Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: verbouwd schip

Bericht door p.arendz »

jos_br schreef:(Zo Mar 06, 2016 1:19 pm - stond volgens mij eerst op het kustvaartforum )
Ik heb op dit schip https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/2202/ blijkbaar m'n eerste jaartjes op deze aardkloot meegemaakt (geboren '60, in '63 zijn mijn ouders op een tanker verder gaan varen), dit is een verbouwde coaster/zeeschip. Enige dat ik weet is dat dit schip verlengd en lager gemaakt is.
Is er iemand die hier meer over weet?
Jos.
Moi Jos,
Ik denk dat ze dit is: https://www.jmarcussen.dk/maritim/skibsl ... p?id=10339
Heeft dus altijd Henriëtte geheten & komt dus niet uit Zweden maar uit Denemarken. Lengte 46,5 & breedte had ze al wel.
Nu nog een foto, ze was gebouwd als stoomschip.
Hartelijke groet,
---Peter.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: verbouwd schip - Henriette

Bericht door p.arendz »

Ik hoop dat dit werkt:
https://billedarkiv.mfs.dk/fotoweb/Grid. ... oSearch=Ga

Als je op dat ouderwetse "floppy" knopje drukt haal je de foto op. De loep geeft je de "bijzonderheden" maar die zijn er eigenlijk niet, behalve die ene bij het suikerpakhuis
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Pieter en Tammo, ik capituleer.
Ik heb van de houten schepen die in mijn familie voorkwamen geprobeerd de historie te achterhalen en kwam tot de conclusie dat de meesten na 20 jaar werden afgetuigd omdat ze niet meer als zeilschip te gebruiken waren. Natuurlijk bleven de meesten daarna nog wel drijven en kregen een ander soort leven, bijvoorbeeld als sleepschip of drijvende opslag.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

De verhalen over het dichten van houten schepen met turfmolm heb ik vaak en van diverse kanten gehoord.
Zeker ook dat de Walen hun scheppen dichtten door op stroom turfmolm voor de kop te gooien.

In "mijn" tijd weet ik dat stuwen en ook noodschotten met sintels werden gedicht.
Bij een reparatie van de bovendeur in Roosteren ik denk 1965 werd een noodschot gebouwd van naast elkaar geplaatste 2 of 3 duims buizen. Dus redelijk handzaam aan te brengen. Daarna werd het water in de kolk een beetje verlaagd zodat er wat stroming tussen die buizen doorkwam. Daarop werd tussen elke buis een vierkante lat geplaatst die het schot redelijk waterdicht maakte en waardoor de kolk kon leeglopen. Toen er voor het schot zo'n 4 meter verval stond spoot het water er wel aan alle kanten door. Daarop en dat heb ik zelf gezien kruiwagens hel fijne sintels voor het schot gegooid en je zag het schot bij elke kruiwagen weer een stuk minder water doorlaten. In 1965 mocht dat nog.

Later was dit natuurlijk ten strengste verboden, maar dat het nog werkte weet ik ook helemaal zeker. En wil je weten hoe ik dat zo zeker weet? ........ ja ik ben gek en ga dat hier op het WWW zetten. Ik weet immers ook niet na hoeveel jaar een milieudelict verjaard is. :?
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Wie weet?

Bericht door fok »

was pas op de landtong , en zag deze constructie met verlichting op het einde , maar was zo te zien uitschuifbaar , iemand de reden ? gr fok.
Bijlagen
P1050325.jpg
P1050325.jpg (167.3 KiB) 1505 keer bekeken
P1050323.jpg
P1050323.jpg (159.82 KiB) 1505 keer bekeken
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Ik denk dat dit gedaan is om eenvoudig en zonder hulpmiddelen de lamp te kunnen verwisselen.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: verbouwd schip

Bericht door Ben »

jos_br schreef:Ik heb op dit schip https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/2202/ blijkbaar m'n eerste jaartjes op deze aardkloot meegemaakt ........ dit is een verbouwde coaster/zeeschip. Enige dat ik weet is dat dit schip verlengd en lager gemaakt is. Is er iemand die hier meer over weet?
p.arendz schreef:..........Heeft dus altijd Henriëtte geheten & komt dus niet uit Zweden maar uit Denemarken. Lengte 46,5 & breedte had ze al wel.
Nu nog een foto, ze was gebouwd als stoomschip.
Het binnenschip Adri was dus gebouwd als Deense stoomschip Henriëtte en hier zijn de foto's.
henriette  1910 - in 1959 inland trade nederland als adri.jpg
henriette 1910 - in 1959 inland trade nederland als adri.jpg (140.48 KiB) 1608 keer bekeken
henriette 1910.jpg
henriette 1910.jpg (196.84 KiB) 1608 keer bekeken
Foto: collectie M/S Maritime Museum of Denmark.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw »

pieter53 schreef:Iedereen bedankt voor de informatie, maar mijn vraag is nog niet echt beantwoord :wink:

Even een kleine opmerking over deze bewering.
Gert Schouwstra schreef:Als je nagaat dat een houten schip maar zo'n twintig jaar meeging, dan zette dit nog wel zoden aan de dijk.
Ik had altijd gehoord dat een houten schip wat langer meeging.
Gelukkig hebben we de liggers, maar helaas was er een klein bugje wat het nauwkeurig zoeken lastig maakt.
Daardoor ben ik niet verder gekomen dan dat er in de liggers ongeveer 89 houten schepen staan die minstens 50 jaar oud geworden zijn.
Een stuk of twintig haalt minstens een leeftijd van een jaar of zeventig en DEZE staat zelfs te boek voor 134 jaar!
In het Rijnschepenregister van 1908 komen nog 32 houten schepen voor die waren gebouwd te Dorsten (D).
Iets meer dan de helft, namelijk 17 schepen, was ouder dan 30 jaar.
Het oudste schip was 41 jaar en het jongste 22 jaar oud.
Let wel, het gaat hier alleen om de schepen gebouwd te Dorsten.
Er komen natuurlijk nog meer houten schepen voor in dat Rijnschepenregister.
Maar het geeft in ieder geval een indicatie hoe lang de laatste generatie houten schepen meeging.
In de NRC van 18 december 1860 valt te lezen dat er op een werf te Middelburg een 85 jaar oud schip lag te repareren.
Het was het schip geweest van de gebroeders Naerebout die in 1775 de bemanning van het Oost-Indisch Compagnieschip "Woestduin" hadden gered.
Er zal wel niet veel 85-jarig hout meer aan dat schip hebben gezeten.
Een klein hecht houten schip kan volgens mij langer mee dan een groter houten schip.
Bij het herhaald laden en lossen van het schip komen er zulke krachten op het schip te staan die de levensduur bekorten.
Er vaart trouwens nog een 196 jaar oud voormalig houten beurtschip rond. Het voer tussen Eernewoude en Leeuwarden. Al lang geleden verbouwd tot jacht. Ook hier vraag ik me af hoeveel oorspronkelijk hout er nog over is.
"De Lytse Bever" is in 1820 gebouwd. Pieter Tolsma schreef er een boek over.
Met vriendelijke groet van K.T.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie weet?

Bericht door klipper »

Wat de levensduur van houten zeegaande zeilschepen betrefd, als deze schepen wat versleten raakten was dat aan het casco te zien. Dan ontstond er op den duur een zgn katterug. Er is ook een tijd geweest dat er wat scandienavise houten kottertjes werden aangekocht om als jacht te worden gebruikt. Er werd later wel eens verteld dat ze op zoet water nogal gouwer gingen rotten. Gr
Jaap Niagara
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2010 21:00

Re: Wie weet?

Bericht door Jaap Niagara »

Vertelde m,n vader,toen de Zuiderzee IJsslmeer werd,ging het ,n gauw slechter met staat van de houten botters en schookers,jollen e.d.
Plaats reactie