplaten, geklonken aan de spanten. )
Rompje is ongeveer 8,5 meter lang en 2,5 meter breed. Bouwjaar en werf waar het casco gebouwd is is mij helaas onbekend.
Een brandmerk of dergelijk heb ik tot op heden nog niet mogen vinden. De kans is er dus ook dat het gewoon een 'jachtje' betreft.

Voormalige namen die mij bekend zijn:
2014 - Zeehond
+/-1983 Maasdobber II

Alvast bedankt!

Groeten,

Thom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie