Boele en Oosterwijk.

maarpol
Berichten: 7274
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door maarpol »

Ja Andre

Ik ben even wezen kijken en in Augustus 2013 was die er nog :) :) In Takodori

Afbeelding

En hier kan je het schip Live zien :) Augustus 2013



https://www.youtube.com/watch?v=omlstJhQjEI
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Gert Schouwstra schreef:Drechtstad 1 (2310975) en Drechtstad 2 (2310976) waren zusterschepen.
Beide zijn gebouwd in 1961 bij van Duyvendijk in Lekkerkerk.
origineel 67,14 x 8,56 x 2,92 - 1074 ton
568 pk Stork.
De Drechtstad 1 en Drechtstad 2 zijn in 1968 verlengd naar 80 meter en werden zo 1347 ton.

De Drechtstad 3 (2103631) is in 1962 gebouwd bij Pattje in Waterhuizen.
67 x 8,58 x 2,60 - 980 ton
600 pk Deutz.
In 1992 afgevoerd.

Mijn vader had zijn nieuwbouw schip in 1961 ook Drechtstad genoemd, net een paar maanden eerder dan Goedhart dat deed. Ze wisten dat niet van elkaar en Goedhart was niet zo blij!
Ik had ook begrepen Gert dat de 1 en de 2 identiek waren.
Het maakt het voor ons wel lastig om te bepalen wie nou wie is natuurlijk ;-)
Pas later werden ze beter uit elkaar te houden doordat ze verschilden van kleurstelling.
Ik hoop dat een insider iets kan zeggen over kleine details zoals bijvoorbeeld de kachel met H stuk op het voordek van de ansichtkaart.
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Wim Geerling schreef:De eerste foto is volgens mij gewoon de Drechtstad 2 zoals hem ken tenminste. Tweede foto is volgens mij het zelfde schip, zie de spoelpoorten in den en de spullen op het roefdek. De Drechtstad 1 heb eigenlijk niet gekent of althans zover ik mij kan herinneren dus ik ook niet of er verschillen waren met de Drechtstad 2.
Groet Wim
Precies mijn probleem Wim! ;-)
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Drechtstad

Bericht door Hans »

Het probleem laat me toch niet los.
Ik heb de foto, zo goed en zo kwaad als dat ging, uitvergroot en hel nu toch over naar de mening dat het de 1 is.
file_zps6b661f30.jpg
file_zps6b661f30.jpg (86.22 KiB) 1238 keer bekeken
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Wilhelminahaven Schiedam

Bericht door Hans »

Enige tijd geleden had Karel het over de Wilhelminahaven en de Oosterwijk schepen die er weekend hielden.
Niet alleen langszij de Pelikaan maar ook wat verder westelijk aan het eind van de haven.
Volgens mij zie je op deze foto wat hij bedoelde.
wilhelmnahavenschiedam_zps20ac1b81.png
wilhelmnahavenschiedam_zps20ac1b81.png (739.73 KiB) 1274 keer bekeken
Wilhelminahaven Schiedam.jpg
Wilhelminahaven Schiedam.jpg (164.15 KiB) 1274 keer bekeken
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Roept weer een hoop herinneringen op Hans.
Wilhelminahaven Schiedam was vrij van havengeld, 4 bakken achterin, achterschip lag vast aan een boei, voor een anker.
3 schepen langszij de Pelikaan, zie nog een zeebootje. Dit was in het laatste stadium van de losplaats gezien de extra
uitrit die aangelegd was.Daarvoor moeten de wagens rechtuit naar de dijk.
Vijfsluizen was een palenbak in het verlengde van de zuiger neer gelegd, konden ze ook 3 schepen kwijt voor het weekend,
dus 10 stuks havengeld vrij.
Dwarswal Gulf, bunkerboten en tankwagens laden, en weekendplaats voor de strekboten(Sleipnir, Hermes etc.) je ziet de
tanks duidelijk staan.

Personeel s'maandags vanaf de Pelikaan weer aan boord, kleine ruimtevaarders hadden toentertijd nog een roeiboot,Kobus
hield de boel in de gaten in het weekend, of er kwam alvast een sleepboot om het spul aan boord te zetten.
Tassen vol spullen en je voer voor de hele week, ik als aflosser was afgeladen, voer, je schone kleren, en een plunje baal
met laarzen, sloffen voor binnen, regenkleding, dat heten toen nog oliegoed, extra warme jas etc.
Had ik van jongs af aan geleerd, je moet goed beslagen ten ijs komen, je gaat tenslotte ook niet zonder ....... naar een
hoerenkast.
Oosterwijk had toen ernstige personele problemen met personeel voor de Ruimtevaarders, daarover later meer.
We gingen een keer met de hele ploeg naar de bakken, er was weer een blik opengetrokken, een nieuwe matroos erbij.
Maar eerst gezamenlijk een bakkie doen, en even ouwehoeren.
Daarna omkleden, ik kwam bovendeks en daar stond de "nieuwe" ik zei "doe voor mij maar 5 kg aardappelen en een
bloemkooltje en wat peen en uien groenteman " hij zei "hoe weet je dat" ik zei "nou ik heb nog nooit een matroos gezien
met een grijze stofjas aan ".
Afijn zijn zaak was naar de knoppen en een zwager had gezegd bij Oosterwijk kan je dik geld verdienen op die bakken.
Hij kon zijn veters strikken maar had nog nooit een staaldraad in zijn handen gehad, levens gevaarlijk.

Even bellen met Oosterkade, ok, trek wel een beter blik open, geef de man maar geld voor bus en opzouten.

Even een tussendoortje.

Karel

ps. foto is van 1974, uitgraving voor zwembad-zuid is begonnen.
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Plaatje van de Wilheminahaven, achterin bij Gulf in 1963. Gr. Klaas.

Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

Het is daar nu een Argus depot ex North Sea Petroleum.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Toen de Gulf- raffinaderij verkocht werd aan die mannen uit het Midden-Oosten met een theedoek op hun hoofd werd
het eerst Delfoil . En de schepen gingen Delstor heten.

Karel
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Agami

Bericht door Hans »

ef3428ea-f7a1-40d3-84a8-eca6e4cbf5e5_zps8a877910.jpg
ef3428ea-f7a1-40d3-84a8-eca6e4cbf5e5_zps8a877910.jpg (197.82 KiB) 1264 keer bekeken
Zo, en hier is dan de Agami.
Eindelijk een foto waar hij redelijk op staat.
Helaas zit er wel een soort woud van lantarenpalen voor, maar dat is niet anders.
Retoucheren heb ik geprobeerd maar bleek geen optie.
Zo handig ben ik niet met dat spul.
Zoals al eerder gezegd was de Agami een door Jaap Oosterwijk omgebouwde stoomkraan.
Voor zover ik uit de overlevering weet kwam de ombouw bijna zonder bouwtekeningen tot stand.
Iets wat menig Oosterwijk medewerker tot wanhoop dreef als Jaap bij een nieuw probleem weer met
een oplossing kwam in de zin van: " Oh dat doen we gewoon even zo en zo."
Dit was mede oorzaak dat de kraan op de werf de bijnaam kreeg" Jaapganie".
Tot op heden is er, voor zover ik weet, ook geen foto van de Agami uit het Oosterwijk archief boven water gekomen.
De Agami kwam in 1963, nadat de ombouw gereed was, naar de Aelbrechtskade.
Ze lag in eerste instantie aan de andere kant van de Flamingo, dus voor de daar staande woningen.
De eerste weken ging dat prima.
Er moest nog het nodige op technisch gebied aan de kraan gebeuren.
Die werkzaamheden gaven geen overlast.
Dat begon pas toen de kraan ging proefdraaien.
Het geloei van de motoren drong zonder moeite door tot in de woningen in de ruime omgeving.
Ik kon aan het motorgeluid binnen bij mijn grootouders horen wat de kraan deed zonder hem te zien.
Ik vond het prachtig.
Hij lag schuin tegenover de voordeur van mijn grootouders dus ik had een eerste klas zicht.
De Agami had aan de onderzijde nog zijn wielen waarmee hij vroeger als stoomkraan waarschijnlijk kon worden verplaatst.
Speciaal hiervoor waren op het dek van de voormalige ertstanker die als ponton diende, rails aangebracht waarop de kraan stond.
Hoe die nou precies geborgd was heb ik eigenlijk nooit gevraagd toen ik na verloop van tijd op de kraan mocht komen kijken.
Waarschijnlijk met wielen en al vast gelast aan dek.
Ik heb hem nooit zien bewegen in ieder geval.
Dat ponton was vrij groot.
De kraan stond in het midden met voor en achter een beun van 1500 ton.
Het stak ook vrij diep dus moest er flink gebaggerd worden voordat de kraan voor de kant kon komen.
Toen de beunen successievelijk vol kwamen zakte het ponton diep in de modder en lag als een huis.
Voor de zekerheid draaide men de beunen nooit helemaal leeg.
Als ik nu zou moeten schatten dan bleef er zowel voor als achter een kleine 400 ton inzitten om de stabiliteit te waarborgen.
4866ebdd-7ea0-488f-907a-da4ea9eb33c8_zpsfb47cc67.jpg
4866ebdd-7ea0-488f-907a-da4ea9eb33c8_zpsfb47cc67.jpg (215.52 KiB) 1264 keer bekeken
Dit is een foto uit die eerste periode.
Het is een foto van een foto maar het is niet anders.
De Agami ligt er hier pas een paar maanden.
Dit is te zien aan de aluminium geverfde band langs de bovenrand van het ponton.
Die is nooit meer bijgeverfd en ziet er hier nog strak uit.
Er was langs de kant waarschijnlijk niet diep genoeg gebaggerd want de kraan is toen hij,
door het gewicht van het zand, in de modder wegzakte scheef gevallen.
De kraan kwam, als ik het nog goed weet, eind april 1963 in vol bedrijf.
En dat hebben de "buren" geweten.
De Flamingo draaide voor de gemeente Rotterdam en de Agami meestal voor particulieren.
Als de Flamingo zonder zand kwam te zitten dan nam de Agami dat erbij.
Er is door de bewoners heel wat afgeklaagd over de geluidsoverlast en het stuivende zand.
Als de beunen van de Agami vol lagen in het weekend en het waaide flink, dan leek
het wel de Loonse- en Drunense duinen op de Aelbrechtskade.
Kortom na anderhalf jaar werd een oplossing gevonden.
De Agami werd verhaald naar de andere kant van de Flamingo.
Mijn mooie uitzicht, zomaar verdwenen.
Alleen via het spionnetje kon ik nog het een en ander gadeslaan.
Uiteindelijk, na verkregen toestemming, want mijn grootouders waren er niet erg happig op dat
zo'n jong ventje als ik zo maar die drukke weg over ging steken, ging ik zelf maar eens die kant
op om al dat moois van dichtbij te bekijken.
Nadat ik daar een aantal keren was gaan kijken, raakte ik op een mooie dag augustusdag in 1967
in gesprek met Herman Hulsman, toen de kraanmachinist van de Agami.
En vanaf dat moment kwam mijn droom uit.
Ik zat in de cabine van een kraan, op een bankje achter Herman.
Een tijd om nooit te vergeten.
Als je via een trap aan de zijkant een aantal meters naar boven klom om op het ponton te komen
viel al direct op dat het water tussen ponton en kade inmiddels was gedempt door het zand.
Eenmaal op het dek was er tussen kraan en het beun achter een koekoek met de trap naar beneden.
De trap had een bordes en ik zit me nu te bedenken hoe diep het naar beneden was.
Ik vond de ruimte toen nogal imposant vooral omdat er beneden, tegen het achterbeun,
een complete keet stond met alles er op en er aan en tegen het voorbeun een grote elektrische generator,
omgeven door een hek van gaas.
Het was een grote ruimte met een geteerde planken vloer met wat schakelkasten naast de generator en
langs de waterzijde een aantal vaten met olie.
Via een luik kon je onder de vloer komen en daar stonden de pompen om het water uit de beunen te pompen en/of de dekwas te voeden.

Noot: Het door mij gebruikte woord generator in bovenstaande post is niet correct.
Het betrof hier een omvormer (met dank aan Bertus Versendaal)
Groet,
Hans.
Plaats reactie