Pot Scheepvaart, Delfzijl.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Pot Scheepvaart, Delfzijl.

Bericht door Ben »

Om een start te maken met deze rederij is hier 2 x een Zwaantiena:
Zwaantiena 1929 sander delfzijl.jpg
Zwaantiena 1929 sander delfzijl.jpg (67.01 KiB) 7006 keer bekeken

Zwaantiena van 1929 in IJlst.
foto: collectie B.Th. Gernaat
zwaantiena 1954 bodewes volharding  in groningen 1958.jpg
zwaantiena 1954 bodewes volharding in groningen 1958.jpg (42.32 KiB) 7006 keer bekeken

Zwaantiena van 1954 in Groningen.
Foto: ©B.Th. Gernaat.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Afbeelding

De EDDA, een van de plezierigste schepen waar ik als aflosser op en mee heb gevaren. Ik mocht Piet Pot graag.
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert »

Het begin:

Afbeelding

Bert.Romeling (bron Details maart 2005)
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Hallo Theo,
Ik zie dat de Edda op deze foto is verlengd. Zie ik het goed dat het middelste (verlengde) luikhoofd breder is dan het voorste en achterste? En steken de luiken tot in de gangboorden? Of hoe moet ik dat zien?
Moi,
Anne
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Moi Anne,

Inderdaad, dat was na de verlenging waarbij dat middelste luikhoofd ertussen was gekomen. Dat had normale McGregor luiken boven, met in het tussendek pontonluiken. Luik 1 en 3 hadden hydraulische luiken in het tussendek. Het was 6,58m lang en 8,20m breed, terwijl luik 1 12x5 en luik 3 15,60x6 m was. Het gangboord was bij luik 2 dus een stuk smaller. De grootste breedte van het schip was 10,40m dus je had krap een meter gangboord over.

Hierbij het tekeningetje dat ik zelf van het schip in mijn boekje maakte. Je ziet hoe enorm die tank 3 naar verhouding door de verlenging is geworden. Tank 3 center was de enige brandstoftank en was goed 75 ton.
De drie tanken nr. 4 waren bestemd voor koeling tijdens de vaart door ijs en stonden onderling met elkaar in verbinding.

Afbeelding

Er stond een Deutz RBV 8 M 545 in (wat dat dan ook mag betekenen :wink: ) van 1200 pk bij 380 omwentelingen op een verstelbara KaMeWa schroef.
Na de verlenging was het schip 590,41 bruto, 355,13 netto en had een deadweight van 1275 ton. De lengte was toen 81,02 geworden.

Ik heb het schip en de lijndienst die we ermee voeren gebruikt in mijn eerste boek, zij het met een andere naam en andere mensen, dat spreekt, want het verhaal is fictie.
.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Bericht door p.arendz »

Hier de Vera van 1951 op haar proefvaart

Hartelijke Groet,
---Peter.

Afbeelding
roy

Bericht door roy »

Hallo Theo,

Als ik zo naar je tekening van de "Edda" kijk en de schoorsteen kleuren goed bekijk, voer je toen in charter voor de Prince Line =.
Niet dat het zo heel belangrijk is hoor, maar het is gewoon een leuk weetje.

m.v.g. Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Nee, voor Mathies Reederei GmbH in Hamburg. Stukgoed Goole-Stockholm-Gävle-Norrköping-Goole in wisselende volgorde. Drukke, maar wel interessante vaart. Altijd hartstikke vol naar Goole, maar daarvandaan minder lading naar Zweden. Veel en razendsnel stabiliteitsberekeningen maken want het kwam altijd weer anders uit dan van tevoren was gezegd en op het laatste moment moest je beslissen wat wel en niet kon. Prima mensen aan boord. Jan Nutbroek als stuurman, later kapitein bij Pot. In 1983 in Spanje tragisch verongelukt.
shassing
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 nov 2007 08:59
Locatie: Delfzijl

Rederij Pot

Bericht door shassing »

In eind jaren zestig/begin zeventiger jaren was één van onze vroegere buren in Delfzijl kapitein bij Pot (voer geloof ik op de EDDA en de NOORDERKROON). Zijn naam was Jan de Boer. Zijn vrouw kwam geloof ik uit het Westen van het land.

Sibrand
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert »

Jan de Boer geniet ondertussen van zijn pensioen Sibrand , zijn laatste boot was de "VIKINGBANK" van Pot Shipping.
Leerde zijn vrouw kennen via Radio Scheveningen waar zij werkzaam was , kwam uit Haarlem meen ik me te herrinneren.

Voer zelf met Jan op de "NOORDERKROON" in 1966 .

Groeten Bert.
Plaats reactie