Chemgas

Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Chemgas

Bericht door Binnenvaart »

Foto is van Michel Kodde

Embata , 70 x 10,30 x 2,50 , 896 ton , bouwjaar 2003 , Chemgas , Werf Maas te Waterhuizen en Gerlien.v.Tiem te Druten , 2 x 406 pk Caterpillar.

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Chemgas

Bericht door Maarten Bron »

Hierbij een paar foto's uit de beginperiode van de Chemgas. Het betreft de zusterschepen Arctica en Alaska. Ik heb in 1968 en 1969 op de Arctica gevaren en tussendoor een paar reisjes op de Alaska. Het waren bijzondere schepen. Ten eerste omdat deze schepen, toen ze in de vaart kwamen, een paar jaar volledig met Van Ommeren personeel bemand zijn geweest. Van Ommeren was toen 50 % eigenaar van de Chemgas, zelf was ik ook in dienst van VO. De Mij Vulcaan, later opgegaan in de EWT, was de andere eigenaar. Ten tweede waren deze schepen ingericht voor het vervoer van vloeibaar ammoniakgas. Dit gebeurde bij een temperatuur van 33 °C onder nul, het gas was dan vloeibaar en drukloos. Er werd gekoeld met Freon. De schepen zijn in 1965 en 1966 gebouwd bij scheepswerf Piet Hein in Papendrecht. Het waren dubbelschroevers en de voortstuwing bestond uit 2 5cilinder Stork Ricardo motoren van 410 pk elk. Als hulpmotoren hadden zij 2 4cilinder Kromhout motoren van 120 pk elk, waaraan gekoppeld generatoren die 380 Volt leverden. Verder hadden zij een duwsteven en koppellieren. Als wij een reisje naar boven deden, BASF Ludwigshafen, werd er wel eens een Chemgas duwbak meegenomen. Meestal voeren wij toen op Antwerpen voor de BASANT (BASF Antwerpen). Geladen werd bij de Albatros op de Oude Maas hoek Waterweg. De schepen zijn dacht ik in 1991 gesloopt. Degenen die wel eens op de website van Van Ommeren hebben gekeken zullen deze foto's wel bekend voorkomen, ik heb de meeste daar al eerder geplaatst.
De Arctica in de sluis in Hanweert.
Afbeelding

Afbeelding
De stuurhut.
Afbeelding
Een van de hoofdmotoren.
Afbeelding
De beide hulpmotoren en een generator.
Afbeelding
Gedeelte van de freon koelinstallatie.
Afbeelding
Met een duwbak opvarend op de Waal.
Afbeelding
En hier met een duwbak opvarend op de Rijn/
Afbeelding
Het dek van de Arctica, langszij ligt een Chemgas duwbak.
Afbeelding
Niet erg scherp maar hier de Alaska opvarend op de rijn, gefotografeerd vanaf de Arctica, afvarend.
Afbeelding
Hier de Alaska op de Waterweg. Deze foto komt uit het VO- journaal, het toenmalige personeelsblad van VO.
Afbeelding
En een foto van mezelf in mijn hut op de Arctica.
Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Dieter,

Weet jij iets over een bak van de Ghemgas die in Godorf in de brand heeft gestaan,mijn collega zegt dat hij de foto's hier op het form had gezien,maar volgens mij niet.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Chemgas

Bericht door Maarten Bron »

Wat betreft de Chemgasduwbak die in Godorf is uitgebrand, dat is, als het over dezelfde gaat, in 1968 of 1969 geweest. Ik voer toen zelf op de Arctica van de Chemgas. Daarbij is zeker één collega dodelijk verongelukt. Als ik het goed onthouden heb was de oorzaak het volgende. Uit het leidingsysteem was gas teruggezakt in de machine/pompkamer. Toen de verongelukte man daarin afdaalde en een lichtknop omdraaide veroorzaakte een elektische vonk de ontbranding en ontploffing. Welk gas het was weet ik niet meer. Ik heb de ontplofte bak nog wel gezien maar heb er geen foto van. Toen dit ongeluk bekend werd was er wel die hele dag op de Chemgasvloot een mineurstemming.
Groetjes Maarten.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Maarten,

Bedankt voor de reactie,ik was toen zel 12 jaar dus heb daar waarschijnlijk niks van mee gekregen,er zitten hier en in St.Andries 3 ouwe gasmannen,vandaar.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Chemgas

Bericht door Maarten Bron »

Hoi Rene,

Wat betreft foto's van de uitgebrande duwbak. Ga eens naar www.vanommeren.tk , onder Duwvaart zie je hier foto's van de Hekla waarvan twee met een uitgebrande bak. Of dit de bewuste bak is weet ik niet. Informeer eens op hun forum wie die foto's heeft geplaatst en of dit de bewuste bak is.

Groetjes Maarten.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Foto's van Ron Teuben met de nieuwe duwboot Mon-Desir, waar ik werkzaam op ben als kapitein, met de duwbak Chemgas 16 in een zware hagelbui op de Wester-Schelde terecht kwamen.

Mon-Desir , 19 x 11,20 x 1,95 , 2 x 1300 pk Cummins.

Chemgas 16 , 76 x 11,40 x 2,75 ,1402 ton

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Opsporing verzocht.

Bericht door elstoplo »

Als oud van Ommeren man volg ik de scheepvaart nog steeds en dus ook het wel en wee bij Chemgas.
Waar ik zeer nieuwsgierig naar ben is nl het volgende.
Vroeger heb ik gevaren bij VO op de sleepboten en daar was aan boord een machinist genaamd Hans van Hout. Van huis uit een Zeeuw en na de ramp verhuist met zijn ouders naar Zoelen in de Betuwe bij Tiel. Hij stotterde nogal erg maar was wel mijn maatje. Wij woonden naast elkaar en namen altijd samen een slaapmutsje.
Ik ben hem uit het oog verloren en naar verluidt zou hij een move gemaakt hebben naar Chemgas.
Is er iemand die dit kan bevestigen en zo ja hoe kan ik met hem in contact komen.

Graag een reactie van wie dan ook.

Groet,
Elstoplo
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

De Brise 2318429 bij zaltbommel
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Blizzard , 108 x 11,40 x 2,63 , 1564 ton , Bouwjaar 1983 , Werf De Kaap in Meppel , 2 x 910 pk MAN en 200 pk Volvo Penta kopschroef , europanummer 2316967

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie