Holland - Amerika Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Eigenlijk weet ik niet of het een samenwerking was tussen die "Atlantic- en "Arcadia Forest" aan de ene kant en de Combi Line aan de andere kant. De eerste twee hadden geen Combi Line in de zij geschilderde staan.
Er was trouwens nog een ander gedrocht dat in een soort feeder dienst voer. Ik meen dat dat ding "Brush" of "Spuce" o.i.d. heette.
Die twee Forest schepen hadden aanvankelijk Kristiansand als thuishaven, maar het was, ( wederom als ik het goed heb ), een Amerikaans charter. Waren ze niet in Japan gebouwd ?.
Hoe dan ook, het is niets geworden. Net als het Seebee systeem van Lykes Lines die met drie schepen op zo goed als dezelfde route voeren. Dit waren de "Doctor Lykes", "Tilly Lykes" en "Almeria Lykes".
Ook allemaal verleden tijd en alles ten faveure van de container.

m.v.g., Roy
Leo
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2005 19:08
Locatie: Leidschendam

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Leo »

Roy schreef: Er was trouwens nog een ander gedrocht dat in een soort feeder dienst voer. Ik meen dat dat ding "Brush" of "Spuce" o.i.d. heette.
Het gedrocht waar Roy op doelt was de Barge-Carrier 'Spruce' (bj 1975/7270gt - IMO 7734167), hier uitgaand gefotografeerd op de Nwe. Waterweg in 1993.
Afbeelding
foto © Leo Johannes


mvg Leo
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Bedankt Leo, dat was precies het vehicle wat ik bedoelde............! :wink:

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Ben »

volendam 1922 in kopenhagen foto tussen 1933 1940.jpg
volendam 1922 in kopenhagen foto tussen 1933 1940.jpg (198.76 KiB) 3120 keer bekeken
Foto's: collectie M/S Maritime Museum of Denmark.
volendam 1922.jpg
volendam 1922.jpg (212.34 KiB) 3120 keer bekeken
Volendam 1922 - gebouwd bij Harland & Wolff in Glasgow - 15.434 brt - l x b x h 175,6 x 20,51 x 13,72 meter - 8.000 pk en een snelheid van 16 knoop - opgelegd in 1951 en in 1952 gesloopt te Hendrik Ido Ambacht
DJ65
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 dec 2012 17:13
Locatie: waddinxveen

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door DJ65 »

Mijn vader heeft in de begin jaren 50 een paar jaar voor de Holland America line gevaren, hij vertelde mij gisteren op 4 verschillende passagiersschepen gewerkt heeft. Ik vond op een site dat men ook passagiers lijsten kan opvragen maar dat kost dan weer een lidmaatschap van 20 euro per maand https://person.ancestry.com/tree/2265209 ... 9902/hints Weet iemand of er ook via een andere manier hier aan te komen is?
AfbeeldingSloterdijk Holland-Americal line by dickjan thuis, on Flickr
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Hallo Dirk Jan,

Als je wat over je vader z'n verleden bij De Lijn wilt weten, heb je meer aan bemanningslijsten.
Gesteld, dat hij er in professie bij gevaren heeft en niet als passagier.
Ideetje ?.

m.v.g., Roy
DJ65
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 dec 2012 17:13
Locatie: waddinxveen

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door DJ65 »

Waar vind ik een Bemanningslijst Roy ?
Mijn vader was in dienst van de Holland-America line :D
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Er is een club die De Lijn heet. Dit is een club van en voor ex medewerkers van de Holland Amerika Lijn.
Dat lijkt mij de meest logische vereniging om eens te informeren.
Aan de andere kant, ik weet niet hoeveel van de oude H.A.L. archieven bewaard gebleven zijn, maar informeren kan altijd.

m.v.g., Roy
vaartips
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2014 13:07

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door vaartips »

Wellicht wetenswaardig.
Eind vijftiger jaren, begin zestiger jaren werd in Dordrecht de wijk Wielwijk gerealiseerd.
Het Admiraalsplein was in 1960 als sluitstuk opgezet door particulieren, terwijl de rest van de wijk in handen van corporaties was.
De Holland Amerika Lijn bouwde daar de Stuyvesantflat om haar officieren te huisvesten.
In de volksmond heette die luxe flat al gauw HALFLAT met als bijnaam hunkerbunker.
Er werd mij als zestienjarige verteld dat je maar aan hoefde te bellen voor een wip.
De mannen waren immers op zee.

Afbeelding
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Ben »

maasdam 1952 wilton feijenoord schiedam.jpg
maasdam 1952 wilton feijenoord schiedam.jpg (268.24 KiB) 2800 keer bekeken
Plaats reactie