Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

ik heb het boek van de Hoop even door gespit
wat mij op viel is dat ik toch met regelmaat wat schepen herkende
op het gevaar af dat men het als mosterd na de maaltijd ziet wil ik hier vertellen wat ik er van weet of toch van mee gekregen heb
en hopelijk word er niemand pissig
misschien een idee om dat aan te vullen als jullie er ook nog een herinnering bij of aan hebben

op bladzijde 45 staat de Machiensteen 20 ,daar op heeft mijn oom Piet Aarnoudse nog gevaren
nu ik het lees, weet ik het weer ,oom Piet heeft het schip tijdens zijn zet schipper tijd eens in het weiland geparkeerd
en is daar droog gevallen

het schip op bladzijde 47 had ik al genoemd
mastodont schreef: ik sla het willekeurig open en zie op bladzijde 47 de Machiensteen 22 staan
volgens de opgave in het boek staat het schip van af 27 september 1963 op naam van Leo de Ronde,schipper te Rotterdam
daar onder staat ,Volgens het kadaster zou het nog steeds als zodanig in de vaart zijn maar volgens schippers bronnen werd het eind jaren 80 al uit geschreven

Nou volgens mij is het in 1974 al gesloopt
Hoe ik dat weet?
Het was het schip van Anton de Ronde zijn ouders
in 1974 zijn ze over varen en gezonken ergens op de waal
wij zijn in de zomer van 1974 met de Astrid naar de werf geweest in Ijsselmonde en daar lag het wrak toen ook
ik heb zelf nog mee gezocht in de roef naar bruikbare spullen ,de slik lag bijna een meter hoog in de woning
ik heb serviesgoed wat nog heel was af staan te wassen op de Astrid
het werd niet meer schoon omdat het schip meer dan een week onder water had gelegen
alles bleef grauw grijs

om kort te gaan in het boek varen een manier van leven heb ik het al genoemd op bladzijde 44 en op bladzijde 54

de familie de Ronde is toen aan de wal gegaan en het schip is bij mijn weten niet meer in de vaart gekomen

de naam Laetare betekend overigens ,Verheugd u
maar dat was even niet toepasselijk in die tijd
gr
leo

Links nog net een stukje Machiensteen in beeld ,hier dan onder de naam Laetare,Ria de Ronde staat op de luiken van de Astrid
de schepen voeren meestal samen en liggen hier in de Maashaven bij de zwarte zwaan
Afbeelding

de Laetare en de Astrid
Afbeelding

tot slot de Laetare in de liften van Thieu denk ik
Afbeelding
gr
leo
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Uiteraard heb ik het boek ook al doorgebladerd. Aangeleverd aan huis door de vader van Gerrie, wat een service. Gerrie is eens langs geweest om foto's van de Terneuzen I, hoe lang dat geleden is zou ik niet weten, makkelijk een jaar of 10 wat aangeeft dat dit naslagwerk niet op een regenachtige middag in elkaar is geflanst.
Jammer dat ik maar een paar foto's kon vinden, die volgens mij niet in het boek zijn opgenomen. Deze foto zat er volgens mij ook bij, hier is de schipper (Huib?) den Dikken.

Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Janna »

Dat witte 'ding' sb achterop van de Terneuzen I, wat is dat?

Is dat een geleiding voor een verhaaldraadje vanaf de achterlier?
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

voor een verhaal draadje ,dat zou zo maar eens kunnen zijn

ga ik verder in het boek ,dan kom ik op pagina 58 de "Eva" tegen van ome Johannes en Jane
ook met verhaal draad rollen aan de reling

hier hun zoon Rinus op het hut dek en Jane bij de "waste"
Afbeelding

ome Johannes samen met mijn broer Han terug van de douane in Sas van Gent
het inklaren en uit klaren ging toen der tijd nog op twee plaatsen Sas van Gent en Zelzate ,net als in Lobith en Emmerich
Johannes had een put in zijn arm ,die had hij opgelopen in de oorlog door een granaat splinter als ik het goed onthouden heb
Afbeelding

de spitsen lagen 4 breed te wachten aan de grens ,hier dus in Sas
Afbeelding
uit het boek " Varen een manier van leven" :In die tijd ging ik gekleed in een spijkerbroek, hoge leren laarzen en een kort jasje van ribfluweel. Daar overheen droeg ik een oude lange regenjas die ik van huis had meegenomen. Hij lag ergens op zolder tussen allerlei afgedragen kleding en was van pa geweest. Het geval raakte de grond net niet want ons pa was een ‘groot’ man. Ik deed de jas nooit dicht omdat ik hoopte een klein beetje op mijn filmidool Clint Eastwood te lijken, met dit verschil dat mijn haar tot ver over mijn schouders hing.
Ik weet nog dat ik op een zaterdag tegen de avond zo de stad in ging in Terneuzen nadat ik even gedag was wezen zeggen op de "Eva" die ook in Terneuzen lag
Rinus en mijn broer Kees stonden mij uit te lachen vanwege mijn outfit
Jane sprak de gedenkwaardige woorden : Ja lachen jullie maar
maar hij zal zo eerder verkering hebben dan jullie !

En dat was ook zo :mrgreen:
mijn broer Kees is altijd alleen gebleven ,en Rinus is pas veel later dan ik aan de vrouw geraakt
allemaal herinneringen ,en dat voor de prijs van slechts 28,95 :wink:
gr
leo
Jaap Niagara
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2010 21:00

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Jaap Niagara »

Leo,bij die lege spits waar de Eva opzij ligt,is dat niet de Jelo met Piet in het gangboord?
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

geen idee jaap ,misschien dat iemand anders het weet

later was de Eva van Paul en Anja Mannaert,als we hem tegen kwamen riepen Paul en ik altijd op het laats van het gesprek naar elkaar:en de groete aan Anja :wink:
Afbeelding

ik hoor de ABC nog blaffen uit de uitlaat naast de hut
Afbeelding

Afbeelding
Paul heeft later een groter schip gekocht waar hij Nesse op heeft gezet
daarna is hij aan de wal geraakt en heeft nu weer een bootje waar op hij net als ik zijn scheepsnaam weer op heeft gezet
kijk maar HIER
Afbeelding

nog weer later heeft Boudewijn de Feijter er op gevaren ,en daar heb ik nog weer mee samen op de V64 rond gevaren
Boudewijn zit nu in het onderwijs in Vlissingen ,hij doet jongens en meisjes begeleiden die in de scheepvaart willen gaan werken
steeds weer raak vlakken

om het een beetje compleet te maken nog maar even terug in de tijd
Theo Vrieswijk schreef:
visje schreef:
pionier schreef:Nog wat materiaal van Rinus Faasse.

Afbeelding
Op het hoekje van het spoor in Terneuzen, de Eva als tweede, het schip tegen de kant weet ik niet.
Er achter de "Atentot uit Gent van Stevens, hier heeft Wim Reijngoudt als zetschipper opgevaren
volgens mij. De vader van Albert Wim. Als iemand het kan verbeteren, dan hoor ik het graag :)


Afbeelding
Leeg in Terneuzen.



Groet Wim Pionier :D
gr
leo
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Mooi ! Een kleine correctie: Boudewijn is vast wel eens met de Eva op pad geweest, maar stond op naam van zijn broer Akko.
Om het goed te maken zou ik een plaatje van de Lamiral laten zien, zijn huidige schip.
Wat niet in "het boek" vermeld staat is dat de ABC vervangen is door een Scania, afkomstig uit de spits van Daan Koman!
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

ik weet dat Boudewijn er wel aan boord is geweest ,van dat het schip op zijn naam stond weet ik niks
en dat er op het eind een Scania in stond, dat weet ik ook
maar om nu te zeggen
"ik hoor de Scania nog blaffen uit de uitlaat naast de hut"
dat gaat mij iets te ver :mrgreen:

goed dit gezegd hebbende gaan we op naar de volgende naam die ik herkende
en dat is de naam "Van Suylekom" die zou het schip ook nog gehad hebben van af 05 juli 1996
we gaan de reactie daar op maar even afwachten


op bladzijde 60 vinden we dan weer een bekende
het gaat over de "Greta" die van af 31 april 1972 als Annero rond voer en op naam van Klaas en Alletta Kleine stond
kijk daar kan ik ook wel iets mee,dat zou je trouwens kunnen weten als je opgelet hebt in de voor gaande jaren :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
op speciaal verzoek dan in dit geval een volgende schip ,niet de L'Amiral maar de Alletta van Klaas
Afbeelding
zo beter?
gr
leo
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pionier »

Een reactie op de berichten over 'De Hoop' van Leo. Eind jaren veertig voeren mij ouders op de 'Machiensteen' 20, ik kan me daar nog vaag wat van herinneren. Toen mijn vader weg ging bij de maatschappij en voor Geluk in Middelburg ging varen,
is hij tijdens zijn laatse reis in St Andries beneden de havenmond aan de Waalzijde op het weiland terechtgekomen.
Ze waren leeg onderweg naar St Andries binnen de sluis, het was hoogwater en alles stond blank. Verlichting was er nog niet
aanwezig, het was laat in de avond en bij de ingang van het kanaal van St Andries gekomen miste hij de benedenpunt van de ingang en voer er binnendoor. Het schip kwam vast te zitten in het weiland en s'morgens zagen we het gras boven komen.
Het was de bedoeling om te verhuizen in St Andries door de sluis. Daar lag de 'Davina' hun volgende schip te wachten.
Dat schip hebben ze afgeschut en er is met de roeiboot verhuisd, dat weet ik nog. Zoiets is nu ondenkbaar, de baas wou zo weinig mogelijk verlet.

Op de 'Machiensteen 15 voer mijn moeders jongste broer Bes den Braber, vast in de cement van Maastricht naar Rotterdam, bij de 'Befaro' in het Haringvliet lossen. Deze was bij 'De Hoop' begonnen op de Terneuzen 3 ( Het drietje ) in het Terneuzense
jargon.

Bij Geluk werd er ook stevig doorgevaren 68 reizen zand en grint van de Maas naar Middelburg en Vlissigen met de zelflosser lossen, per jaar. De motor was een 70 pk Brons
Afbeelding
Foto van de forumdag in het Bronsmuseum.

Groet Wim Pionier.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door piet42 »

prinslandsebrug te Dinteloord en prinsenland
Bijlagen
d82cc0413e935d181d0d7426fd3eb691.jpg
d82cc0413e935d181d0d7426fd3eb691.jpg (89.62 KiB) 1825 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie