IJsvaart

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: IJsvaart.

Bericht door Ben »

@Frans, bedankt voor je informatie. Nog veel sfeervoller, "ijziger" zijn deze foto's van de Deense Kista Dan bij Groenland.
kista dan 1952  ©f. bentler foto juli 1956  bij kap tobin op groenland.jpg
kista dan 1952 ©f. bentler foto juli 1956 bij kap tobin op groenland.jpg (140.89 KiB) 2097 keer bekeken
kista dan 1952 collectie maritime museum of denmark..jpg
kista dan 1952 collectie maritime museum of denmark..jpg (253.74 KiB) 2097 keer bekeken
kista dan 1952 aalborg werf.jpg
kista dan 1952 aalborg werf.jpg (198.01 KiB) 2097 keer bekeken
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: IJsvaart.

Bericht door AnneKJ »

Ik weet het zeker, maar is die Kista Dan niet vergaan. Ik weet niet of deze het is, maar ik kan me herinneren dat er een ****Dan op een reis Noorwegen/Denemarken naar IJSLAND is vergaan met man en muis.
Grt.
Anne
OldSailor
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2009 17:18
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: IJsvaart.

Bericht door OldSailor »

nu ik dat zo lees..... staat mij ook iets van bij.
maar hoe of wat is nog in nevelen gehuld. ergens heb ik er iets over gelezen lang geleden..........ik word oud....LOL.
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: IJsvaart.

Bericht door henk-j »

Ahoy,

Hieronder enige info over e Krista Dan;

Kista Dan 1953-1957

Arctic Cargo en passagiersschip (schilderij van Kista Dan)
Cover van de vroege J Lauritzen Lines brochure met het schilderen van Kista Dan. (Copyright JL Lauritzen)
Lossen van Kista Dan op het snelle ijs Kista Dan op haar bundel eindigt maart 1955, van de Vestfold Hills na de oprichting van de basis in MawsonPlannen van Kista Dan
Kista Dan was instrumenteel in de oprichting van twee ANARE stations, Davis en Mawson.

Gebouwd aan Aalborg VAERFT in 1952 door de Deense firma J Lauritzen Lines, de Kista Dan was een experiment op vele manieren. Met een gelaste ijsbreker romp en het nest van een volledig gesloten kraai met alle navigatie-instrumenten, de Kista Dan is ook uitgerust met speciale bescherming voor het roer en de schroef tegen het ijs. De propeller was uitgerust met een speciaal gebouwde omkeerbare-pitch propeller mechanisme.

Kista Dan had een versterkte romp varen in ijs buiten de norm van Lloyds + 100 A1 "Versterkte voor navigatie in Ice" en Finse ijsklasse 1A. Haar specificaties omvatten:

hoofdmotor Burmeister & Wain diesel, het type 635-VF-62, boring 350 mm, 620 mm slag. De 6 cilinder motor was een single-acting, direct-omkeerbare, tweetakt, met een maatschappelijk vermogen van 1560 IHP. (Aangegeven Horse Power).
lengte van 64,89 meter
breedte 11.2 meter
ontwerp volledig geladen 5.96 meter
bruto tonnage 1.250 ton
actieradius 14 500 nautische mijlen
snelheid van 12 knopen
passagierscapaciteit 24 met twee, drie en zes persoons hutten
Kista Dan had een aanzienlijke laadvermogen met twee houdt en een heavy lift boortoren. De grotere greep kon geschikt voor een van de twee Auster vliegtuig dat AAD directeur Phil Wet ANARE verkennende werk had gekregen. De kapitein van het schip, Hans Christian Petersen, werd een ANARE legende in deze jaren.

Tijdens haar eerste ANARE reis, het Kista Dan was Macquarie Island bevoorraden in december 1953, voor een bezoek aan Heard naar het station bevoorraden en het verzamelen van een team van dertig husky's. Zij vervolgens naar het zuiden via de Kerguelen-eiland naar een geschikte locatie in Mac.Robertson Land voor de vestiging van de eerste continentale station van Australië te zoeken. Mawson werd opgericht op 13 februari 1954.

Kista Dan onder de indruk van alle aan boord met haar snelheid en het vermogen om te ploegen door het pakijs. Ze vergeleek het meest gunstig af bij de eerdere reis op de HMAS Wyatt Earp, die wet beschreven als het 'ijs te breken mogelijkheden van een mug!'

In maart 1955, na de oprichting van de basis in Mawson, Kista Dan was licht op de lading, rijden hoog in de bogen en tijdens een orkaan van de Vestfold Hills,; lag over tussen de 45-72 graden. Het schip was niet in staat om te worden rechtgezet, omdat het water in de leidingen hadden bevroren. De herbouwde Auster vliegtuig op het dek werd verwoest.

Captain Peterson had het schip opgenomen in de kust laat in het seizoen tegen zijn wil, maar op aandringen van Phillip Law's. Dit evenement beëindigd hun eens zeer goede vriendschap, en Peterson en Recht nooit weer samen gezeild. Had het schip eerder geknipt, en niet zo licht in de boeg, zou het geen moeite in het rijden uit de storm (die ik heb gehad nformatie van kunstenaar en expeditioner Fred Elliott 1999) .

Kista Dan was de eerste van de Lauritzen schepen naar de opvallende rode kleur, die vandaag de dag kenmerkt veel polaire vloten sport. Aanvankelijk reddingsboten het schip werden rood zodat zij gemakkelijker worden gezien in het ijs geschilderd. Al snel na, het kraaiennest op de voormast volgde, dan is het dek en uiteindelijk het schip zelf.

De Kista Dan werd gebracht door ANARE tot 1957 en werd vervangen door haar zusterschepen, de Thala Dan en Magga Dan.

In 1967 Kista Dan werd verkocht door Lauritzen aan de Karlsen Shipping Co Ltd in Halifax Nova Scotia en re-genaamd Martin Karlsen . Zij was werkzaam in het zegel visserijsector en buiten het seizoen, werd gecharterd voor onderzoek / herbevoorrading doeleinden, voornamelijk binnen de Canadese Arctische wateren en de Hudson Bay.

In 1979 werd het schip verkocht aan de Bowring Stoomvaart Maatschappij (en vervolgens overgebracht naar een dochteronderneming, The Bearcreek Oil & Shipping Company), omgedoopt Benjamin Bowring, en gecharterd om 'The Transglobe Expedition' tot het einde van 1982. De expeditie bereikte de eerste ooit longitudinale omvaart van de wereld over land, zee en ijs (met inbegrip van de beide polen) door Sir Ranulph Fiennes en Charles Burton.

In 1983 werd het schip verkocht aan Halba Shipping Ltd London, en omgedoopt Arctic Gael, met de bedoeling te worden gecharterd voor onderzoek. Ze bleef laid-up tot 1984.

In 1984 werd ze verkocht aan Freighters & Tankers Ltd, Hamilton, en omgedoopt Olimpiakos . Ze was zeilde naar het Griekse eiland Kos en een deel omgezet in een jacht door John Goulandris (Griekse reder) en werd permanent laid-up.

In juni 1997 het schip (nog Olympiakos ) werd verkocht aan Polar Ventures Limited en wordt beheerd door Pete Wilkinson. Hij was het die van plan om haar te gebruiken voor de bestrijding van verontreiniging in de Antarctische wateren. Echter, als gevolg van de vele jaren die opgelegd, Olympiakos was in slechte staat en ook aan ernstige structurele schade aan de romp in een storm tegen de haven muur. Daarnaast werden de brandstoftanks (en brandstof) verontreinigd met water. De kosten van reparaties waren onrendabel en Polar Ventures Limited werd gedwongen om het schip te verkopen in 1998 naar een Turkse sloper, waar ze uiteindelijk werd gesloopt.

Een triest einde voor een werkelijk prachtig schip!

Informatie over de meer recente geschiedenis van Kista Dan door Antony Bowring, Marine Coördinator van het Transglobe Expedition 1979-1982 verstrekt.
Mvg. Henk-J
Afbeelding
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: IJsvaart.

Bericht door henk-j »

Ahoy,

Het zijn er 4 schepen tw.;

Kista Dan gesloopt in Turkije in 1998

Magga Dan gesloopt in Gent in 1984

Thala Dan gesloopt in Rio de Janeiro in 2007

Nella Dan gezonken bij Macquarie Island in dec. 1987

Nella Dan Final Voyage
Op haar laatste noodlottige reis op de avond van 3 december 1987, tijdens de herbevoorrading operaties op Macquarie Island , slecht weer opgeblazen. De Nella Dan sleepte haar anker en werd aan de grond gereden op slechts enkele meters buiten het eiland. Het ongeluk gebeurde tijdens de overdracht van brandstof uit het schip naar de sub-Antarctische station op Macquarie Island . Andere lading lossen had opgehouden door de sterke wind en hoge zee. Een definitieve oorzaak van het ongeval is nooit vastgesteld, werd gemeld dat de Nella Dan sleepte haar anker in zeer zware zee, terwijl op het normale ankerpunt in Buckles Bay. Het schip werd snel op rotsen dicht bij het ​​onderzoeksstation werd het leveren van gewassen. Schade aan het schip was onmiddellijk en ernstig, werd de schepen romp doorboord op twee plaatsen en het water overstroomde de machinekamer. Het merendeel van de expeditie personeel aan wal op het moment van het ongeval, maar 17 expeditie personeel waren aan boord, samen met de bemanning. Er waren geen slachtoffers of letsel aan hen of de expeditie personeel.
Mvg. Henk-J
Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: IJsvaart.

Bericht door Roy »

Het is een uitgebreid antwoord op de vraag over de historie van de "Kista Dan".
Interessant om dat eens te lezen. De exacte vertaling deed m'n wenkbrauwen wel wat fronsen. Dat vertalen van Wikipedia behoeft nogal eens wat aanpassingen........... :roll: :idea: :wink:
Een seal is n.l. een zeehond en geen zegel om maar eens iets te noemen............. :shock: :wink:

m.v.g., Roy
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: IJsvaart.

Bericht door henk-j »

Ahoy Roy,

Klopt idd, ik las het verhaal van het schip of het wel of niet gezonken was en toen ik haar naam typte zag ik ineens dat het een serie van vier was zodoende heb ik alles maar even bekeken en bleek dat het de Nella Dan was die gezonken was. Ik had er al een aantal foutjes in de tekst veranderd blijkbaar niet alles :wink:
Maar verder idd leuk om het even te lezen.
Mvg. Henk-J
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: IJsvaart.

Bericht door Ben »

Heren en vooral Henk over de berichten n.a.v. de foto's van de Kista Dan. Bijgaand de vergane Nella Dan.
nella dan 1961 aalborg werf.jpg
nella dan 1961 aalborg werf.jpg (157.21 KiB) 2353 keer bekeken
nella dan 1961.jpg
nella dan 1961.jpg (160.8 KiB) 2353 keer bekeken
Foto's: collectie M/S Maritime Museum of Denmark.
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: IJsvaart.

Bericht door AnneKJ »

Old-sailor, Henk-J,Ben.

Bedankt, sorry voor mijn late reactie, maar ik had wat netwerk probleempjes.
In mijn vraag staat, "Ik weet zeker", maar dat moet natuurlijk zijn "Ik weet niet zeker", maar dat zullen jullie wel begrepen hebben uit de rest van de oproep.
Ik ben gisteren ook aan het zoeken geweest. Ik zocht een volledige vlootlijst van Lauritzen, maar dat heeft weinig opgeleverd. Alleen bulkcarriers. Dat van de Nella Dan kwam ik ook op het spoor, alleen niet zo uitgebreid als jullie gevonden hebben.
Zou best kunnen, dat het dit schip is. Ik heb echter in mijn hoofd zitten, dat het schip onderweg was van Denemarken naar IJsland of Groenland. Het kan ook in omgekeerde richting zijn geweest. In mijn beleving ( voor wat dat waard is gezien mijn leeftijd) waren er veel slachtoffers. Ik dacht, dat het plaats vond in de zestiger jaren. Maar daar twijfel ik ook aan.

Grt.

Anne
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: IJsvaart.

Bericht door AnneKJ »

Vond net deze link, zie nog meer schepen, waarvan de naam eindigt op DAN.

https://www.benjidog.co.uk/allen/Lauritzen%20Line.html

Grt.

Anne
Plaats reactie