pieter53 schreef:Iedereen bedankt voor de informatie, maar mijn vraag is nog niet echt beantwoord
Even een kleine opmerking over deze bewering.
Gert Schouwstra schreef:Als je nagaat dat een houten schip maar zo'n twintig jaar meeging, dan zette dit nog wel zoden aan de dijk.
Ik had altijd gehoord dat een houten schip wat langer meeging.
Gelukkig hebben we de liggers, maar helaas was er een klein bugje wat het nauwkeurig zoeken lastig maakt.
Daardoor ben ik niet verder gekomen dan dat er in de liggers ongeveer 89 houten schepen staan die
minstens 50 jaar oud geworden zijn.
Een stuk of twintig haalt minstens een leeftijd van een jaar of zeventig en
DEZE staat zelfs te boek voor 134 jaar!
In het Rijnschepenregister van 1908 komen nog 32 houten schepen voor die waren gebouwd te Dorsten (D).
Iets meer dan de helft, namelijk 17 schepen, was ouder dan 30 jaar.
Het oudste schip was 41 jaar en het jongste 22 jaar oud.
Let wel, het gaat hier alleen om de schepen gebouwd te Dorsten.
Er komen natuurlijk nog meer houten schepen voor in dat Rijnschepenregister.
Maar het geeft in ieder geval een indicatie hoe lang de laatste generatie houten schepen meeging.
In de NRC van 18 december 1860 valt te lezen dat er op een werf te Middelburg een 85 jaar oud schip lag te repareren.
Het was het schip geweest van de gebroeders Naerebout die in 1775 de bemanning van het Oost-Indisch Compagnieschip "Woestduin" hadden gered.
Er zal wel niet veel 85-jarig hout meer aan dat schip hebben gezeten.
Een klein hecht houten schip kan volgens mij langer mee dan een groter houten schip.
Bij het herhaald laden en lossen van het schip komen er zulke krachten op het schip te staan die de levensduur bekorten.
Er vaart trouwens nog een 196 jaar oud voormalig houten beurtschip rond. Het voer tussen Eernewoude en Leeuwarden. Al lang geleden verbouwd tot jacht. Ook hier vraag ik me af hoeveel oorspronkelijk hout er nog over is.
"De Lytse Bever" is in 1820 gebouwd. Pieter Tolsma schreef er een boek over.
Met vriendelijke groet van K.T.