Stevenaken.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door pieter53 »

Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Gert Schouwstra »

Grappig, nu we dit onderwerp hebben, viel me onderstaand berichtje in de krant opeens op:

Nieuwsblad van het Noorden - 22 juni 1929
OUDE PEKELA, 22 Juni. Gistermiddag liep van de scheepswerf van den heer J. A. de Boer alhier met goed gevolg te water een ijzeren steven aakschip, groot 75 ton, voor schipper F. Bellinga te Veendam. In aanbouw is een dito schip voor schipper Vos van Finsterwolde. De kiel wordt gelegd voor een bolpraam.

De eerstgenoemde zou de Linquenda (3040548) moeten zijn, de tweede de Risico (3040771) die in sept 1930 in de vaart kwam. Maar zijn dit wel echte stevenaken? Of vergist de krant zich hier?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Zonder deze schepen ooit te hebben gezien durf ik te beweren dat het geen stevenaken zijn. Stevenaken met een doossteven en een gepiekte akenkont wel te verstaan. Het moeten schepen zijn geweest die we nu steilstevens noemen.
Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Johanna (ex Francisca)
Afbeelding
Detail van een tekening die hangt in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Het bijschrift roemt de zogenaamde 'Waspikse kont'! Dit van een schip dat in 1881 te Kinderdijk is gebouwd. (Alleen RSR 1935 noemt bouwjaar 1884) Ruijtenberg te Waspik was de eerste werf te Waspik die ijzeren schepen bouwde en dat was in 1884. Daarom alleen al mag een stevenaak die voor 1884 is gebouwd, dat zijn de meeste, nooit een 'Waspikse kont' hebben. Het helmhout is hier al ingekort en is er een stuurwerk geplaatst.

Afbeelding
De roerklik van de Johanna, eveneens te bewonderen in Groningen.

Afbeelding
Op pag 7 in het boek 'Weerzien met de oude binnenvaart' van R.Martens en L. Westra. Detail van een foto uit 1897 van het schip Johanna in de Leuvehaven te Rotterdam. Ik vermoed dat de foto is gemaakt toen J.W. Vermeulen het schip overnam van een zekere Hoogenberg uit Rotterdam. In RSR 1951 en 1963 komt het schip nog voor als eigendom van C. Vermeulen uit Gouda.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Volgens mij had ik deze gegevens nog niet op het forum gezet.
Groet K.T.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Hier de Hooihandel I, speciaal voor Janna en Joost F.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een enorme variatie in koppen van stevenaken. Of niet soms?
Gegevens van dit schip staan op pag. 4.
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

Re: Stevenaken.

Bericht door Joost F »

Geweldig, die plaatjes van de Liberata!
Ik zie een mastkoker op de doorlopende luikenkap(rijnschip) dus naar ik aanneem was vrachtvaart al verleden tijd en was Cuno al de nog steeds gelukkige eigenaar.
Met de Vios in de Houthaven bedoelde ik, eerder al, inderdaad de Vios 2. De heer Bakker wilde de aak niet aan mij overdoen omdat ik niet binnen een korte termijn met het schip kon gaan zeilen. Zodoende werd het een charterschip. Jammer maar ik heb nu geheel nix te klagen!
Het terug plaatsen van de doossteven van de Broedertrouw was ook een hele klus omdat die stevenbalk net zoals een houten exemplaar in dikte nogal verliep. Niet alleen de lengte was overal verschillend, ook de dikte liep weg, net als een makkelijker te maken houten exemplaar. Ik denk dat Arno daar wel een nachtje van wakker gelegen heeft...

groeten joostF
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Stevenaken.

Bericht door Jan Stolp »

Die Liberata is ook nog van Chris Woestenburg geweest in 80 er jaren.
Helaas kunnen we het hem niet meer vragen.Ik zal morgen eens speuren.
Groet Jan
Chris heeft o.a. ook de Krimpen van Smit gehad en zorgde ervoor dat de koftjalk Tromp weer naar Nederland kwam
Ole
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Locatie: Bremen, Duitsland
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Ole »

Afbeelding

Deze naamloze stevenaak lijkt van een duitse eigenaar te zijn, mogelijk een uit Haren - ik weet het helaas niet.
Gr. Ole
Plaats reactie