Stevenaken.
Re: Stevenaken.
Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Stevenaken.
Grappig, nu we dit onderwerp hebben, viel me onderstaand berichtje in de krant opeens op:
Nieuwsblad van het Noorden - 22 juni 1929
OUDE PEKELA, 22 Juni. Gistermiddag liep van de scheepswerf van den heer J. A. de Boer alhier met goed gevolg te water een ijzeren steven aakschip, groot 75 ton, voor schipper F. Bellinga te Veendam. In aanbouw is een dito schip voor schipper Vos van Finsterwolde. De kiel wordt gelegd voor een bolpraam.
De eerstgenoemde zou de Linquenda (3040548) moeten zijn, de tweede de Risico (3040771) die in sept 1930 in de vaart kwam. Maar zijn dit wel echte stevenaken? Of vergist de krant zich hier?
Nieuwsblad van het Noorden - 22 juni 1929
OUDE PEKELA, 22 Juni. Gistermiddag liep van de scheepswerf van den heer J. A. de Boer alhier met goed gevolg te water een ijzeren steven aakschip, groot 75 ton, voor schipper F. Bellinga te Veendam. In aanbouw is een dito schip voor schipper Vos van Finsterwolde. De kiel wordt gelegd voor een bolpraam.
De eerstgenoemde zou de Linquenda (3040548) moeten zijn, de tweede de Risico (3040771) die in sept 1930 in de vaart kwam. Maar zijn dit wel echte stevenaken? Of vergist de krant zich hier?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Stevenaken.
Zonder deze schepen ooit te hebben gezien durf ik te beweren dat het geen stevenaken zijn. Stevenaken met een doossteven en een gepiekte akenkont wel te verstaan. Het moeten schepen zijn geweest die we nu steilstevens noemen.
Groet K.T.
Groet K.T.
Re: Stevenaken.
De eni van de Risico is 3040523
https://www.lvbhb.nl/LSD/top/common/Q_De ... ode=G8936N
De Linquenda is 3040548
https://www.lvbhb.nl/LSD/top/common/Q_De ... code=V437N
https://www.lvbhb.nl/LSD/top/common/Q_De ... ode=G8936N
De Linquenda is 3040548
https://www.lvbhb.nl/LSD/top/common/Q_De ... code=V437N
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Stevenaken.
Johanna (ex Francisca)
Detail van een tekening die hangt in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Het bijschrift roemt de zogenaamde 'Waspikse kont'! Dit van een schip dat in 1881 te Kinderdijk is gebouwd. (Alleen RSR 1935 noemt bouwjaar 1884) Ruijtenberg te Waspik was de eerste werf te Waspik die ijzeren schepen bouwde en dat was in 1884. Daarom alleen al mag een stevenaak die voor 1884 is gebouwd, dat zijn de meeste, nooit een 'Waspikse kont' hebben. Het helmhout is hier al ingekort en is er een stuurwerk geplaatst.
De roerklik van de Johanna, eveneens te bewonderen in Groningen.
Op pag 7 in het boek 'Weerzien met de oude binnenvaart' van R.Martens en L. Westra. Detail van een foto uit 1897 van het schip Johanna in de Leuvehaven te Rotterdam. Ik vermoed dat de foto is gemaakt toen J.W. Vermeulen het schip overnam van een zekere Hoogenberg uit Rotterdam. In RSR 1951 en 1963 komt het schip nog voor als eigendom van C. Vermeulen uit Gouda.
Detail van een tekening die hangt in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Het bijschrift roemt de zogenaamde 'Waspikse kont'! Dit van een schip dat in 1881 te Kinderdijk is gebouwd. (Alleen RSR 1935 noemt bouwjaar 1884) Ruijtenberg te Waspik was de eerste werf te Waspik die ijzeren schepen bouwde en dat was in 1884. Daarom alleen al mag een stevenaak die voor 1884 is gebouwd, dat zijn de meeste, nooit een 'Waspikse kont' hebben. Het helmhout is hier al ingekort en is er een stuurwerk geplaatst.
De roerklik van de Johanna, eveneens te bewonderen in Groningen.
Op pag 7 in het boek 'Weerzien met de oude binnenvaart' van R.Martens en L. Westra. Detail van een foto uit 1897 van het schip Johanna in de Leuvehaven te Rotterdam. Ik vermoed dat de foto is gemaakt toen J.W. Vermeulen het schip overnam van een zekere Hoogenberg uit Rotterdam. In RSR 1951 en 1963 komt het schip nog voor als eigendom van C. Vermeulen uit Gouda.
Re: Stevenaken.
Volgens mij had ik deze gegevens nog niet op het forum gezet.
Groet K.T.
Re: Stevenaken.
Hier de Hooihandel I, speciaal voor Janna en Joost F.
Wat een enorme variatie in koppen van stevenaken. Of niet soms?
Gegevens van dit schip staan op pag. 4.
Wat een enorme variatie in koppen van stevenaken. Of niet soms?
Gegevens van dit schip staan op pag. 4.
Re: Stevenaken.
Geweldig, die plaatjes van de Liberata!
Ik zie een mastkoker op de doorlopende luikenkap(rijnschip) dus naar ik aanneem was vrachtvaart al verleden tijd en was Cuno al de nog steeds gelukkige eigenaar.
Met de Vios in de Houthaven bedoelde ik, eerder al, inderdaad de Vios 2. De heer Bakker wilde de aak niet aan mij overdoen omdat ik niet binnen een korte termijn met het schip kon gaan zeilen. Zodoende werd het een charterschip. Jammer maar ik heb nu geheel nix te klagen!
Het terug plaatsen van de doossteven van de Broedertrouw was ook een hele klus omdat die stevenbalk net zoals een houten exemplaar in dikte nogal verliep. Niet alleen de lengte was overal verschillend, ook de dikte liep weg, net als een makkelijker te maken houten exemplaar. Ik denk dat Arno daar wel een nachtje van wakker gelegen heeft...
groeten joostF
Ik zie een mastkoker op de doorlopende luikenkap(rijnschip) dus naar ik aanneem was vrachtvaart al verleden tijd en was Cuno al de nog steeds gelukkige eigenaar.
Met de Vios in de Houthaven bedoelde ik, eerder al, inderdaad de Vios 2. De heer Bakker wilde de aak niet aan mij overdoen omdat ik niet binnen een korte termijn met het schip kon gaan zeilen. Zodoende werd het een charterschip. Jammer maar ik heb nu geheel nix te klagen!
Het terug plaatsen van de doossteven van de Broedertrouw was ook een hele klus omdat die stevenbalk net zoals een houten exemplaar in dikte nogal verliep. Niet alleen de lengte was overal verschillend, ook de dikte liep weg, net als een makkelijker te maken houten exemplaar. Ik denk dat Arno daar wel een nachtje van wakker gelegen heeft...
groeten joostF
Re: Stevenaken.
Die Liberata is ook nog van Chris Woestenburg geweest in 80 er jaren.
Helaas kunnen we het hem niet meer vragen.Ik zal morgen eens speuren.
Groet Jan
Chris heeft o.a. ook de Krimpen van Smit gehad en zorgde ervoor dat de koftjalk Tromp weer naar Nederland kwam
Helaas kunnen we het hem niet meer vragen.Ik zal morgen eens speuren.
Groet Jan
Chris heeft o.a. ook de Krimpen van Smit gehad en zorgde ervoor dat de koftjalk Tromp weer naar Nederland kwam
Re: Stevenaken.
Deze naamloze stevenaak lijkt van een duitse eigenaar te zijn, mogelijk een uit Haren - ik weet het helaas niet.
Gr. Ole